Μετά από μήνες σημαντικών αλγοριθμικών updates που άφησαν το SEO community παγκοσμίως να προσπαθεί να κατανοήσει τη νέα πραγματικότητα και να ανακτήσει τη χαμένη επισκεψιμότητα από το search, η Google έριξε αυτόν τον μήνα άλλη μια τεράστια βόμβα στο web.
Μέχρι τώρα, αρκετοί έχουν παρατηρήσει μια νέα ενότητα στην κορυφή της σελίδας αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης Google (SERP), η οποία έχει χαρακτηριστεί με το όνομα ✨ AI Overview. Αυτή η νέα ενότητα, η οποία καταλαμβάνει το μεγαλύτερο real estate στο above the fold, ταράζει εντελώς τα νερά όσον αφορά τα οργανικά αποτελέσματα και το PPC.
Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τι συμβαίνει με τις το AI Overview της Google, καθώς και τι σημαίνει αυτό για τις επιχειρήσεις που βασίζονται σε σημαντικό βαθμό στο search marketing για να αυξήσουν την επισκεψιμότητα, τους δυνητικούς πελάτες και τις πωλήσεις.
Τι είναι τα Google AI Overviews
Τα Google AI Overviews (AIO) είναι AI-generated απαντήσεις που δημιουργούνται από συγκεκριμένα queries και συνδυάζουν αποτελέσματα από όλο το web. Μετά τη δοκιμή μιας παλαιότερης έκδοσης των AI Overviews (γνωστή και ως Search Generative Experience ή SGE) ως ένα πείραμα για σχεδόν ένα χρόνο, η Google ανακοίνωσε ότι λανσάρει το νέο feature στις 14 Μαίου.
Σύμφωνα με την Google, αυτά τα AI-powered αποτελέσματα είναι σχεδιασμένα για να βελτιώνουν την εμπειρία αναζήτησης, ενεργώντας ως ένας agent που μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις και να οργανώσει τα αποτελέσματα σε μια εξατομικευμένη μορφή. Παρόμοια με τα αποτελέσματα που μπορεί να λάβει κανείς από το ChatGPT, τα Google AI Overviews μπορούν να κάνουν breakdown τις αναζητήσεις σε πολλά μικρότερα μέρη, να απαντήσουν στο κάθε μέρος ξεχωριστά και στη συνέχεια να συνθέσουν εκ νέου αυτές τις απαντήσεις σε μια ολοκληρωμένη απάντηση.
Η Google συγκεντρώνει αυτά τα αποτελέσματα αντλώντας πληροφορίες από το web, καθώς και από δικά της δεδομένα του Knowledge Graph Data.
Η Google δεν έχει αποκαλύψει το ποσοστό των queries για τα οποία εμφανίζονται τα AI Overviews. Και επειδή τα περισσότερα rank tracking tools λειτουργούν επί του παρόντος σε incognito mode (το οποίο δεν φαίνεται να ενεργοποιεί τα AI Overviews) είναι δύσκολο να πούμε πόσο διαδεδομένα είναι αυτή τη στιγμή. Τις τελευταίες 2 εβδομάδες, ωστόσο, παρατηρούνται όλο και πιο έντονη η παρουσία τους στην αγορά της Αμερικής – τη μοναδική χώρα που είναι διαθέσιμο το feature. Η έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το πότε εμφανίζονται και με ποια λογική είναι μέρος του χάους που προκαλούν τα AI Overviews.
O πραγματικός αντίκτυπος των AI Overviews
Όλο και περισσότερο, ο κλάδος του digital marketing μιλάει για τα AI Overviews – και ο λόγος ενδεχομένως να μην είναι για καλό.
Τα AI Overviews επηρεάζουν το PPC και το SEO και γενικότερα οποιονδήποτε έχει website. Η Gartner έχει προβλέψει ότι η οργανική επισκεψιμότητα θα μειωθεί κατά 25% (ή και περισσότερο), με κάποιους κλάδους να έχουν ήδη πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις.
Μια τόσο σημαντική αλλαγή απορρίπτει εντελώς πολλά best practices που ακολουθούσαν οι search marketers και advertisers εδώ και χρόνια. Ήδη πολλοί experts μιλούν για τη δυσκολία που θα αντιμετωπίσει το content marketing και πόσο πιο πολύπλοκο θα γίνει για τις μικρότερες, κυρίως, επιχειρήσεις.
Οι SERPs έχουν γίνει πιο ανταγωνιστικές, αναγκάζοντας τις επιχειρήσεις να αυξήσουν τις δαπάνες τους για να οδηγήσουν επισκεψιμότητα στις σελίδες τους. Τα AI Overviews πρόκειται να μειώσουν τα κλικς σε οργανικά links ακόμη πιο δραματικά από ότι προκάλεσαν οι πληρωμένες διαφημίσεις.
Ήδη βλέπουμε σχόλια από την Αμερική που σχολιάζουν την νέα αρχιτεκτονική των SERPs. Στη νέα αυτή αρχιτεκτονική, το above-the-fold αποτελείται από διαφημίσεις, AI Overviews και Rich Cards, ενώ απαιτούνται περισσότερα από 3-5 scrolls για να φτάσει κανείς στα πρώτα οργανικά αποτελέσματα.
Όπως μαρτυρούν έρευνες, τα websites που η Google χρησιμοποιεί για να αντλήσει δεδομένα για τα AI Overviews δεν είναι απαραίτητα τα ίδια websites που απολάμβαναν υψηλή οργανική επισκεψιμότητα με την πάροδο των ετών. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτές οι πηγές δεν δεν κατατάσσονταν καν στα 100 κορυφαία αποτελέσματα, αλλά τώρα βρίσκονται στην κορυφή της σελίδας.
Διάβασε επίσης: Πώς θα εισάγεις την Generative AI τεχνολογία στο SEO
Το πρόβλημα με τα AI Overviews
Γνωρίζουμε ότι η Google έχει κάνει τον κόσμο πιο δύσκολο για τις επιχειρήσεις, αλλά αυτό δεν είναι το μόνο ζήτημα εδώ. Υπήρξαν σοβαρά προβλήματα με την ποιότητα των αποτελεσμάτων της τεχνητής νοημοσύνης και από πλευράς χρήστη.
Η ίδια η Google αναγνωρίζει ότι το generative AI που χρησιμοποιείται στα AI Overviews είναι πειραματικό και ότι η ποιότητα των πληροφοριών μπορεί να διαφέρει. Δες παρακάτω κάποια παραδείγμα που δείχνουν το πόσο “στραβά” πήγε η χρήση των AI Overviews:
To “AI” στα AI Overviews προφανώς δεν μπορεί να διαβάσει το context σε ένα search query όπως θα έκανε ένας άνθρωπος. Ωστόσο, αυτές οι απαντήσεις που δημιουργούνται είναι γεμάτες προβλήματα και δυνητικά επικίνδυνες ανακρίβειες. Για παράδειγμα, το AI δεν μπορεί να καταλάβει τα αστεία ή τον σαρκασμό από τις πηγές που αντλεί και έχει επίσης βρεθεί ότι παραθέτει ξεπερασμένα (ή ακόμα και νεκρά) URLs.
3 προβλέψεις για το πώς θα είναι το web στη μετα-AI εποχή
Αναρωτιέσαι τι θα συμβεί στη συνέχεια τώρα που το Google AI Overviews είναι εδώ για να μείνει; Δες αυτές τις τρεις προβλέψεις για το πού μπορεί να οδηγήσει αυτό.
#1 Η φήμη και η κυριαρχία της Google στον κλάδο θα βρεθούν σε ρίσκο
Όπως αποδεικνύεται από τα παραπάνω παραδείγματα (και πολλά άλλα που γίνονται viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το hashtag #googenough), τα AI Overviews έχουν σοβαρό πρόβλημα ποιότητας και αξιοπιστίας αυτήν τη στιγμή.
«Η εμπιστοσύνη στο Google Search διαβρώνεται — ακόμα κι αν η Alphabet βγάζει δισεκατομμύρια δολάρια κάθε τρίμηνο. Καθώς αυτή η εμπιστοσύνη διαβρώνεται, οι άνθρωποι μπορεί να αρχίσουν να αναζητούν αλλού, κάτι που θα μειώσει σιγά σιγά και θα βλάψει την απόδοση για τους διαφημιστές και θα μειώσει περαιτέρω την οργανική επισκεψιμότητα στους ιστότοπους», δήλωσε ο Danny Goodwin, Managing Editor στο Search Engine Land.
Υπήρξαν επίσης εικασίες ότι η Google «πανικοβάλλεται» λόγω της απειλής από άλλες εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύσσουν προϊόντα που θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν ή να αντικαταστήσουν την αναζήτηση Google ως το πρότυπο του κλάδου.
#2 Η οργανική επισκεψιμότητα από την Google θα μειωθεί—ίσως δραστικά
Υπάρχουν μερικοί λόγοι για τους οποίους η επισκεψιμότητα της οργανικής αναζήτησης θα έχει αντίκτυπο από τα AI Overviews.
Αρχικά, τα κορυφαία οργανικά αποτελέσματα θα βρίσκονται τώρα πιο κάτω στη σελίδα. Εκτός εάν το website σου καταλήξει στα αποτελέσματα των Overviews, οι δυνητικοί πελάτες θα πρέπει να κάνουν scroll down στο below-the-fold για να κάνει κλικ απευθείας στο οργανικό αποτέλεσμα.
Δεύτερον, τα ανακριβή αποτελέσματα μπορεί επίσης να προκαλέσουν μείωση της επισκεψιμότητας. Τα AI Overviews έχουν αποδειχθεί αναξιόπιστα, επομένως ενδέχεται να μην περιλαμβάνουν σημαντικά websites σε μια απάντηση, ακόμη και όταν τεχνικά θα έπρεπε. Θα μπορούσε ένα brand να καταλήξει να χάσει την επισκεψιμότητά του αν δεν συμπεριληφθεί σε αποτέλεσμα των Overviews.
Επιπλέον, η παροχή πιο εμπεριστατωμένων πληροφοριών απευθείας στο SERP καθιστά λιγότερο πιθανό το κλικ σε μια συγκεκριμένη σελίδα. Ο τυπικός χρήστης προηγουμένως θα έκανε κλικ σε μερικές σελίδες από το SERP για να ερευνήσει περαιτέρω το ερώτημά του. Τώρα, οι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται ότι βρήκαν όλα όσα χρειάζονταν από ένα Overview χωρίς να χρειάζεται να κάνουν κλικ σε κάποια από τις πηγές (παρόλο που αυτό δεν συνιστάται απαραίτητα).
Στην πραγματικότητα, εκτιμάται ότι, για τη μέση επιχείρηση, ο όγκος της επισκεψιμότητας στις μηχανές οργανικής αναζήτησης θα μειωθεί έως και 25% έως το 2026, λόγω των chatbots AI και άλλων virtual agents που παρέχουν στους χρήστες πληροφορίες. Αυτό που είναι αναμφισβήτητα ακόμη πιο ανησυχητικό είναι, επί του παρόντος, το 79% των καταναλωτών αναμένει να χρησιμοποιήσει AI-powered search εντός του επόμενου έτους και το 70% είχε τουλάχιστον κάποια εμπιστοσύνη στα αποτελέσματα αναζήτησης από generative AI.
#3 Τα best practices στο SEO θα αλλάξουν (και μάλιστα γρήγορα!)
Πολλά από τα πλέον πολυδοκιμασμένα tips & tricks του SEO θα πρέπει να εξελιχθούν για να ευθυγραμμιστούν με το νέο AI experience.
Περιπλέκοντας περαιτέρω τα πράγματα, πρόσφατα κυκλοφόρησαν κάποια έγγραφα της Google και φαίνεται αυτά να περιέχουν προηγουμένως άγνωστες πληροφορίες σχετικά με τα ranking factors.
Διάβασε επίσης: 5 SEO αποκαλύψεις από τα Docs της Google που διέρρευσαν
Για παράδειγμα, διαπιστώθηκε ότι η Google διατηρεί (ή τουλάχιστον έχει τη δυνατότητα να διατηρήσει) ένα αντίγραφο κάθε indexed σελίδας, ώστε να μπορεί να “θυμάται” τις προηγούμενες εκδόσεις της και ενδεχομένως να λαμβάνει υπόψη το ιστορικό αλλαγών όταν αποφασίζει την κατάταξη των websites στο search.
Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα τι σημαίνουν τα έγγραφα που διέρρευσαν ή ποιοι από τους 14.000+ παράγοντες που βρέθηκαν σε αυτά έχουν πραγματικά μεγαλύτερη σημασία για την κατάταξη ενός website, αλλά ένα πράγμα είναι σίγουρο. Το να πετύχεις να εμφανιστείς στη πρώτη δεκάδα των αποτελεσμάτων και να καταφέρεις να διατηρηθείς εκεί είναι πιο περίπλοκο από ποτέ.
3 προτάσεις επιβίωσης απέναντι στις αλλαγές της Google
Λοιπόν, πώς μπορούμε να αναλάβουμε δράση για να διασφαλίσουμε ότι η SEO και η PPC στρατηγικής μας εξακολουθούν να είναι βιώσιμη σε έναν κόσμο με τα AI Overviews; Ας δούμε παρακάτω κάποιες προτάσεις.
#1 Η εγκατάλειψη του SEO δεν είναι λύση…
Δεν είναι ώρα για λευκή πετσέτα όσον αφορά την επένδυση στο SEO. Η βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης θα συνεχίσει να είναι ένα σημαντικό κανάλι επισκεψιμότητας και τζίρου για brands όλων των κλάδων, αλλά θα πρέπει να είσαι έτοιμος για να κάνεις pivot και να προσανατολίσεις τη στρατηγική σου σύμφωνα με τις νέες συνθήκες.
Με λίγα λόγια, τα AI Overviews δεν αντιπροσωπεύουν τίποτα περισσότερο από μια μετατόπιση της προσοχής από τα indexable urls προς τα overviews.
Σίγουρα, μπορεί να είναι πιο δύσκολο το attribution των αποτελεσμάτων και μπορεί να εμφανιστεί μια νέα κατηγορία υπό το πρίσμα του AI optimization, αλλά εξακολουθούμε να έχουμε να κάνουμε με τους ίδιους χρήστες που αναζητούν πληροφορίες σε μια μηχανή αναζήτησης. Οι βασικοί κανόνες του παιχνιδιού παραμένουν οι ίδιοι – αυτός που εξυπηρετεί καλύτερα τη ζήτηση για πληροφορίες θα κερδίσει και το παιχνίδι.
Όσο μπορούμε να ανταποκριθούμε σε αυτή τη ζήτηση, είτε μέσω του website, των αποτελεσμάτων αναζήτησης ή δυνητικά κάποιας άλλης πλατφόρμας στο μέλλον, θα συνεχίσουμε να παράγουμε έσοδα.
#2 …ωστόσο ξεκίνα να εξερευνείς άλλα marketing κανάλια
Το θέμα είναι ότι η οργανική επισκεψιμότητα θα αρχίσει να φαίνεται λίγο διαφορετική από ότι ήταν πριν τα AI Overviews. Για να αναπληρωθούν τυχόν απώλειες στην επισκεψιμότητα, καλό είναι να ξεκινήσεις να εξετάζεις ποια άλλα κανάλια marketing θα μπορούσες να αξιοποιήσεις για να συνεχίσεις να αναπτύσσεις την επιχείρησή σου στο web. Για παράδειγμα, το video marketing θα μπορούσε να είναι μια άλλη οδός για ποιοτικό περιεχόμενο που κάνει convert τους χρήστες.
Αυτή είναι επίσης μια καλή στιγμή για να επανεξετάσεις τη στρατηγική και το search advertising budget. Καθώς η πτώση της οργανικής επισκεψιμότητας είναι σε εξέλιξη, και το content marketing και το SEO γίνονται δυνητικά λιγότερο οικονομικά αποδοτικά, μια ενδεχόμενη λύση είναι να αυξήσεις την επένδυση στο paid search για να διατηρήσεις τη ροή πωλήσεων/leads.
Αυτή η επένδυση προτείνεται να διατεθεί σε μηχανές αναζήτησης εκτός Google – καθώς τόσο το CPC όσο και το CPA είναι σημαντικά χαμηλότερα π.χ. στα Microsoft
#3 Το brand building πιο σημαντικό από ποτέ
Δεν είναι μυστικό ότι όσο μεγαλύτερo είναι ένα brand, τόσο μεγαλύτερo θα είναι – θεωρητικά – το αποτύπωμά της στο web. Αν και είναι πιο εύκολο να το πεις παρά να το κάνεις – να αναπτύξεις δηλαδή ένα brand από το μηδέν, μπορεί να αξίζει τη δουλειά μακροπρόθεσμα. Δοκίμασε να μεταφέρεις όλο το brand messaging σε μια cross-channel marketing λογική, για να κάνεις την επιχείρησή σου πιο ορατή και αναγνωρίσιμη στο web.
Google AI Overviews: τι άλλο έρχεται
Η Google έχει αναγνωρίσει ορισμένα από τα προβλήματα με τα AI Overviews και ισχυρίζεται ότι έχει ήδη κάνει «περισσότερες από δώδεκα τεχνικές βελτιώσεις» στα συστήματά της, οπότε ας ελπίσουμε για το καλύτερο. Γνωρίζουμε ότι τα Google AI Overviews θα συνεχίσουν να προσαρμόζονται στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της Google, επομένως είναι σημαντικό να είμαστε ένα βήμα μπροστά από το παιχνίδι, μένοντας πλήρως ενημερωμένοι για όλες τις συνέπειες που συνεπάγεται μια ενημέρωση όπως αυτή.
Αν και δεν μπορούμε να αποφύγουμε τα AI Overviews (κάποια στιγμή θα έρθουν και στην Ελλάδα) , μπορούμε να σκεφτούμε τρόπους να το αντιμετωπίσουμε για να συνεχίσουμε να βλέπουμε αποτελέσματα—είτε αυτό γίνεται μέσω διαφορετικών στρατηγικών είτε διαφορετικών καναλιών.