Google AMP: Φέρνει τα Πάνω-Κάτω στο Online Marketing και στο SEO

google-amp-online-marketing

Τι είναι το Google AMP;

Το Google AMP Project είναι μια λειτουργία ταχείας φόρτωσης και παρακολούθησης περιεχομένου σε mobile συσκευές.

Βελτιώνει το παραδοσιακό μοντέλο προβολής περιεχομένου -όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα- σε κινητές συσκευές, βασιζόμενο σε μια συγκεκριμένη HTML μορφή, που ονομάζεται AMP HTML.

Δες πώς εμφανίζεται μια AMP σελίδα σε ένα iPhone 6.

Παράδειγμα άρθρου με Google AMPΤο τελικό αποτέλεσμα είναι ότι ο χρήστης της συσκευής προβάλλει άρθρα που εμπεριέχουν μόνο το βασικό κείμενο και εικόνες, τα οποία φορτώνουν έως και 10 φορές ταχύτερα (ή και περισσότερο!) σε σχέση με το παραδοσιακά μορφοποιημένο περιεχόμενο.

Η πορεία του AMP μέχρι σήμερα

•  7 Οκτωβρίου, 2015: Το Google AMP παρουσιάζεται επίσημα.

•  24 Φεβρουαρίου, 2016: Λανσάρεται η πρώτη έκδοση του Google AMP.

•  20 Σεπτεμβρίου, 2016: ΟΙ AMP web pages ενσωματώνονται στα οργανικά αποτελέσματα της Google.

•  4 Νοεμβρίου, 2016: Η Google ανακοινώνει στο blog της, τη δημιουργία ενός νέου, mobile-first index.

•  Μάρτιος 2017 AMP Conference: Η Google ανακοινώνει ότι το AMP θα είναι διαθέσιμο στις μηχανές αναζήτησης Baidu, Sogou και Yahoo Janan.

•  23 Μαίου, 2017: Ο Paul Muret ανακοινώνει τη διαθεσιμότητα του AMP στο Display και Search Network του Google AdWords.

Γιατί το Google AMP είναι σημαντικό για το SEO;

Όπως συχνά αρέσκεται η Google να διακηρύσσει, η ταχύτητα φόρτωσης μιας σελίδας, καθώς και το πόσο φιλική είναι προς τις mobile συσκευές, είναι δύο από τους εκατοντάδες παράγοντες που καθορίζουν την κατάταξη μιας σελίδας στα οργανικά αποτελέσματα.

Όσο γρηγορότερη είναι μια ιστοσελίδα (μεταξύ και άλλων παραγόντων κατάταξης) και όσο περισσότερο εξυπηρετεί τις mobile συσκευές, τόσο πιο πιθανό είναι να την δουν και την επισκεφτούν οι χρήστες που αναζητούν στη Google. Δηλαδή, να πετύχει υψηλότερη θέση στη SERP.

Από το 2013, η Google εξελίσσεται από μια εταιρεία που παρέχει links σε άλλες ιστοσελίδες που εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης, στην εταιρεία που παρέχει γρήγορες απαντήσεις στα ερωτήματα που πραγματοποιούν οι χρήστες της.

Για παράδειγμα, τα “featured snippets” της Google, που παρουσιάζονται παρακάτω, ήταν μια μέθοδος παροχής γρήγορων απαντήσεων σε απλές ερωτήσεις, όπως «ποιος κέρδισε το champions league 2015».

Παράδειγμα αναζήτησης στη SERP της GoogleΩστόσο, τα featured snippets δεν λειτουργούν το ίδιο καλά για πιο σύνθετες ερωτήσεις, όπως «Ποια είναι τα προβλήματα στο φυσικό περιβάλλον της Μεσογείου».

Οι απαντήσεις σε αυτά τα είδη ερωτήσεων, εμπεριέχονται περισσότερο σε άρθρα που αναλύουν εις βάθος το εκάστοτε θέμα.

Δυστυχώς, όταν οι απλές και σύντομες απαντήσεις της Google δεν καλύπτουν τον χρήστη, αυτός θα κληθεί να επισκεφτεί μια άλλη σελίδα προκειμένου να βρει απάντηση στην ερώτησή του, η οποία ενδεχομένως να μην αποδίδει καλά σε mobile συσκευές.

Αυτό θα προσφέρει ένα κακό “user experience” στον χρήστη.

Για το να καταπολεμήσει αυτό η Google, ανέπτυξε τρόπους για να φορτώνει πιο γρήγορα τους συνδέσμους στους οποίους κλικάρει ένας χρήστης στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Τώρα, με το AMP Project, η Google κατάφερε να κάνει τις σελίδες που χρησιμοποιούν την τεχνολογία της, περισσότερο “χτυπητές” στο μάτι των χρηστών.

Πώς Λειτουργεί το AMP;

Το AMP αποτελείται από 3 μέρη:

  1. AMP HTML
  2. AMP JS
  3. AMP CACHE

AMP HTML: Η AMP HTML έχει ένα αυστηρά καθορισμένο σύνολο pre-processing tags. Αυτές οι ετικέτες περιορίζονται κυρίως σε μορφοποίηση κειμένου (text formatting) και ετικέτες ενσωμάτωσης εικόνας (image embedding tags) όπως amp-ad, amp-embed, amp-img, amp-pixel και amp-video.

AMP JS: Το AMP JS είναι ένα πολύ περιορισμένο αρχείο JavaScript. Φορτώνει όλους τους εξωτερικούς πόρους με έναν ασύγχρονο (asynchronous loading) τρόπο. Αυτό διατηρεί το “render blocking” από το να παρεμβαίνει στο πόσο γρήγορα ο χρήστης βλέπει τα εμφανιζόμενα στοιχεία στην οθόνη. Οτιδήποτε εξωγενές, εκτός από το κείμενο και τις εικόνες, φορτώνει τελευταίο. Επίσης, το AMP JS αρπάζει και προ-αναπαράγει το περιεχόμενο, προβλέποντας ποια στοιχεία στο CDN απαιτούνται. Όλα αυτά γίνονται για να “ανακουφίσει” την mobile συσκευή και να εξοικονομήσει πολύτιμα data, άρα και χρήματα από την τσέπη του χρήστη.

AMP Cache: H AMP Cache ή το AMP Content Delivery Network (AMP CDN), είναι ένα σύστημα αποτελούμενο από servers της Google, που κάνει τη βαριά δουλειά του να διαβάζει το πιο πρόσφατο περιεχόμενο και να το προ-επεξεργάζεται για τους χρήστες σε όλο τον κόσμο. Αυτό εξασφαλίζει ότι ένα αίτημα για να ανοίξει μια σελίδα, για παράδειγμα από την Γαλλία, δεν χρειάζεται να περάσει μέσω του server της Google στις Η.Π.Α, κάθε φορά που ζητείται για προβολή. Αντ’ αυτού, η Google τοποθετεί ένα προ-επεξεργασμένο, βελτιστοποιημένο αντίγραφο αυτής της AMP σελίδας σε ένα server, κοντά στη Γαλλία. Το CDN ανανεώνεται κάθε φορά που ένα άρθρο ενημερώνεται ή προστίθεται.

Τα Θετικά του AMP στο SEO και στο OnlineMarketing

Τα άρθρα και το περιεχόμενο που φορτώνει γρήγορα βελτιώνουν τη σχέση μεταξύ publisher και αναγνώστη.

Η ταχύτητα είναι το πιο εμφανές όφελος για τους publishers που χρησιμοποιούν το AMP για SEO.

Η αύξηση της ταχύτητας  μεταφράζεται σε περισσότερα pageviews και λιγότερους απογοητευμένους αναγνώστες, γεγονός που μεταφράζεται επίσης σε περισσότερες προβολές διαφημίσεων, shares και engagement.

Ας δούμε όμως περισσότερα θετικά στοιχεία:

1. Τα άρθρα με δυνατότητα AMP θα έχουν υψηλότερο ranking στα αποτελέσματα αναζήτησης

Το AMP-content έχει το πλεονέκτημα της above the fold εμφάνισης, στην κορυφή των αποτελεσμάτων της Google, εκτός βέβαια αν η Google αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο εμφανίζονται όλα τα AMP αποτελέσματα.

Ένα παράδειγμα του πώς εμφανίζονται οι AMP σελίδες στα αποτελέσματα αναζήτησης, ακολουθεί παρακάτω.

Παράδειγμα άρθρου με AMPΕπί του παρόντος, τα AMP άρθρα εμφανίζονται σε ένα carousel.

Προς το παρών, δεν υπάρχει επιλογή πληρωμένης τοποθέτησης (paid ads), αλλά δεν αποκλείεται να δούμε κάτι τέτοιο στο μέλλον.

Την 23η Μαΐου, ο Paul Muret ανακοίνωσε τη διαθεσιμότητα του AMP στο Display και Search Network του Google AdWords.

Τα άρθρα με δυνατότητα AMP έχουν ένα εικονίδιο “κεραυνού” που υποδηλώνει ότι είναι ενσωματωμένα στο AMP.

2.Αύξηση των paid search impressions

Αφού οι χρήστες κλικάρουν σε ένα AMP-friendly link και αξιολογήσουν το περιεχόμενο της σελίδες, η επόμενη κίνηση που κάνουν είναι να πάνε πίσω στη SERP, για να δουν τι άλλη πληροφορία μπορεί να υπάρχει.

Αυτό θα επηρεάσει θετικά τον αριθμό των impressions για paid ads με την πάροδο του χρόνου.

3. Το Google AMP ταιριάζει σε όλους τους publishers

To Facebook, μέχρι πρότινος, περιόριζε τη συμμετοχή στο feature των Instant Articles μόνο σε ένα επιλεγμένο σύνολο publishers.

Πλέον, οποιοσδήποτε χρήστης έχει πρόβαση στο Facebook Instant Αrticles και μπορεί να το χρησιμοποιήσει.

Με το Google AMP, οποιοσδήποτε με ελάχιστη τεχνογνωσία ή προθυμία, μπορεί να μάθει να διαμορφώνει το περιεχόμενό του, προκειμένου να έχει πρόσβαση σε ένα δυνητικά τεράστιο αριθμό αναγνωστών.

4. Το AMP είναι open source

Αυτό σημαίνει ότι οι συνεισφορές στην εξέλιξη του δεν περιορίζονται στον κόσμο των καλύτερων και λαμπρότερων προγραμματιστών της Google.

Όποιος έχει μια ιδέα για να το βελτιώσει και να το κάνει πιο λειτουργικό, μπορεί να συμβάλλει στην όλη διαδικασία.

Το σύνολο των χαρακτηριστικών του AMP, προσαρμόζεται πιο εύκολα στον εξαιρετικά μεταβαλλόμενο κόσμο των publishers.

5. Analytics και στο AMP

Σύμφωνα με τη Google, οργανισμοί που ειδικεύονται στον τομέα των analytics -συμπεριλαμβανομένων των comScore, Adobe Analytics, Parse.ly και Chartbeat- προετοιμάζονται πυρετωδώς ,προκειμένου να παρέχουν υπηρεσίες στους publishers/πελάτες τους, σχετικά με το πώς αποδίδει το περιεχόμενό τους στο AMP.

Στην πραγματικότητα, οι προδιαγραφές του AMP παρέχουν οδηγίες για να υποστηρίξουν αυτές τις εταιρείες, καθώς και προσαρμοσμένες λύσεις για μέτρηση στατιστικών.

Την 5η Σεπτεμβρίου 2017, η Google ανακοίνωσε το νέο integration των Google Analytics με τo AMP. Πλέον, οι χρήστες θα μπορούν να λαμβάνουν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά των χρηστών στις AMP σελίδες του site τους.

6. Το περιεχόμενο “φτάνει” σε περισσότερους αναγνώστες

Παρόλο που το AMP ωφελεί πρωτίστως την Google που θέλει να ανταγωνιστεί τα Instant Articles του Facebook, αυτή η νέα, βελτιωμένη λειτουργία, ευνοεί ακόμα περισσότερο τους publishers.

Ο λόγος είναι ότι το περιεχόμενό είναι πλέον προσπελάσιμο από περισσότερους χρήστες που κάνουν κλικ πάνω του στη SERP -όχι μόνο στον περιφραγμένο κήπο του Facebook- της Google.

7. Περισσότερα features και δυνατότητες έρχονται

Παρόλο που το AMP ασχολείται με ένα περιορισμένο σύνολο ετικετών για τη μορφοποίηση σελίδων, έχουμε πολλά ακόμα features να δούμε.

Υπάρχουν ακόμα πολλά πειράματα υπό επεξεργασία στο παρασκήνιο, που θα κυκλοφορήσουν όταν θα είναι διαθέσιμα και θα τα μάθεις φυσικά, μέσα από το Grow-Digital.

Τα Αρνητικά του AMP στο SEO και το OnlineMarketing

1. Δεν υποστηρίζει subscription forms

Αυτό σημαίνει ότι εάν ο στόχος ενός publisher είναι να φέρει leads ή να συλλέξει emails προσκαλώντας έναν αναγνώστη να εγγραφεί στο newsletter ή να υποβάλλει τα στοιχεία επικοινωνίας του, θα πρέπει να περιμένει έως ότου το AMP αναβαθμιστεί και επιτρέψει στους publishers να ενσωματώνουν φόρμες στο AMP περιεχόμενο.

2. Το AMP δεν επιλύει το πρόβλημα του page speed για non-publisher websites

Στην πραγματικότητα καλύπτει μόνο “ειδησεογραφικά” άρθρα και blog posts και δεν προορίζεται για την βελτιστοποίηση ταχύτητας σε e-commerce sites ή branded sites.

Ένα e-commerce site που δεν επικεντρώνεται σε άρθρα ή σε blog posts ως το κύριο περιεχόμενο του, πιθανότατα να βρει το AMP αρκετά περιοριστικό, λόγω των ελάχιστων δυνατοτήτων στο σχεδιασμό, που θα έχει ως αποτέλεσμα να παραμείνει στην παραδοσιακή HTML.

3. O αριθμός των paid search αποτελεσμάτων ενδεχομένως να μειωθεί

Εάν ο όρος αναζήτησης είναι ευρύς ή γενικός (δηλαδή “ειδήσεις”, “μόδα”, ή “φαγητό”), τα AMP-supported άρθρα θα εμφανίζονται πιθανότατα πιο συχνά από τα paid search αποτελέσματα.

Μόνο ο χρόνος και τα analytics θα μας αποδείξουν το αντίθετο.

4. Δεν υπάρχουν external style sheets ή JavaScript

Λόγω της έλλειψης των external stylesheets και JavaScript, το design και το συνολικό user experience των σελίδων είναι ανεπαρκής.

Οι publishers και οι non-publishers, θα πρέπει να αποφασίσουν τι είναι πιο σημαντικό για το brand τους: α) το design, ούτως ώστε να προσελκύσουν τους returning visitors; (στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να αφήσουν τη λύση του AMP), ή β) η βελτίωση του user experience και η ταχύτητα φόρτωσης; (οπότε θα θέλουν να ενσωματώσουν το AMP άμεσα).

5. Το Domain Authority θα υποστεί ένα μικρό “σοκ”

To Domain Authority είναι ένα σκορ (σε μια κλίμακα 100 βαθμίδων) που αναπτύχθηκε από το Moz, το οποίο προβλέπει πόσο καλό είναι το ranking μιας ιστοσελίδας στις μηχανές αναζήτησης.

Ένας από τους παράγοντες που περιλαμβάνονται στον υπολογισμό είναι ο αριθμός των linking root domains.

Μια έμμεση αρνητική επίδραση θα είναι ότι ο ιστότοπος αυτός θα έχει λιγότερα links συνδεδεμένα.

Αυτό συμβαίνει επειδή τα referrals sites δεν θα συνδέονται απευθείας με το domain name του publisher, αλλά με το google.com.

Για παράδειγμα, δες τι θα δει ο χρήστης ενός iPhone 6, ο οποίος έκανε click πάνω σε ένα AMP άρθρο στα αποτελέσματα αναζήτησης:

Παράδειγμα URL σε AMP άρθροΛάβε υπόψη ότι το URL, https://www.google.com/amp/www.bbc.co.uk/news/amp/35800232#                     ξεκινάει με τη λέξη “www.google.com/amp/” και στη συνέχεια εμφανίζει το domain name του publisher.

Κατά την προβολή του άρθρου, οι επισκέπτες θα εξακολουθούν να βρίσκονται στο Google.com και όχι στο website του publisher.

6. Ο τρόπος με τον οποίο οι publishers προβάλλουν τις διαφημίσεις μαζί με το περιεχόμενο θα αλλάξει ριζικά

Αυτό θα μπορούσε να είναι κάτι καλό, δεδομένου ότι θα αναγκάσει τους publishers να επανεξετάσουν τις διαφημίσεις τους, κάνοντας τες λιγότερο ενοχλητικές στο 16% των χρηστών που χρησιμοποιεί adblockers, ούτως ή άλλως.

RelatedΥπάρχει Λύση Απέναντι στο Adblocking;

Ωστόσο, θα μπορούσε να είναι κακό για τους publishers που βασίζονται σε high-bandwidth διαφημίσεις, οι οποίες καλύπτουν μεγάλο εύρος χώρου στο site τους.

Αυτοί, θα πρέπει είτε να μην ενσωματώσουν ποτέ το AMP ή να βρουν άλλη στρατηγική διαφήμισης.

7. Υψηλό budget υλοποίησης και ενσωμάτωσης

Αν δεν χρησιμοποιείς ένα CMS που υποστηρίζει το Google AMP, θα χρειαστεί να βάλεις το χέρι στη τσέπη για την ενσωμάτωση του AMP, ή για την ανάπτυξη του σε ένα custom CMS.

8. Οι publishers με ανεπαρκής σελίδες θα απορρίπτονται από τη Google

Εδώ κρύβεται μια θετική και μια αρνητική πλευρά του AMP.

Από τη θετική πλευρά, κάθε σελίδα θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από errors προτού η Google το τραβήξει και το τοποθετήσει στην AMP cache.

Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες θα απολαμβάνουν καλύτερη εμπειρία στη λήψη περιεχομένου σε μια ποικιλία συσκευών.

Ωστόσο, από την αρνητική πλευρά, οι publishers θα χρειαστεί να υπολογίσουν το χρόνο (και τις ώρες που θα χρειαστούν οι developers) για περαιτέρω debugging των σελίδων.

Τα καλά νέα είναι ότι η Google μας παρέχει έναν AMP validator, παρόμοιο με αυτόν του Twitter.

Συμπέρασμα

Το page speed είναι ένας παράγοντας κατάταξης στον αλγόριθμό της Google.

Το γεγονός ότι η Google βρήκε ένα δικό της τρόπο για να προβάλει και να φορτώνει περιεχόμενο ταχύτερα, μας δείχνει την επιθυμία της  να καταστήσει την ταχύτητα φόρτωσης σελίδας έναν ακόμα σημαντικότερο δείκτη αξίας της σελίδας στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Εάν ένας ιστότοπος δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη και δημοσίευση περιεχομένου, όπως για παράδειγμα το www.grow-digital.gr, θεωρείται καλός υποψήφιος για να ενσωματώσει το AMP.

Αν οι publishers ενσωματώσουν το Google AMP προκειμένου να υποστηρίξουν τη δουλειά τους μέσα στην αναδυόμενη τάση προς το βελτιστοποιημένο περιεχόμενο για mobile συσκευές, θα κάνουν μια μεγάλη χάρη στον εαυτό τους και στο SEO γενικότερα.

Ποια είναι τα σχόλια σου για το Google AMP; Αν δεν σκέφτεσαι ήδη να το ενσωματώσεις στην ιστοσελίδα σου, ποιοι είναι οι λόγοι που σε κάνουν να έχεις αμφιβολίες;

Πηγές:

  • amphtml.wordpress.com
  • moz.com
  • www.ampproject.org
  • github.com
  • searchenginejournal
Grow Digital Team
Το Grow Digital αποτελεί ένα ενημερωτικό portal βασισμένο στο σύγχρονο Digital Marketing και στις υποκατηγορίες του. Στόχος μας η σαφής, άμεση και έγκυρη πληροφόρηση του Ελληνικού σχετικά με έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους στην Ελλάδα.