Πώς να κατανοήσεις τα Sessions στο GA4

Τα GA4 Sessions λειτουργούν διαφορετικά από ότι στο Universal Analytics. Μάθε τις βασικές διαφορές τους και δες πώς η παρακολούθηση των sessions επηρεάζει το attribution.

Πώς να κατανοήσεις τα Sessions στο GA4

Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο το Google Analytics 4 παρακολουθεί τα sessions είναι το κλειδί για να κατανόησεις τα δεδομένα του website σου.

Το GA4 παρακολουθεί τα sessions με διαφορετικό τρόπο από το Universal Analytics, επηρεάζοντας τα reports και τα insights.

Ας δούμε παρακάτω πώς το GA4 ορίζει τα sessions, πώς οι πηγές επισκεψιμότητας επηρεάζουν το tracking και τι σημαίνουν όλα αυτά για τα analytics σου.

Τι είναι και πώς ορίζονται τα Sessions στο GA4

Στο GA4, ο τρόπος με τον οποίο κατηγοριοποιείται ένα session εξαρτάται από την προέλευση της επίσκεψης.

Η κατηγοριοποίηση βασίζεται στα “source” και “medium” που καταγράφονται όταν κάποιος επισκέπτεται για πρώτη φορά το site ή το application σου.

Τα sessions μπορούν να βρεθούν στο GA4 σε διάφορα reports, όπως:

  • Acquisition overview report.
  • User acquisition report.
  • Traffic acquisition report.
  • Engagement overview report.
  • Demographic details report.

GA4 vs. UA: Οι βασικές διαφορές στο Sessions tracking

Στα παλιά χρόνια του Universal Analytics, ένα νέο session “γεννιόταν” όταν ένας χρήστης έκανε land για πρώτη φορά στο website και παράλληλα γινόταν triggered ο κώδικας παρακολούθησης GA.

By default, ένα session “πέθαινε” (γνωστό και ως session timeout) μετά από 30 λεπτά αδράνειας.

Οποιεσδήποτε επακόλουθες ενέργειες από τον χρήστη – μετά από το session timeout – δημιουργούσαν ένα νέο session.

Εάν το website περιείχε βίντεο ή περιεχόμενο που χρειαζόταν περισσότερο από 30 λεπτά για να καταναλωθεί, μπορούσε ο web owner να προσαρμόσει τη διάρκεια του session timeout.

Ένα νέο session γινόταν triggered, επίσης, αν ο ίδιος χρήστης έκανε μια ενέργεια στο website που δημιουργούσε ένα νέο source/medium trigger.

Αυτό θα μπορούσε να συμβεί εάν ο χρήστης εγκατέλειπε το website και επέστρεφε μέσω διαφορετικού source/medium ή αν έκανε κλικ σε ένα internal link με UTM parameter.

Η βασική διαφορά μεταξύ UA και GA4, ωστόσο, είναι ότι ένα session στο GA4 έχει πλέον απλοποιηθεί. Εξακολουθεί να έχει προεπιλεγμένο timeout διάρκειας 30 λεπτών, αλλά τώρα το session ενεργοποιείται μόνο μια φορά.

Αυτή η αλλαγεί βελτιώνει την ακρίβεια των δεδομένων και τα καθιστά ευκολότερα κατανοητά – αλλά όταν συγκρίνεις τα GA4 δεδομένα με αυτά του UA, τα sessions θα διαφέρουν μεταξύ τους.

Αναλύοντας τα παραπάνω, το ακόλουθο user journey θα υπολογίζεται διαφορετικά:

  • 10:00 π.μ.: Ο Γιώργος αναζητά στην Google για XYZ και κάνει κλικ στο XYZ.com.
  • 10:10 π.μ.: Μετά από 10 λεπτά αναζήτησης, ο Γιώργος επιστρέφει στο YouTube και βλέπει μια διαφήμιση για το XYZ.com με έκπτωση, οπότε κάνει κλικ στη διαφήμιση αυτή.
  • 10:17 π.μ.: Ο Γιώργος κάνει subscribe στο website και λαμβάνει ένα welcome email με έναν εκπτωτικό κωδικό για free shipping, οπότε κάνει κλικ εκεί.
  • 10:21 π.μ.: Ο Γιώργος κάνει checkout.

Στο Universal Analytics, τα τρία αυτά site entries – κάθε ένα από διαφορετικό source/medium – θα είχαν ενεργοποιήσει τρία διαφορετικά sessions.

Στο GA4, δεδομένου ότι αυτά τα site entires πραγματοποιήθηκαν εντός του καθορισμένου session window των 30 λεπτών, θα υπολογίζονταν ως ένα μόνο session.

Μια άλλη βασική διαφορά μεταξύ των UA και GA4 session windows είναι ότι ένα session λήγει αυτόματα τα μεσάνυχτα στο UA.

Στο GA4, ωστόσο, ένα session δεν λήγει τα μεσάνυχτα και μπορεί να μεταφερθεί στην επόμενη ημέρα.

Αυτό σημαίνει ότι κάθε ένα μοναδικό session στο GA4 μπορεί να περιλαμβάνει πολλά source/mediums. Αυτή η αλλαγή επηρεάζει τον όγκο των sessions και μπορεί επίσης να επηρεάσει το attribution.

Τα sessions είναι “automatically events” που συλλέγονται αυτόματα. Τα events αυτά είναι ο πιο βασικός τύπος Event στο GA4.

Καταγράφονται μόλις το GA4 tracking είναι επιτυχώς εγκατεστημένο στο website ή application, και παρέχουν βασικά δεδομένα χωρίς manual configuration ή πρόσθετου setup.

Users vs. Sessions στο GA4

Στο GA4, οι users και τα sessions παρακολουθούνται ξεχωριστά, παρέχοντας διαφορετικές πληροφορίες σχετικά με τη δραστηριότητα του website.

  • User: Ένα unique ID που αλληλεπιδρά με το website σου. Το GA4 τους υπολογίζει ως ένας active user.
  • Session: Μια σειρά από interactions εντός ενός καθορισμένου χρονικού πλαισίου. Ένα session ξεκινάει όταν ένας user επισκέπτεται για πρώτη φορά και τελειώνει όταν αποχωρήσει ή γίνει ανενεργός.

Αυτό σημαίνει ότι ένας χρήστης μπορεί να έχει πολλά sessions. Εάν το ίδιο άτομο επισκεφτεί το website σου δύο φορές σε μια ημερολογιακή ημέρα, το GA4 τον καταγράφει ως έναν user αλλά δύο sessions.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των ‘engaged sessions’ και ‘engaged sessions per user’

Αυτή μια συνηθισμένη ερώτηση που τίθεται από χρήστες που έχουν συνηθίσει τα metrics και τα calculations του Universal Analytics.

Ένα engaged session ορίζεται ως το session που πληροί τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα κριτήρια:

  • Διαρκεί τουλάχιστον 10 δευτερόλεπτα.
  • Περιλαμβάνει ένα ή περισσότερα conversion events.
  • Καταγράφει δύο ή περισσότερα pageviews ή screenviews.

Engaged sessions per user είναι ο συνολικός αριθμός των engaged sessions διαιρεμένος με τον αριθμό των users.

Το metric αυτό εμφανίζεται στο Traffic Acquisition report μαζί με το Average Engagement Time per Session και Session Engagement Rate.

Το Engagement Rate χρησιμοποιείται καλύτερα παράλληλα με το key event tracking και άλλα soft και hard metrics για την αξιολόγηση της ποιότητας των sessions σε σημαντικές σελίδες.

Η σημασία των scopes και η κατανόησή τους

Κάθε dimension και metric στα GA4 έχει ένα συγκεκριμένο scope – ή αλλιώς, εύρος.

Για παράδειγμα, το “First user default channel group” dimension έχει user scope, ενώ το “source/medium” dimension έχει event scope.

Ο συνδυασμός dimensions με διαφορετικά scopes μπορεί να δημιουργήσει αναντιστοιχίες δεδομένων και παραπλανητικά συμπεράσματα.

Για να αποφύγεις σφάλματα, συνδύασε τα “First user default channel group” με το “First user source/medium”, καθώς και τα δύο μοιράζονται το ίδιο user scope.

  • User-scoped dimensions (π.χ., First user default channel group, First user source/medium) συγκεντρώνουν aggregated δεδομένα για όλα τα sessions ενός user, προσφέροντας μια ευρύτερη εικόνα του long-term engagement.
  • Session-scoped metrics (π.χ., sessions) εστιάζουν τις μεμονωμένες αλληλεπιδράσεις των sessions και όχι στον user.

Για πιο ακριβή insights:

  • Χρησιμοποίησε user-scoped dimensions για να αναλύσεις τη μακροπρόθεσμη συμπεριφορά των χρηστών.
  • Χρησιμοποίησε session-scoped metrics για να αξιολογήσεις την απόδοση μεμονωμένων sessions.

Κατανόηση των session scope dimensions

Τα session scoped dimensions βοηθούν τις επιχειρήσεις να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των χρηστών και να μετρούν την απόδοση των marketing ενεργειών. Διακρίνουν τους new από τους returning επισκέπτες και βοηθούν στην ανάλυση της αποτελεσματικότητας των στρατηγικών marketing.

Τα standard session scope dimensions περιλαμβάνουν:

  • Session default channel grouping: Κατηγοριοποιεί την επισκεψιμότητα ανά κανάλι από το οποίο ξεκίνησε ένα session. Βοηθάει τους marketers να καταλάβουν ποιες πηγές αυξάνουν το engagement.
  • Session medium: Προσδιορίζει το marketing channel από το οποίο ξεκίνησε ένα session, όπως Organic Search, CPC (cost per click) ή Social Media. Βοηθάει στη βελτίωση των marketing στρατηγικών.
  • Session source: Υποδεικνύει το συγκεκριμένο website ή πλατφόρμα που παρέπεμψε έναν χρήστη στο website. Βοηθάει επίσης στον προσδιορισμό των πηγών που φέρνουν επισκεψιμότητα με τη μεγαλύτερη αξία.
  • Session campaign: Κάνει track την καμπάνια που έφερε έναν χρήστη στο site. Βοηθάει τις επιχειρήσεις να μετρήσουν και να βελτιστοποιήσουν την απόδοση της καμπάνιας.

Περισσότερα insights

Το να καταλάβεις τον τρόπο με τον οποίο το GA4 παρακολουθεί τα sessions είναι απαραίτητο ώστε να κατανοήσεις τα νούμερα που βλέπεις στα reports σου.

Με το απλοποιημένο session model του, το GA4 παρέχει μια σαφέστερη εικόνα της συμπεριφοράς των χρηστών, αν και διαφέρει αρκετά από το Universal Analytics.

Χρησιμοποιώντας αποτελεσματικά τα δεδομένα των sessions, μπορείς να αποκτήσεις βαθύτερα insights σχετικά με τις πηγές επισκεψιμότητας, το engagement και το attribution – βοηθώντας έτσι να λαμβάνεις καλύτερες και πιο γρήγορες αποφάσεις.

Grow Digital Team
We Are Digital! Είμαστε το μεγαλύτερο Digital Marketing & eCommerce news blog στην Ελλάδα και φέρνουμε στην οθόνη σου οτιδήποτε φρέσκο παίζει σε SEO, Performance & Digital Marketing, AI, Analytics και άλλα.