Έχεις αναρωτηθεί ποτέ, πόσα χρήματα κοστίζει το influencer marketing σε όλη την έκτασή του; H αλήθεια είναι ότι το κόστος στο influencer marketing είναι μια γκρίζα ζώνη, που μόνο όσοι ζούνε μέσα σε αυτό γνωρίζουν πολύ καλύτερα τι γίνεται.
Μια ερώτηση που συνηθίζεται μεταξύ των επαγγελματιών στο χώρο του digital marketing, είναι το “πόσα πληρώθηκε αυτός ο influencer για να αναβάζει το τάδε post ή video;”. Και καλώς ή κακώς, ορισμένες φορές δεν υπάρχει διαφάνεια στην απάντηση.
Σε περίπτωση που εσύ ο ίδιος θέλεις να κοστολογίσεις μια ενέργεια συνεργατικά με έναν influencer, η πραγματικότητα είναι ότι δεν υπάρχει ένας ακριβής τρόπος για να υπολογίσεις το πόσα θα πρέπει να πληρώσεις έναν influencer, όπως πολύ σωστά εξηγεί ένας social media executive στο Digiday. “Δεν έχουμε ιδέα τι πρέπει να πληρώσουμε, αυτό είναι το πρόβλημα.”
Ωστόσο, αν και όσα διαβάσεις παρακάτω ισχύουν λίγο-πολύ και για την Ελλάδα, υπάρχουν ορισμένα guidelines που χρησιμοποιούνται από digital agencies, marketers αλλά και influencers, όταν έρχεται η ώρα για την κοστολόγηση μιας ενέργειας (σωστά φαντάζεσαι, εκεί όπου τα όρια ξεφεύγουν και τα ποσά είναι τροματικά για μερικούς).
Εκεί όμως θα αφιερώσουμε λίγο χρόνο στο τέλος, για τώρα, πάμε να δούμε ανά κανάλι πόσο χρεώνουν οι influencers τις υπηρεσίες τους (είτε νόμιμα, είτε μη…νόμιμα!). Οι τιμές που θα διαβάσεις, έχουν βασιστεί σε “off camera” συζητήσεις με influencers αλλά και Έλληνες digital marketers που τείνουν να συνεργάζονται συχνά με micro και κανονικούς influencers. Αποτελούν δηλαδή αποτέλεσμα μιας mini έρευνας του Grow Digital μέσα στο χώρο του digital marketing. Αν ισχύουν στην πραγματικότητα, γνωρίζουν καλά μόνοι όσοι πληρώνουν, και όσοι αμοίβονται!
Πόσο χρεώνουν για τις υπηρεσίες τους οι Έλληνες Influencers
Για Instagram marketing, οι social media influencers χρεώνουν τα brands από 50€ μέχρι και 3.000€ per post (συνήθως, όταν το ποσό είναι μεγάλο, συνοδεύεται και από κάποια stories). Οι παράγοντες που επηρεάζουν το ποσό της αμοιβής εξαρτάται φυσικά από την αναγνωρισιμότητα του influencers, τους followers που έχει, αν λειτουργεί αυτόνομα ή εκπροσωπεί κάποιο μεγάλο brand, και με το engagement του κοινού του.
Η μέση αμοιβή ενός μεσαίου influencer είναι γύρω στα 200-250€ ανά Instagram post. Ένας micro influencer με λιγότερους followers, χρεώνει κάπου στα 50-80€ ανά post.
Ήξερες ότι: Η Selena Gomez, θεωρείται ως μια από τις πιο ακριβοπληρωμένες Instagram influencer, me 152 εκ. followers τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο. Οι συνεργασίες της με τα brands, ανέρχονται στα $550.000 ανά post!
Σε σύγκριση την αγορά της Αμερικής, τα κόστη, σύμφωνα με έρευνα του 2017, ανέρχονται στα εξής ποσά ανά όγκο followers:
- 2,000 – 10,000 Instagram followers: $75 – $250 per post
- 10,000 – 50,000 Instagram followers: $250 – $500 per post
- 50,000 – 100,000 Instagram followers: $500 – $1,000 per post
- 100,000 – 500,000 Instagram followers: $1,000 – $3,000 per post
- 500,000+ Instagram followers: $3,000+ per post
YouTube
Ακόμη μια συνηθισμένη ερώτηση, είναι πόσο κοστίζει το promotion μέσω influencers στο YouTube. Το YouTube είναι μια από τις πιο πολύπλοκες influencer marketing πλατφόρμες, που χρησιμοποιούν οι influencers για να προωθήσουν video περιεχόμενο σε στοχευμένα κοινά.
Το κόστος marketing για έναν social influencer είναι συνήθως πιο ακριβό συγκριτικά με άλλες πλατφόρμες.
Κατά μέσο όρο, τα brands πληρώνουν κάπου στα 1.800€ – 2.500€ ανά 100,000 followers. Το τοπίο ωστόσο, είναι πιο θολό για την πλατφόρμα του YouTube, σε σχέση με το Instagram, που είναι πιο διαδεδομένη πλατφόρμα για influencer marketing.
Στην αντίπερα όχθη του ατλαντικού, τα κόστη ανέρχονται κατά προσέγγιση ως εξής:
- 50,000 – 100,000 channel subscribers: $500 – $1,000 per video
- 100,000 – 500,000 channel subscribers: $1,000 – $3,000 per video
- 500,000+ channel subscribers: $3,000 – 5,000+ per video
Blogs
Κατά μέσο όρο, οι bloggers χρεώνουν τα brands από 175€ έως 4.000€ ανά post. Οι bloggers κοστολογούν με γνώμονα την επισκεψιμότητα, την ποιότητα του περιεχομένου, τις εμφανίσεις αλλά και και τον κλάδο που δραστηριοποιούνται.
Για την Ελλάδα, το influencer marketing δεν βασίζεται τόσο πολύ στο blogging. Ωστόσο, είναι πολύ συχνό φαινόμενο το native advertising, η δημοσίευση δηλαδή άρθρων από αναγνωρισμένες ιστοσελίδες με soft selling περιεχόμενο εκ μέρους των brands, όπου τα κόστη, λίγο πολύ αυξομοιώνονται όπως αυτά των influencers.
Ως μέτρο σύγκρισης, ας δούμε πως κυμαίνονται οι τιμές στην αντίπερα όχθη του ατλαντικού:
- 10,000 – 50,000 monthly blog impressions: $175 – $250 per post
- 50,000 – 100,000 monthly blog impressions: $250 – $500 per post
- 100,000 – 500,000 monthly blog impressions: $500 – $1,000 per post
- 500,000+ monthly blog impressions: $1,000 – $5,000+ per post
Παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος στο Influencer marketing
Κατανοώντας το ποιοι είναι οι γενικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος στο Influencer marketing, θα διαμορφώσεις μια εικόνα για το πώς πρέπει να κινηθείς στην διαπραγμάτευση της τιμής χωρίς να βρείς…προ εκπλήξεως, την επόμενη φορά που θα κάτσεις στο τραπέζι με έναν influencer για να συζητήσετε τη συνεργασία σας!
- Social media πλατφόρμα
H social media πλατφόρμα που επιλέγεται για μια καμπάνια, αποτελεί κύριο παράγοντα που επηρεάζει το κόστος. Όπως διάβασες παρακάτω, το κόστος στο influencer marketing διαφέρει ανά κανάλι. Είναι σαν κάθε social media πλατφόρμα θα έχει τον δικό της…τιμοκατάλογο!
Το Instagram έχει διαμορφωθεί ως η κορυφαία επιλογή για influencer marketing, με τα YouTube και Snapchat να ακολουθούν (το Snapchat όχι τόσο στην Ελλάδα). Γενικότερα, το influencer marketing είναι λιγότερο συνηθισμένο στο Facebook και Twitter.
- Followers
Παραδοσιακά, τα brands εξετάζουν το potential reach ενός marketing καναλιού για να αποφασίσουν πόσα πρέπει να επενδύσουν για μια διαφήμιση. Ως εκ τούτου, ο αριθμός των followers ενός infuencer έγινε κριτήριο στο πόσα πρέπει να επενδύσει ένα brand στη συνεργασία του με έναν influencer (όσο περισσότεροι followers, τόσο μεγαλύτερο το reach της καμπάνιας).
Έτσι, influencers με μεγάλο αριθμό από followers συνήθως χρεώνουν περισσότερα. Σε αυτό το σημείο, να τονίσουμε ότι ένα μελανό σημείο στο κομμάτι των followers, είναι ότι αρκετοί influencers έχουν “αγοράσει” fake followers, με αποτέλεσμα να κρίνεται απαραίτητο για τα brands να εξετάσουν και άλλα metrics, όπως για παράδειγμα το engagement rate, πριν ξεκινήσουν μια συνεργασία.
- Engagement
Το Engagement είναι ένα από τα εναλλακτικά metrics που παρακολουθούν τα brands. Ενώ είναι εύκολο να αγοράσεις fake followers, είναι πολύ πιο δύσκολο να αγοράσεις fake engagement (χωρίς όμως αυτό να είναι αδύνατον). Όταν οι influencers έχουν ενεργό κοινό, που αλληλεπιδρά με το περιεχόμενό τους, μια καμπάνια μπορεί να γίνει πιο αποδοτική, καθώς έμμεσα, οι followers δεν αλληλεπιδρούν μόνο με τον influencer τους, αλλά και με το ίδιο το brand.
Επίσης, οι αλγόριθμοι των social media είναι χτισμένοι γύρω από το engagement. Όσο περισσότερο positive engagement λαμβάνει ένα post, τόσο πιο πιθανό είναι για τους χρήστες να δουν στο feed τους αυτό το post. Influencers που έχουν υψηλότερο engagement rate, είναι πιο πιθανό να έχουν ένα μεγαλύτερο reach.
Έτσι, όσο υψηλότερο είναι το engagement rate ενός inflencer, τόσο πιο ακριβή είναι η καμπάνια.
- Product
Το προιόν ή η υπηρεσία που πουλάει ένα brand (αναλόγως το industry της εταιρείας), μπορεί να επηρεάσει το κόστος μιας influencer marketing καμπάνιας. Η πρόσληψη ενός influencer για να προωθήσει sport αυτοκίνητα, συνήθως κοστίζει περισσότερο από την πρόσληψη ενός influencer για να διαφημίσει χυμούς.
Συνήθως ισχύει ο κανόνας “όσο ακριβότερο το προιόν/υπηρεσία, τόσο ακριβότερη θα είναι και η καμπάνια.”
- Τύπος συνεργασίας, directive ή through agency
Συνήθως, όταν συνεργάζεσαι απευθείας με έναν influencer, τα κόστη είναι μικρότερα. Αυτό είναι λογικό, καθώς στην περίπτωση που μεσολαβεί ένα agency, ακριβώς επειδή απασχολούνται περισσότεροι άνθρωποι και χρεώνονται περισσότερες εργατοώρες, τα κόστη ανεβαίνουν.
- Καμπάνια
Τέλος, η ένταση και η διάρκεια της καμπάνιας θα επηρεάσει εξίσου το κόστος. Παρακάτω είναι μερικές ερωτήσεις στις οποίες θα έρθεις αντιμέτωπος:
- Πόσα posts θέλεις να κάνει ο influencer;
- Ποιος δημιουργεί το περιεχόμενο; Εσύ ή ο influencer;
- Θες ο influencer να ανεβάσει τα posts και σε άλλα κανάλια;
- Θες ο influencer να κρατήσει το post μόνιμα στο προφίλ του; (κάποιοι influencers διαγράφουν τα sponsored posts μετά το πέρας της ενέργειας)
Πολύ απλά, όσο περισσότερη δουλειά απαιτείται από τον influencer, τόσο πιο ακριβή θα είναι η καμπάνια.
Συνοψίζοντας
Οι παραπάνω αριθμοί είναι κατά προσέγγιση, κάποιοι μέσοι όροι από κόστη ανά πλατφόρμα. Σίγουρα, δεν αμοίβονται όλοι οι influencers το ίδιο, αλλά και δεν αξιοποιούν όλοι οι influencers, όλα τα διαθέσιμα κανάλια διαφήμισης.
Εάν ενδιαφέρεσαι να συνεργαστείς με κάποιον influencer, όλα θα εξαρτηθούν βάσει της συμφωνίας που θα κάνετε, τόσο σε είδος του περιεχομένου όσο και στον αριθμό των posts. Επίσης, η άποψη που κυριαρχεί ότι το influencer marketing είναι ένα ακριβό “σπορ” για τα brands, δεν υφίσταται. Υπάρχουν πολλές επιλογές, όπως για παράδειγμα οι micro-influencers, οι οποίοι έχουν πολύ υψηλό engagement rate, δημιουργούν εξαιρετικό περιεχόμενο και τα κόστη είναι προσγειωμένα, ακόμη και για τα ποιο μικρά brands.