Πριν ξεκινήσουμε το σημερινό άρθρο, θα ήθελα να ευχηθώ σε όλους τους αναγνώστες του Grow-Digital.gr (και όχι μόνο) ότι καλύτερο με υγεία και ευτυχία, το νέο έτος να τους εξελίξει ακόμα περισσότερο αλλά και να βοηθήσουμε ο καθένας ατομικά και συλλογικά την επιστήμη μας όσο το δυνατόν πιο πολύ.

Σήμερα, θα δούμε real cases από μια μεγάλη εταιρεία που, όπως όλοι, είχε τα καλά της αλλά και τις αναποδιές της. Τα Starbucks πλέον βρίσκονται σχεδόν σε όλο τον κόσμο και μιας και σιγά σιγά φτάνουμε στην εκπνοή του 2017 (υπάρχει μια περίπτωση αυτό το άρθρο εσύ να το διαβάζεις το 2018), αυτά είναι τα στατιστικά των Social Media των Starbucks για το 2017:

Twitter (11.9M followers)
Facebook (36.7M likes)
Instagram (15.7M followers)
Google+ (4.9M followers)
Pinterest (302.4K followers)
YouTube (145.5K subscribers)

Λογικό είναι σε μια εταιρεία όπως τα Starbucks, κάποιες καμπάνιες να πηγαίνουν καλά αλλά κάποιες άλλες όχι. Για αυτό εμείς διαλέξαμε τις καλύτερες αλλά και τις… χειρότερες, και στις παρουσιάζουμε.

Οι καλύτερες marketing καμπάνιες

1. Winter is here!

Starbucks campaign winter is here

Η πρώτη καμπάνια που θα μιλήσουμε υλοποιήθηκε το 2013. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν να χτυπήσει μια χιονοθύελλα την Αμερική και μετά ανέλαβαν την «δουλειά» τα Starbucks, όπου αφορμή βρήκαν να εξυμνήσουν το ζεστό καφέ κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Έτσι, η εταιρεία άρχισε τα posts σε Facebook και Twitter όπου χαρακτήρισε τη χιονοθύελλα με το hashtag #nemo. Στην αρχή αυτό ήταν αρκετό έτσι ώστε χιλιάδες υποστηρικτές της εταιρείας να ανεβάζουν φωτογραφίες με ζεστούς καφέδες, προσθέτοντας τα hashtags #nemo #Starbucks κ.τ.λ.

Όλα αυτά, η εταιρεία τα προώθησε με Facebook Ads, χρησιμοποιώντας διάφορα extra hashtags, όπως #blizzard, πράγμα που σημαίνει ότι εμφανιζόντουσαν στον κάθε ένα που έψαχνε για να δει τις καιρικές συνθήκες.

2. #TheRedCupContest

Starbucks campaign the red cup contest

Άμα έχεις επισκεφτεί τα Starbucks τα τελευταία χρόνια, θα έχεις παρατηρήσει πως κάθε Χριστούγεννα σου σερβίρουν τον καφέ σε αυτά τα κόκκινα ποτήρια, όπου γίνεται ένας χαμός από φωτογραφίες τους στα Social Media.

Έτσι, το 2014 και το 2015, η εταιρεία χρησιμοποίησε το hashtag #TheRedCupContest στο Instagram, όπου οι φωτογραφίες που ανέβαιναν με αυτό το hashtag είχαν αναλογία 1 εικόνα ανά 14 δευτερόλεπτα τις πρώτες 2 ημέρες. Συνολικά ανέβηκαν 40.000 φωτογραφίες μέχρι το τέλος του διαγωνισμού.

Ο διαγωνισμός έγινε τόσο πετυχημένος γιατί έγινε το απολύτως λογικό. Ο κόσμος λατρεύει να βγάζει φωτογραφίες με ροφήματα και φαγητά, πόσο μάλλον όταν αφορά ένα τόσο μεγάλο brand και ειδικά όταν αυτό το brand σου παρέχει το ρόφημα αξιοποιώντας το Christmas mood.

3. Tweet a coffee

starbucks campaign tweet a coffee

Η καμπάνια tweet-a-coffee, επέτρεπε στους χρήστες του Twitter να στείλουν μια gift card αξίας $5 σε ένα φίλο, αρκεί στο tweet να πρόσθεταν το “@tweetacoffee”. Δεν αρκούσε φυσικά μόνο αυτό.

Ύστερα από αυτό, έπρεπε να συνδέσεις το Starbucks account σου με το Twitter (ή αν δεν είχες, τότε έπρεπε να δημιουργούσες ένα), και στην συνέχεια να συνδέσεις την πιστωτική σου κάρτα.

Σε 2 μήνες, κάτι περισσότερο από 27.000 users είχαν κάνει tweet-a-coffee. Υπολογίστηκε πως αυτή η καμπάνια έφερε στα ταμεία της εταιρείας $180.000. Πέρα από αυτό, δημιουργήθηκε ένα τεράστιο engagement και τα Starbucks κέρδισαν παραπάνω followers!

4. Φιλανθρωπική καμπάνια

Όπως κάθε μεγάλη εταιρεία, το τμήμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης παίρνει φωτιά τις γιορτινές μέρες! Έτσι λοιπόν, η εταιρεία σκέφτηκε κάτι αρκετά έξυπνο σε συνεργασία με την Foursquare. Τα λεφτά που θα μαζευόντουσαν θα πήγαιναν σε εκστρατείες κατά του AIDS.

Για ένα μικρό χρονικό διάστημα και σε ορισμένα καταστήματα, τα Starbucks δώριζαν $1 κάθε φορά που έκανες check in σε καταστήματα που βρισκόντουσαν σε Ηνωμένες Πολιτείες και Καναδά. Η εταιρεία κατάφερε να μαζέψει $250.000. Στο παρελθόν, είχε δωρίσει $10m σε ανάλογη εκστρατεία κατά του AIDS.

5. Meet me atStarbucks

Τα Starbucks έχουν δημιουργήσει ένα ωραίο περιβάλλον για πρώτα ραντεβού, παρέες, meetings κ.τ.λ. Γνωρίζοντάς το αυτό η εταιρεία, λάνσαρε την καμπάνια “Meet me at Starbucks” στα Social Media το 2014.

Η εταιρεία έδωσε στους καταναλωτές την ευκαιρία να κερδίσουν καφέδες δωρεάν για έναν χρόνο, εάν έγραφαν μια ιστορία με hashtag “#HowWeMet”. Ο κάθε ένας μπορούσε να διαβάσει την ιστορία του άλλου, όπου μπορείς να φανταστείς τι διάσταση πήρε όλο αυτό.

Οι χειρότερες marketing καμπάνιες

1. #RaceTogether

Starbucks campaign race together

Ίσως από τις πιο αποτυχημένες εκστρατείες. Η ιδέα ξεκίνησε από τον CEO Howard Schultz, ο οποίος πίστευε στη σημασία της επικοινωνίας μεταξύ των πελατών και των barista. Κάθε ποτήρι έγραφε πάνω #RaceTogether και ήταν κάτι το οποίο θα ενθάρρυνε τον πελάτη να μιλήσει με τον barista αναπτύσσοντας προσωπικές σχέσεις… στις 8 το πρωί, ενώ βιαζόταν να πάει στην δουλειά του.

Όπως είναι λογικό, αυτό αύξησε σημαντικά τους χρόνους παραγωγής των ροφημάτων, με αποτέλεσμα η καμπάνια να κρατήσει 6 μέρες, χωρίς κανένα αποτέλεσμα.

2. #SpreadTheCheer

Ακούγεται ωραίο. Το όλο concept ήταν μια καμπάνια μέσω social media κατά την διάρκεια των Χριστουγέννων. Ωστόσο, έγινε σε μια περίοδο όπου τα Starbucks είχαν μειώσει τους μισθούς σε υπαλλήλους τους στη Μεγάλη Βρετανία εξαιτίας ενός φόρου. Αυτό ήταν αρκετό για να προκαλέσει έναν τεράστιο θυμό μέσω των Social Media και η καμπάνια να γυρίσει boomerang στην εταιρεία.

Καταλήγοντας…

Όλες οι εταιρείες έχουν τα πάνω τους και τα κάτω τους, είναι δύσκολο κάποιες φορές να προβλέψεις την αντίδραση του κόσμου και για αυτό πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός με το τι κάνεις και πως το κάνεις, καθώς μπορεί εύκολα να παρεξηγηθεί.

Μπορείς να με βρεις σε LinkedIn και Instagram.

Σου άρεσε το άρθρο; Διάβασε και το προηγούμενο άρθρο του Γιώργου με τίτλο «Instagram Stories: Και στο desktop!»

Γιώργος Καρακίτσος
Ο Γιώργος είναι ένας πολύπλευρος Marketer με μεγάλη αδυναμία στο Digital Marketing & Μεταπτυχιακές σπουδές πάνω σε αυτό. Βρίσκεται στην παρέα του Grow-Digital.gr με σκοπό την ανάπτυξη δυναμικού content και νέων ιδεών.