Μπορεί εν έτη 2021 οι περισσότεροι να γνωρίζουν ή έστω να έχουν ακούσει για το τι είναι το TikTok, υπάρχουν όμως ουκ ολίγοι άνθρωποι οι οποίοι δεν γνωρίζουν ακριβώς τι είναι ή πως λειτουργεί. Και εν τέλη, προς τι όλος αυτός ο θόρυβος τα τελευταία 2-3 χρόνια γύρω από το δημοφιλές social media app.
Τι είναι το TikTok
Το TikTok είναι μια social media πλατφόρμα που επιτρέπει τη δημιουργία, το διαμοιρασμό και την ανακάλυψη σύντομου video περιεχομένου. Ξεκίνησε ως ένα app κυρίως απευθυνόμενο σε νεαρούς χρήστες, ως ένα μέσο έκφρασης μέσω του τραγουδιού, του χορού, της κωμωδίας και του lip-syncing, επιτρέποντας σε εκατομμύρια χρήστες να δημουργήσουν και να μοιραστούν περιεχόμενο.
Γιατί απέκτησε πολύ γρήγορα δημοφιλία
Το TikTok ξεκίνησε ως μια πολύ διασκεδαστική εφαρμογή την οποία χρησιμοποιούσαν κατά κύριο λόγω έφηβοι, για να δημιουργήσουν και να μοιραστούν με τους φίλους τους αστεία videos.
Τον πρώτο καιρό της ζωής του, στο TikTok κυριαρχούσαν lip-syncing videos τα οποία έχουν αποδειχθή ως ένας πολύ δημοφιλής user-generated τύπος περιεχομένου. Παράλληλα, η τάση αυτή κυριαρχούσε και στο YouTube, ενώ TV shows στην Αμερική όπως το Lip Sync Battle, βοήθησαν στο να δημιουργηθεί ενδιαφέρον γύρω από αυτον τον τύπο περιεχομένου.
Οι έφηβοι απολαμβάνουν επίσης να ανταγωνίζονται στις διάφορες ποκλήσεις που μπορούν να δημιουργηθούν μέσω των trending hashtags στην εφαρμογή. Το TikTok διαθέτει εξάλλου ένα από τις πιο αφοσιωμένες κοινότητες χρηστών.
Για πολλούς από αυτούς τους χρήστες, το να αυξάνουν τα likes, τους followers και να βλέπουν τα videos τους στα Featured του app, αποτελούν όλα σημαντικούς στόχους! Έτσι, η δημιουργία και η κοινή χρήση του περιεχομένου τους, αποτελεί πλέον σημαντικό μέρος του τρόπου με τον οποίο οι έφηβοι περνούν το χρόνο τους στο διαδίκτυο.
Πλέον, οι έφηβοι μετατρέπονται από απλοί θεατές, σε content creators. Το TikTok λοιπόν αποτέλεσμα έναν πραγματικά δημιουργικό και διασκεδαστικό τρόπο ώστε να δούμε περιεχόμενο σε πολύ ελάχιστο χρόνο.
Σιγά σιγά όμως, καθώς η δημοφιλία της εφαρμογής άρχισε να αυξάνεται, είδαμε μεγαλύτερα ηλικιακά κοινά να χρησιμοποιούν την εφαρμογή και να παράγουν viral περιεχόμενο, κάτι που με τη σειρά του έφερε τη δυνατότητα για τα brands να διαφημιστούν στην εφαρμογή!
Τον Οκτώβριο του 2018, το TikTok χαρακτηρίστηκε ως το “most-downloaded” app στο Apple store, παγκοσμίως. Πρόσφατα, ξεπέρασε τα 500 εκ. ενεργούς χρήστες στις Η.Π.Α.
Πώς λειτουργεί το TikTok
Όπως συμβαίνει σε άλλες εφαρμογές και social networks, οι χρήστες μπορούν να κάνουν follow άλλους χρήστες, καθώς επίσης και να κάνουν like και comment σε περιεχόμενο άλλων χρηστών. Οι χρήστες μπορούν επίσης να στείλουν emojis στον αγαπημένο τους τραγουδιστή.
Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν πρώτα το τραγούδι ή το ηχητικό απόσπασμα που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν στο video τους και μετά να ηχογραφήσουν τον εαυτό τους. Εναλλακτικά, οι χρήστες μπορούν να ηχογραφήσουν τον εαυτό τους και μετά να επιλέξουν ένα κομμάτι.
Η εφαρμογή έχει πολλούς τρόπους για να προσθέσει περισσότερη διασκέδαση στα videos των χρηστών, όπως για παράδειγμα δυνατότητα slow-mo, time lapse, fast forward, effect ή ακόμα και αναπαραγωγή του τραγουδιού ανάποδα.
Όταν οι χρήστες είναι ικανοποιημένοι με τo video τους, μπορούν να το δημοσιεύσουν στο λογαριασμό τους ώστε να γίνει ορατό στους φίλους τους, ή και σε άλλα social media όπως το Instagram και το Facebook.
Υπάρχει επίσης η δυνατότητα του “duet feature”, που είναι ο συγχρονισμός με έναν άλλο χρήστη ώστε να κάνουν και οι lipsync μαζί!
Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα του search, κάτι αντίστοιχο του Discover στο Instagram. Με αυτό το εργαλείο αναζήτησης, ο χρήστης μπορεί να ψάξει και να παρακολουθήσει περιεχόμενο από άλλους χρήστες. Μη ξεχνάμε φυσικά τα hashtags και τα trending videos, μέσω των οποίον ο χρήστης μπορεί να ανακαλύψει νέο περιεχόμενο.
Πώς χρησιμοποιούν τα brands το TikTok
Η διαφήμιση στο TikTok είναι διαθέσιμη, ενώ τα brands μπορούν να προσεγγίσουν ένα σχετικά νέο ηλικιακά κοινό που του αρέσει να δημιουργεί και να μοιράζεται περιεχόμενο. Ωστόσο, σε μια τόσο νέα πλατφόρμα, μπορεί να είναι δύσκολο για τα brands να εκτελέσουν μια marketing στρατηγική με επιτυχία.
Έχει νόημα για όλα τα brands να διαφημιστούν στο TikTok; Οι ειδικοί λένε ΟΧΙ.
Αρχικά να πούμε ότι στην τωρινή του μορφή, είναι ένα ακριβό sport η διαφήμιση στο TikTok. Brands που ψάχνουν να στοχεύσουν ένα πολύ μεγάλο και engaged κοινό, brands που έχουν ως στόχο κοινό τα gens Z και Υ και brands με πολυεθνική παρουσία είναι αυτά στα οποία η διαφήμιση στο TikTok ταιριάζει γάντι!
Οι επιλογές διαφήμισης που προσφέρει το TikTok είναι:
In-feed video ads: Short-form videos που εμφανίζονται στο news feed στο section For You.
Branded hashtag challenge: Στο branded hashtag challenge, το brand ζητάει τους χρήστες του TikTok να βιντεοσκοπήσουν τον εαυτό τους να κάνουν κάτι, όπως μια χορογραφία και να το ποστάρουν με ένα συγκεκριμένο hashtag.
Brand takeover: Τα brand takeovers αποτελούν full screen videos, διάρκειας από τρία μέχρι πέντε δευτερόλεπτα που εμφανίζονται μόλις ένας χρήστης ανοίξει την εφαρμογή.
TopView ads: Τα TopView ads εμφανίζονται σε full screen mode. Η διαφορά με τα Brand takeovers, είναι ότι μπορούν να είναι μέχρι και 60 δευτερόλεπτα, με ένα μικρό delay ώστε να μην ξεκινούν να προβάλλονται με το άνοιγμα της εφαρμογής.
Branded effects: Τα branded effects είναι custom stickers, AR filters και lenses που μπορούν οι χρήστες να χρησιμοποιήσουν σε δικό τους περιεχόμενο. Κάθε branded effect είναι διαθέσιμο για 10 ημέρες.
Πόσο στοιχίζει η διαφήμιση στο TikTok
Εκτός των pay-per-click (PPC) in-feed διαφημίσεων, το TikTok συνήθως δεν κοινοποιεί την πολιτική του γύρω από το pricing. Ωστόσο, έχουν κυκλοφορήσει ανά καιρούς άρθρα τα οποία αναλύουν με ακρίβεια τα κόστη και τον τρόπο με τον οποίο χρεώνει το TikTok τα brands.
Οι τιμές ποικίλουν από τα 30.000€ ευρώ μέχρι και τα 150.000€, για διαφημίσεις όπως τα branded hashtag challenges και τα brand takeovers.
Τα in-feed ads είναι πιο προσιτά. Το bidding μπορεί να ξεκινήσει με ένα minimum spend στα 30-40€ ανά καμπάνια και περίπυο 15€ ανά ad group. Τα CPMs, σύμφωνα με leaks, κυμαίνονται στο 1€.
Ποιο θα είναι το μέλλον του TikTok
Η τρέχουσα δημοτικότητα του TikTok είναι εκπληκτική, αλλά εξακολουθεί να μην εγγυάται ότι θα φτάσει ποτέ στα επίπεδα που επιτυγχάνονται από άλλα social media όπως το Instagram και το YouTube.
Για παράδειγμα, το Vine ήταν μια εξαιρετικά δημοφιλής πλατφόρμα video-sharing πριν κάποια χρόνια, αλλά πλέον έχει βγει εκτός των “πρώτων”. Και υπάρχουν πολλές άλλες εφαρμογές που γρήγορα έγιναν γνωστές και μετά εξαφανίστηκαν.
Για να διατηρήσει την δημοτικότητά του, το TikTok θα πρέπει να συνεχίσει να καινοτομεί και να βρίσκει νέους τρόπους για να αναπτύσσει τη βάση των χρηστών του. Θα πρέπει επίσης η πλατφόρμα να γίνει περισσότερο marketing-friendly για τα brands, ώστε να καθιερωθεί ως ένα social network που ήρθε για να μείνει!
Όλο και περισσότερα brands “γλυκοκοιτάνε” το TikTok ως marketing πλατφόρμα και αυτό σημαίνει πολλά! Εάν το TikTok είναι σε θέση να αξιοποιήσει το brand engagement προς όφελός του, είναι σίγουρο ότι θα αναπτυχθεί και ίσως καταφέρει να κονταροχτυπηθεί με τους μεγαλύτερους και πιο δυνατούς αντιπάλους του!