Από τη στιγμή που έγινε η ανακοίνωση από την Google, το παγκόσμιο digital marketing community σχολίασε με εκφράσεις όπως “a death blow to the digital marketing practices of the last decade”, “the end of digital marketing as we knew it”, “farewell digital marketing.”
Πρώτα η Apple. Τον Απρίλιο το 2021 η Apple έδωσε τη δυνατότητα στους χρήστες iPhone να επιλέξουν ποιες εφαρμογές θα παρακολουθούν και θα συλλέγουν δεδομένα για άλλες εφαρμογές. Ως αποτέλεσμα, η πλειοψηφία των χρηστών έκανε opt-out.
Τώρα η Google, όπου πρόσφατα ανακοίνωσε νέες αλλαγές γύρω από το Privacy σε Android συσκευές.
Η εταιρεία ανακοίνωσε τα σχέδια για υιοθέτηση νέων περιορισμών απορρήτου ώστε να περιορίσει το cross-app tracking σε Android smartphones, κάτι που φέρνει ανατροπές στο digital marketing industry.
Πιο συγκεκριμένα, η φράση που έχει φανεί να τρομάζει και τη συναντήσαμε και στην τότε ανακοίνωση της Apple είναι η εξής: “…will limit sharing of user data with third parties and operate without cross-app identifiers.“
Ωστόσο, αναφέρεται ότι αυτό θα πάρει τουλάχιστον 2 χρόνια για να υλοποιηθεί, χωρίς η Google να δίνει περισσότερες πληροφορίες.
Σε αντίθεση με την Apple, η Google είχε βάλει μια άνω τελεία όσον αφορά την παρακολούθηση και συλλογή δεδομένων από καταναλωτές. Αυτό πρόκειται να αλλάξει, αναγκάζοντας τις εταιρείες που βασίζονται στο κομμάτι του online advertising να εξελιχθούν και να αλλάξουν (ενδεχομένως) το μοντέλο λειτουργίας τους.
Από πολλές απόψεις, οι αλλαγές απορρήτου της Apple ήταν μια επίδειξη δύναμης που έχει η εταιρεία στον κλάδο της τεχνολογίας. Ενώ ο αντίκτυπος στο απόρρητο των καταναλωτών είανι προφανής, ο μεγαλύτερος αντίκτυπος, ωστόσο, ήταν αυτός που είχαν οι επιχειρήσεις που επενδύουν στην online διαφήμιση και γενικότερα δραστηριοποιούνται γύρω από αυτήν.
Δεν υπήρξε σχεδόν καμία επιχείρηση ή digital marketing professional που να μην ασχολήθηκε έστω και λίγο με τις αλλαγές της Apple, το iOS 14 και το iOS 15.
Με την Google να ακολουθεί τα βήματα της Apple, το online advertising θα βρεθεί ξανά σε μια περίοδο αναπροσαρμογής. Σίγουρα, αυτός που έχει να χάσει ξανά από όλη αυτή την ιστορία είναι το Facebook.
Και ήδη βλέπουμε πώς το Facebook αποφασίζει να κάνει στροφή στο metaverse, κάτι που έχει περισσότερο ανάγκη από ποτέ αν θέλει να διατηρήσει τα κανάλια εσόδων του. Δεν είναι τυχαίο ότι το Meta/Πρώην Facebook αναμένεται να χάσει περισσότερα από $10 δις έσοδα λόγω των αλλαγών της Apple.
Γιατί θα συμβεί αυτό; Διότι η κύρια πηγή εσόδων του Meta είναι το advertising, που βασίζεται πάνω στην γιγαντιαία βάση με δεδομένα χρηστών που διαθέτει και που πηγάζουν από τη χρήση εφαρμογών όπως Facebook, Instagram, WhatsApp.
Μπορείς να βρεις την ανακοίνωση στο επίσημο blog της Google στο άρθρο με τίτλο Introducing the Privacy Sandbox on Android.