Πώς το AI μετασχηματίζει το SEO το 2025 με βάση τα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα

Με το κλείσιμο του 2024 και την σαρωτική έλευση του AI, πολλοί αναρρωτιούνται πώς θα μοιάζει το SEO τα επόμενα χρόνια και ποιες είναι οι ενέργειες που πρέπει να κάνουν για το 2025. Σε αυτό το άρθρο σχολιάζουμε τις σημαντικότερες τάσεις και αλλαγές που πρέπει να γνωρίζεις.

Πώς το AI μετασχηματίζει το SEO το 2025 με βάση τα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα

Θα είναι το AI η αιτία να μειωθεί η οργανική επισκεψιμότητα μέχρι και -25% τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με έρευνα της Gartner; Θα εξακολουθεί το Technical SEO να παίζει σημαντικό ρόλο; Τι θα γίνει με το TikTok και το Voice Search;

Οι παραπάνω ερωτήσεις είναι ένα πολύ μικρό δείγμα από τις συζητήσεις που γίνονται αυτή τη στιγμή στο SEO industry σε παγκόσμιο επίπεδο, παράλληλα με τις συζητήσεις γύρω από το AI και τη στρατηγική που πρέπει να χαράξουν τα brands (όσα, τουλάχιστον, συνεχίζουν να ασχολούνται σοβαρά με το SEO).

Αντί να φορέσουμε το μαγικό καπέλο των μέντιουμ και να ξεκινήσουμε τις προβλέψεις με βάση τη διαίσθησή μας, σε αυτό το άρθρο θα επικεντρωθούμε στο τι συνέβη το 2024, τι σημαίνουν οι αλλαγές που θα διαβάσουμε παρακάτω για το SEO και πώς πρέπει να σκεφτούμε έξυπνα τις επόμενες κινήσεις εν’όψη 2025.

Πάμε να δούμε 7 τρόπους που μετασχημάτισαν το SEO το 2024 και πώς αυτοί θα επηρεάσουν τους επόμενους μήνες του industry:

Τα AI Overviews προβληματίζουν τα search results

Εάν μας διαβάζεις συχνά, ή μας ακούς στο podcast μας (Let’s Get Digital Podcast), σίγουρα θα έχεις ακούσει για τα AI Overviews. Τις AI-generated απαντήσεις που δίνει η Google σε ερωτήματα των χρηστών. Τα AI Overviews έχουν λανσαριστεί σε περισσότερες από 100 χώρες (μέσα στις οποίες ΔΕΝ συμπεριλαμβάνεται η Ελλάδα), ενώ αν θες να μάθεις περισσότερα διάβασε το άρθρο μας εδώ.

Πηγή: Wordstream

Τρία πράγματα ισχύουν επί του παρόντος σχετικά με τα AI Overviews:

  • Σε αρκετά industries, είχαν ήδη σημαντικά αρνητικό αντίκτυπο.
  • Σε ορισμένα industries και για συγκεκριμένα websites, τα AI Overviews δεν επηρέασαν την επισκεψιμότητα.
  • Η επίδρασή τους διευρύνεται και αποτελεί σημαντικό αντικείμενο ανάλυσης και συζήτησης.

Ας κάνουμε μια σύντομη ιστορική αναδρομή σχετικά με τα AI Overviews.

  • Η Google ξεκίνησε τις δοκιμές των AI Overviews (τότε άκουγαν στο όνομα Search Generative Experience) από το 2023 έως το 2024.
  • Στις 14 Μαίου 2024, η Google παρουσίασε επίσημα τα AI Overviews.
  • Πολλά από αυτά τα AI generated αποτελέσματα ήταν πολύ κακά, ακόμη και επικίνδυνα, και η Google δέχθηκε πολλές αντιδράσεις στον Τύπο για την ποιότητα των απαντήσεων που έδινε το AI.
  • Υπάρχουν αρκετές αναφορές από third parties με εκτιμήσεις ότι ο αριθμός των search queries που επηρεάστηκε από τα AI Overviews ήταν μεταξύ 7-15% το καλοκαιρι του 2024.

Αυτοί οι αριθμοί αλλάζουν συνεχώς, ενώ όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθρου, η Google επέκτεινε τα AI Overview σε περισσότερες από 100 χώρες τον Οκτώβριο 2024.

Ποσοστά όπως τα 7-15% δεν ακούγονται σημαντικά, αλλά για ένα συγκεκριμένο σετ από queries αυτό μπορεί να σημαίνει περισσότερο από το 80% των searches.

Ή, αν ένα site λαμβάνει το 60-70% της επισκεψιμότητάς του από 25-50 σελίδες και αυτές επηρεαστούν από τα AI Overviews, τότε η ζημιά στην οργανική επισκεψιμότητα μπορεί να είναι σημαντική και μη αναστρέψιμη.

Αν είσαι μια cybersecurity software εταιρεία, ενδέχεται να βλέπεις αποτελέσματα σαν το παρακάτω, σε όλα τα search terms που εμφανίζεσαι οργανικά:

Πηγή: Wordstream

Στο ενδιάμεσο, εάν είσαι μια τοπική επιχείρηση που προσπαθεί να εμφανιστεί σε αναζητήσεις σχετικές με υδραυλικά (σε μια περιοχή στην Αμερική), πιθανότατα να μην πέσεις πάνω σε AI Overview αποτελέσματα, όπως βλέπουμε παρακάτω:

Πηγή: Wordstream

Τα αποτελέσματα εδώ εξακολουθούν να είναι τα Local Service Ads, Google Maps και τα οργανικά listings. Μέσα από όλες τις αναταράξεις που βιώνουν τα SEPRs, τα best practices για το local SEO παραμένουν σχετικά τα ίδια.

Πώς αυτό επηρεάζει τα sites;

Για sites που έχουν AI Overviews σε πολλά από τα αποτελέσματα αναζήτησής τους, υπάρχει μια πληθώρα από συνέπειες (θετικές ή/και αρνητικές), όπως:

  • Μειωμένη επισκεψιμότητα: Μια σελίδα μπορεί να συμπιεστεί προς τα κάτω στα αποτελέσματα αναζήτησης, κάτι που θα οδηγούσε σε λιγότερη οργανική επισκεψιμότητα.
  • Περισσότερη επικεψιμότητα: Η εμφάνιση στα AI Overviews μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη επισκεψιμότητα για ένα site.
  • Ανακριβή αποτελέσματα στο tracking: Τα rank tracking εργαλεία παρουσιάζουν μια σελίδα που εμφανίζεται σε AI Overviews αποτελέσματα (ακόμα και αν είναι πολύ πιο κάτω από το “load more” button και πολλοί χρήστες μπορεί να μην τη βλέπουν καν) ως ranking #1.

Η μαζική δημιουργία του AI-generated περιεχομένου

Η δυνατότητα του να πατάς ένα κουμπί και – με πολύ χαμηλό κόστος – να δημιουργείς περιεχόμενο έτοιμο προς κατανάλωση είναι άλλο ένα στοιχείο που είχε σημαντικό αντίκτυπο στο SEO το 2024.

Εκτιμήσεις δείχνουν ότι το ποσοστό του περιεχομένου που έχει παραχθεί με AI και κατατάσσεται στα Top 20 αποτελέσματα της Google, έχει υπερδιπλασιαστεί το 2024.

Ολόκληρες βιομηχανίες έχουν χτιστεί γύρω από την ανάπτυξη του generative AI περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένων των:

  • AI content detectors
  • AI writing tools
  • AI content editing services

Και φυσικά, πολλά νέα είναι πιθανό να εμφανιστούν με την πάροδο του χρόνου.

Η απάντηση της Google στο AI-generated περιεχόμενο

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι άνθρωποι ξεκίνησαν να συρρέουν σε online πηγές για να κάνουν σύγκριση τιμών, προϊόντων και υπηρεσιών. Πολλοί affiliates είχαν αθόρυβα πετύχει εντυπωσιακά rankings για όλα τα είδη αναζητήσεων του τύπου “τα καλύτερα Χ” και “το καλύτερο Χ για Ψ”. Με όλο τον νέο όγκο αναζητήσεων γύρω από αυτά τα search queries, δόθηκε πρόσθετη προσοχή και στο paid marketing.

Με τα συνεχόμενα updates στην Google, ορισμένοι από αυτούς τους affiliates εξαφανίστηκαν και αντικαταστάθηκαν με μεγαλύτερα, έγκυρα websites. Αυτή είναι μια κοινή τάση στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google τα τελευταία χρόνια. Συνέβη με μεγάλους publishers που ξαφνικά ξεκίνησαν να δημοσιεύουν περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας, με marketplaces, niche sites και έχει ήδη συμβεί με το AI. Ο κύκλος του περιεχομένου πάει κάπως έτσι:

  • Η [τάδε] πρακτική φαίνεται ότι δουλεύει και ξεκινάει να κάνει rank στην Google.
  • Η προσοχή αρχίζει να στροβιλίζεται γύρω από το γεγονός ότι το [τάδε] λειτουργεί, ενώ εμφανίζονται τα πρώτα how-to άρθρα σε γνωστά SEO blogs.
  • Η Google λαμβάνει κάποιο είδος δράσης (άλλοτε manual, άλλοτε αλγοριθμικά).
  • Το [τάδε] μπορεί να εξακολουθεί να λειτουργεί σε κάποιο βαθμό ή με ορισμένες συγκεκριμένες προσαρμογές, αλλά δεν λειτουργεί τόσο εύκολα όσο πριν, ή δεν λειτουργεί για τα ίδια άτομα (ιδιαίτερα για εκείνα τα οποία είχαν αναφερθεί ως case studies στα blogs).

Η συμβουλή που δίνουν οι experts, είναι: Don’t make Google look stupid.

Η μετατόπιση των search results προς forums, communities και content tools

Καθώς η Google προσπαθεί να διαχειριστεί το AI content, μια από τις μεγαλύτερες αλλαγές το 2024 (σε συνέχεια των Google updates των τελευταίων δύο χρόνων) ήταν το πόσο “επιθετικά” εξελίχθηκε το UGC (User Generated Content) που προήλθε μέσα από forums και Q&A sites.

Ας ρίξουμε μια ματιά στην οργανική επισκεψιμότητα του Reddit:

Πηγή: Wordstream

Παρακάτω, βλέπουμε την οργανική επισκεψιμότητα ενός niche forum που επικεντρώνεται στην παρατήρηση των άστρων:

Πηγή: Wordstream

Και εδώ είναι ένα γράφημα επισκεψιμότητας για το Omnicalculator, ένα μεγάλο site με calculators γύρω από θέματα όπως ο υπολογισμός βάρος ενός σκύλου, ο υπολογισμάτων βημάτων σε συνάρτηση με τις θερμίδες κ.α.

Πηγή: Wordstream

Αν κοιτάξουμε το που κέρδισε επισκεψιμότητα το Omnicalculator τους τελευταίους 12 μήνες, θα δούμε ότι αποκαλύπτονται αρκετά διδάγματα. Ορισμένα search terms είναι όροι που συνδυάζονται με τη λέξη “calculator”, όπου αντικατέστησαν άλλα calculators ή άρθρα, ενώ αν κοιτάξουμε μερικούς όρους από τους οποίους κέρδισαν επισκεψιμότητα θα καταλάβουμε ότι η στρατηγική τους εστίασε σε keywords με μεγάλος πλήθος αναζητήσεων:

  • calorie deficit
  • slope
  • diameter of a circle
  • how to find the p-value

Τα “χτυπήματα” σε affiliates και niche sites λόγω των Google updates

Το Helpful Content Update της Google επηρέασε αρκετά “niche sites” και μικρά ανεξάρτητα publishing sites που επικεντρώνονταν σε πολύ συγκεκριμένη θεματολογία. Ορισμένα από αυτά τα sites είδαν την απόδοσή τους να επανέρχεται, άλλα είδαν μικρή βελτίωση ενώ άλλα εγκατέλειψαν κάθε πρόσπαθεια ανάκτησης των rankings τους στην Google.

Το HCU (Helpful Content Update) έχει αποτελέσει αντικείμενο πολλών συζητήσεων, παραπληροφόρησης και αναταραχής για όσους επηρεάστηκαν αρνητικά. Οι εικασίες σχετικά με το επίκεντρο αυτών των updates περιλαμβάνουν:

  • Έμφαση στο brand strength.
  • Ο λάθος συνδυασμός του να μην έχεις ένα δυνατό domain και της λανθασμένης μίξης των anchor texts.
  • Το “over-optimization” ή μιας υπερβολικά επιθετικής (ιδιαίτερα για μικρά websites με ελάχιστα quality linked domains στο site τους) SEO στρατηγικής (title tags, headers, content και links που χρησιμοποιούν keywords με επιθετικό τρόπο).

Το black-hat SEO επανεμφανίζεται

Κάθε απόφαση ή ενέργεια που λαμβάνει η Google οδηγεί σε αντίστοιχες ενέργειες, θεμιτές ή μη, από το SEO industry.

Μια ενδιαφέρουσα εικόνα ξεκινάει να σχηματίζεται:

  • Το AI content βελτιώνεται και είναι ευρέως διαθέσιμο και σε πολύ “φθηνή” τιμή.
  • Η Google έχει ευνοήσει το UGC και το “forum content”.
  • Επιπλέον, ευνοεί αρκετά το περιεχόμενο από ισχυρά brand sites όπως το Forbes.

Εμείς θα προσθέσουμε τις έννοιες “Parasite SEO” και “Site Reputation Abuse”. Ενώ το παρασιτικό SEO (ας το λέμε έτσι εφεξής) δεν ξεκίνησε το 2024, έχει γίνει μια πολυσυζητημένη και αρκετά χρησιμοποιημένη τακτική. Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

Reddit spam: Πολλοί άνθρωποι έχουν βρει τρόπους να ξεγελάσουν το Reddit ώστε τα recommendations τους να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στα posts και threads του Reddit τα οποία κάνουν rank στα αποτελέσματα αναζήτησης για search terms με υψηλά volumes.

Contributed articles: Οι marketers θα πλήρωναν για να τοποθετήσουν ένα άρθρο σε ένα έγκυρο site με τα δικά τους affiliate links. Συχνά, αυτοί οι marketers θα χρησιμοποιήσουν χαμηλής ποιότητας και φθηνές πηγές για να κάνουν rank αυτά τα άρθρα.

Brands & affiliate marketing: Μεγάλα brands όπως τα Forbes και CNET δημιούργησαν AI-generated περιεχόμενο (όπως κριτικές προϊόντων) και παρήγαγαν έσοδα μέσω affiliate marketing από το συγκεκριμένο περιεχόμενο. Και φυσικά, αυτή η πρακτική τράβηξε τα μάτια του Τύπου και την προσοχή της Google, η οποία απάντησε με μια πολιτική περί “site reputation abuse” το 2024.

To Outlook India, ένα site που έγινε δημοφιλέτες από τις παρασιτικές SEO πρακτικές του, είδε μεγάλη πτώση στην οργανική επισκεψιμότητα ως αποτέλεσμα αυτών των πρακτικών:

Πηγή: Wordstream

Το ίδιο συνέβη με το Forbes και το CNN:

Πηγή: Wordstream

Όλο και περισσότερες ιστορίες προς αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουν να εμφανίζονται, και καθώς προωθούνται στον Τύπο και η Google ανταποκρίνεται, το τι πρακτική δουλεύει τώρα με το τι θα δουλεύει σε 6 μήνες, η κατάσταση θα είναι εντελώς διαφορετική.

H αναγνώριση της Google ως μονοπώλιο και οι επιπτώσεις

Η Google έχει συνηθίσει στους χαρακτηρισμούς περί μονοπωλιακής στρατηγικής, και φαίνεται ότι οι παράγοντες με τους οποίους αξιολογεί το search διαρρέουν κάθε χρόνο, το 2024 όμως υπήρξαν κάποιες σημαντικές εξελίξεις:

  • Η Google έζησε μια διαρροή σημαντικών εγγράφων.
  • Το καλοκαίρι του 2024 η Google κρίθηκε και επίσημα ως μονοπώλιο στο search και τον επόμενο χρόνο το Υπουργείο Δικαιοσύνης (όχι της Ελλάδας) μπορεί να αναγκάσει την Google να προβεί σε οποιεσδήποτε ενέργειες, συμπεριλαμβανομένου του spinning off και της πώλησης του Chrome.

Αν και αυτό μπορεί να μην είχε ορατή επίδραση σε sites που προσπαθούν να γίνουν ranked στα αποτελέσματα αναζήτησης το 2024, θα μπορούσε να υπάρχει ένας αριθμός συνεπειών, όπως:

  • Αλλαγές στον αλγόριθμο καθώς η Google διαθέτει λιγότερα behavioral data.
  • Αλλαγές στη συμπεριφορά της Google γενικότερα, καθώς βρίσκεται υπό το άγρυπνο πνεύμα της κυβέρνησης των ΗΠΑ και έχει χαρακτηριστεί επίσης ως μονοπώλιο.
  • Επιπτώσεις σε πράγματα όπως search results layouts, search syndication κ.λ.π, έως απρόβλεπτες συνέπειες της απόφασης που αναγκάζουν την Google να κινηθεί προς άλλες κατευθύνσεις.

SEO 2025; Δες μερικά tips που θα σε βοηθήσουν

Ακόμα και αν είσαι μια μικρομεσαία επιχείρηση που δεν επηρεάζεται τόσο από όλες αυτές τις αλλαγές για το άμεσο χρονικό διάστημα, κανείς δεν γνωρίζει τι μπορεί να συμβεί στο μέλλον.

Αν όμως πάρεις την απόφαση να προσαρμοστείς στα trends και να κάνεις ενέργειες, ρίξε μια ματιά παρακάτω τι προτείνουν οι experts.

Εστίαση στο User Generated Content και στα placements σε μεγάλα sites: Εάν τα forums εμφανίζονται σε σχετικά search results και το ίδιο ισχύει για τα contributed posts σε μεγάλα sites, θα ήταν αμέλεια να μην διερευνήσεις πώς μπορείς να κάνεις τους πελάτες σου να σχολιάσουν για σένα στα forums ή να τοποθετήσεις την επιχείρησή σου (μέσω contributed post, για παράδειγμα) σε ένα well-respected site.

Επένδυση σε εργαλεία και calculators: Ακόμα και μια τοπική εταιρεία με οικονομικές υπηρεσίες μπορεί να δημιουργήσει calculators ή εργαλεία για να βοηθήσει στο σχεδιασμό μιας ανακαίνισης σπιτιού, και αυτοί οι τύποι βοηθητικών προγραμμάτων ή υπηρεσιών είναι αυτό που κατατάσσει η Google επί του παρόντος για πολλούς σχετικούς όρους αναζήτησης.

Σχεδίαση μιας στρατηγικής γύρω από το AI content: H Google έχει δηλώσει ότι δεν τιμωρεί ρητά το AI-generated περιεχόμενο, αλλά περιεχόμενο που είναι βασισμένο αποκλειστικά στο AI χωρίς καμία επεξεργασία ή προστατευτικές κατευθύνσεις μπορεί σίγουρα να δημιουργήσει προβλήματα. Φυσικά, μπορείς να αυξήσεις την οργανική επισκεψιμότητα και τα leads χωρίς να δημιουργήσεις καθόλου AI περιεχόμενο, αλλά ταυτόχρονα μπορείς να ενσωματώσεις στη στρατηγική σου κάποια στοιχεία που θα παράξεις μέσα από το AI. Βεβαιώσου ότι κατανοείς τους κινδύνους αλλά και τα πλεονεκτήματα γύρω από την κάθε στρατηγική.

ΠΗΓΗWordstream
Grow Digital Team
We Are Digital! Είμαστε το μεγαλύτερο Digital Marketing & eCommerce news blog στην Ελλάδα και φέρνουμε στην οθόνη σου οτιδήποτε φρέσκο παίζει σε SEO, Performance & Digital Marketing, AI, Analytics και άλλα.