Τα content engagement metrics είναι αρκετά σημαντικά για ένα website, καθώς επιβεβαιώνουν το αν η στρατηγική περιεχομένου της εκάστοτε σελίδας, ευθυγραμμίζεται με το ενδιαφέρον και τις ανάγκες ενός χρήστη.
Επιπλέον, το customer engagement σχετίζεται άμεσα με τη συνολική κερδοφορία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, καθώς οι χρήστες που γίνονται engaged είναι πιο πιθανό να αγοράσουν, ή να γίνουν επαναλαμβανόμενοι πελάτες και να μοιραστούν το προϊόν/υπηρεσία με άλλους ανθρώπους.
Πριν αποφασίσεις και καταλήξεις σε συγκεκριμένα user engagement metrics που θέλεις να παρακολουθείς, θα πρέπει να προσδιορίσεις ποια από αυτά έχουν νόημα για την επιχείρησή σου.
Παρακάτω, αναλύουμε ορισμένα από τα πιο συνηθισμένα (και σημαντικά) user engagement metrics.
1. Pageviews
Τι είναι τα Pageviews;
Τα Pageviews, Sessions και Users είναι τα πιο κοινά metrics που χρησιμοποιούνται για την ένδειξη επισκεψιμότητας σε μια ιστοσελίδα. Τα Pageviews είναι το βασικότερο user engagement metric, καθώς μετράει το πόσες προβολές έγιναν σε μια σελίδα από τους χρήστες που επισκέπτονται συγκεκριμένες σελίδες στο site σου.
Η παρακολούθηση των Pageviews μπορεί να σε βοηθήσει να κατανοήσεις και το πόσο συχνά οι χρήστες επισκέπτονται το site σου. Ένας υψηλός αριθμός μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί δείκτη ενδιαφέροντος ή/και ότι ακολουθούνται καλές SEO πρακτικές, δεδομένου ότι οι μηχανές αναζήτησης είναι συχνά οι κυριότερες πηγές επισκεψιμότητας σε ένα site.
Αντίθετα, τα Pageviews μπορούν επίσης να υποδεικνύουν ότι οι χρήστες περιφέρονται μέσα στο site σου επειδή δεν μπορούν να βρουν αυτό που θέλουν.
Τα Pageviews περιγράφουν επισκεψιμότητα, αλλά χωρίς να δεσμεύονται στο πλαίσιο άλλων σχετικών metrics, δεν μπορούν δηλαδή να σε βοηθήσουν να κατανοήσεις πλήρως το νόημα πίσω από τους αριθμούς που βλέπεις.
Πώς θα παρακολουθείς τα Pageviews;
Μπορείς μέσω των Google Analytics να παρακολουθείς τα περισσότερα user engagement metrics, και δικαιολογημένα το reporting tool της Google θεωρείται ως το πιο πλήρες και δωρεάν analytics software tool στην αγορά.
Μπορεί να βρεις τα pageview metrics στο καρτέλα Audience > Overview, επιλέγοντας αντίστοιχα την επιθυμητή χρονική περίοδο.
Εκτός από τα pageviews, που θα σου δείξουν το πόσοι χρήστες επισκέφθηκαν το site σου σε μια δεδομένη χρονική περίοδο, το pageview analysis μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να σου περιγράψει εάν οι αλλαγές στο site σου (π.χ. το λανσάρισμα ενός νέου layout, ή μια μεγάλη marketing καμπάνια) απέδωσαν όπως είχε προβλεφθεί.
Ένας απλός κανόνας είναι ο εξής: όταν τα pageviews αυξάνονται, σημαίνει ότι οι αλλαγές που εφάρμοσες λειτουργούν – τουλάχιστον όσον αφορά την προσέλκυση επισκεψιμότητας.
Πώς θα βελτιστοποιήσεις τα Pageviews;
Η αύξηση των pageviews μπορεί να αποτελεί δείκτη καλών πρακτικών SEO.
Μερικές ενέργειες που μπορείς να κάνεις για να αυξήσεις τα pageviews:
Βελτίωση του user experience: Βεβαιώσου ότι το site σου φορτώνει γρήγορα. Οι χρήστες έχουν την τάση να εγκαταλείπουν σελίδες που φορτώνουν σε περισσότερο από 2-3 δευτερόλεπτα. Για να βελτιώσεις το page speed της σελίδας σου, κάνε έναν επανέλεγχο στη χρηστικότητα και στη δόμηση της σελίδας, βεβαιώσου ότι είναι βελτιστοποιημένη για κινητές συσκευές – δεδομένου ότι πλέον το μεγαλύτερο μέρος της επισκεψιμότητας μιας σελίδας προέρχεται από κινητές συσκευές.
Δώσε στους επισκέπτες σου ενδιαφέρον περιεχόμενο που καλύπτει τις ανάγκες τους: Δημιούργησε viral περιεχόμενο, αλλά ταυτόχρονα σιγουρέψου ότι θα προσφέρει αξία στο κοινό σου. Χρησιμοποίησε όλους τους συνδυασμούς από best practices, όπως keyword research, internal linking και SEO, για να βεβαιωθείς ότι το περιεχόμενό σου είναι ανιχνεύσιμο και εύκολα αναγνώσιμο. Σπάσε τα πολύ μεγάλα blog posts σε σειρές, και δημιούργησε εσύ ο ίδιος το ενδιαφέρον του κοινού.
Προώθηση του website σου: Πάρε θέση στα social media, χρησιμοποίησε τεχνικές guest blogging και δημοσίευσε το περιεχόμενό σου σε σχετικά forums και communities.
2. Time on Page
Τι είναι τo Time on Page;
Με τόσα πολλά websites που αναπαράγουν περιεχόμενο σε τακτική βάση, η κατανόηση του χρόνου που ξοδεύουν οι άνθρωποι στη κατανάλωση περιεχομένου αποτελεί πλέον ένα σημαντικό user engagement metric.
Υπάρχουν δυο τρόποι για να δεις το χρόνο που ξοδεύουν οι χρήστες:
- Micro view: time spent on page
- Macro view: το average session duration ή average time spent on site
Τι είναι το Time Spent on Page;
Είναι αρκετά απλό: αποτελεί τον χρόνο που ένας χρήστης ξοδεύει σε μια σελίδα στο site σου.
Το metric αυτό είναι αρκετά ενδιαφέρον. Γιατί;
Για παράδειγμα, ο μέσος άνθρωπος διαβάζει με ρυθμό περίπου 200-250 λέξεων ανά λεπτό. Αν δημοσιεύεις άρθρα με περισσότερες από 2.100 λέξεις (το βέλτιστο μήκος ενός άρθρου, σύμφωνα με το Medium.com) και ένας επισκέπτης περνάει μόνο 10 δευτερόλεπτα σε αυτήν τη σελίδα, τότε να είσαι σίγουρος ότι δεν βρήκε κάτι ενδιαφέρον στο περιεχόμενό σου.
Τι είναι το Average Session Duration;
Το Average Session Duration, (γνωστό και ως Average Time Spent on Site), μετράει τη διάρκεια ενός average session (Session Duration), σε ένα χρονικό εύρος, διαιρεμένο με το συνολικό αριθμό των sessions σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Το Session αναφέρεται σε ένα group αλληλεπιδράσεων ενός χρήστη στο site σου. To Average Session Duration αναφέρεται στο συνολικό χρόνο που αφιερώθηκε στο site σου. Το metric αυτό είναι διαφορετικό από το χρόνο που αφιερώθηκε σε μια μόνο σελίδα, καθώς μετράει όλη τη δραστηριότητα ενός χρήστη στο site σου, σε σύγκριση με τη μέτρηση του χρόνου που δαπανάται σε μια συγκεκριμένη σελίδα.
Πώς θα παρακολουθείς το Average Session Duration;
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα Google Analytics για να παρακολουθήσεις το χρόνο που ξόδεψαν οι χρήστες στο site σου. Μπορείς να βρεις το average session duration metric κάτω από το tab ‘Acquisition‘.
Τα Google Analytics παρακολουθούν page activities χρησιμοποιώντας timestamps κάθε φορά που φορτώνει μια σελίδα, ή όταν μια δραστηριότητα ενεργοποιεί κάποιο event. Αυτό μετριέται κοιτάζοντας τη διαφορά μεταξύ του πότε καταγράφεται το πρώτο event, συγκριτικά με το δεύτερο.
Για παράδειγμα, αν μια σελίδα πήρε ένα view στις 9.25am και το δεύτερο view σε μια άλλη σελίδα ήταν στις 9.28am, τότε ο χρόνο που ξοδεύτηκε στην πρώτη σελίδα ήταν 3 λεπτά.
Το πρόβλημα με τα timestamps για την παρακολούθηση του activity, είναι ότι δεν μπορεί να κάνει track το χρόνο που δαπανήθηκε στην exit page. Η exit page είναι η τελευταία σελίδα που είδε ο χρήστης πριν εγκαταλείψει το site εντελώς.
Αυτό σημαίνει ότι εάν ένας χρήστης ξοδέψει 5 λεπτά στο site σου, αλλά δεν επισκεφτεί άλλη σελίδα, τα Google Analytics δεν έχουν τρόπο να το αναγνωρίσουν.
Έτσι, αν κάποιος χρήστης επισκέφτηκε μόνο μια σελίδα και την εγκατέλειψε, τα Google Analytics μετρούν το session duration ως μηδενικό – ασχέτως το πόσο χρόνο πραγματικά ξόδεψε στο site σου.
Έτσι, οι τιμές των average session duration και του time spent on page που καταμετρούνται, συνήθως είναι μικρότερες από ότι είναι στην πραγματικότητα, και δεν θα έπρεπε να λαμβάνονται υπόψιν στο 100%.
Αντιθέτως, μπορείς να κοιτάξεις τη κατανομή των session duration δεδομένων για να έχεις μια πιο σφαιρική εικόνα ενός τυπικού session.
Πώς θα βελτιστοποιήσεις το Time Spent on Page;
Κάθε website είναι ξεχωριστό (υπό την έννοια του industry, μεγέθους, optimization κ.α.), και έτσι θα πρέπει να κάνεις focus στη σύγκριση των website statistics με παρελθοντικά δεδομένα.
Επίλεξε ένα συγκεκριμένο χρονικό εύρος (π.χ. 1 χρόνο πίσω), και χρησιμοποίησε τα advanced filtering options των Google Analytics για να διαπιστώσεις ποιες σελίδες λαμβάνουν το μεγαλύτερο traffic.
Ακολούθησε το path Behavior > Content Drilldown.
Στο Primary Dimension field, επίλεξε Page. Τότε, πήγαινε στο Advanced filtering option. Επίλεξε να φιλτράρεις ανά Unique Pageviews, και επίλεξε έναν αριθμό για να ματσάρεις τα δεδομένα σου.
Θα δεις ότι το average time spent on page αλλάζει.
Εάν γνωρίζεις ότι ο μέσος αριθμός λέξεων των blog posts σου είναι 500 λέξεις, και οι αναγνώστες σου ξοδεύουν περίπου 1-2 λεπτά διαβάζοντάς τα, τότε τα νούμερά σου είναι καλά.
Αλλά εάν ξοδεύουν λιγότερο χρόνο σε μια σελίδα, θα πρέπει να αναλύσεις τι είναι αυτό που τους οδηγεί να εγκαταλείψουν το site: είναι το περιεχόμενο; είναι ο τρόπος γραφής; μήπως η σελίδα σου φορτώνει αργά;
Πώς θα βελτιστοποιήσεις το Average Session Duration;
Το Session Duration είναι ελαφρώς πιο δύσκολο για να το βελτιστοποιήσεις. Καθώς αντικατοπτρίζει ένα macro view, υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις από εκείνες του χρόνου που δαπανάται στη σελίδα.
Αρχικά, θα πρέπει να εξετάσεις το συνολικό user experience του site σου. Αυτό περιλαμβάνει:
- Την ποικιλία και το value του περιεχομένου
- Την ευκολία πλοήγησης στο site σου και το γενικότερο user experience
- Ξεκάθαρα call-to-action buttons
Εάν είσαι σε θέση να βελτιστοποιήσεις τα προαναφερθέντα, πιθανόν να δεις το average session duration να αυξάνεται.
3. Bounce Rate
Τι είναι τo Bounce Rate;
Το bounce rate είναι το ποσοστό των επισκεπτών σε ένα website που το εγκαταλείπει αφότου έχουν δει μια σελίδα χωρίς να πραγματοποιήσουν κάποια άλλη ενέργεια. Το bounce rate, είναι μια καλή ένδειξη που περιγράφει το πόσο καλό είναι το περιεχόμενό σου (αναλόγως πάντοτε και το είδος της σελίδας που εξετάζουμε), καθώς εάν οι χρήστες εγκαταλείπουν μια σελίδα χωρίς να πραγματοποιήσουν κάποια ενέργεια, τότε ενδεχομένως να υπάρχει πρόβλημα στο περιεχόμενο.
Οι χρήστες εγκαταλείπουν μια σελίδα για διάφορους λόγους, όπως:
- Το CTA/προσφορά δεν είναι ξεκάθαρο
- Το περιεχόμενο δεν είναι αυτό που περίμεναν
- Δεν βρίσκουν ενδιαφέρον το περιεχόμενο
- Δεν προσφέρεις κάτι μοναδικό
Ενώ είναι σημαντικό να μετράς το πόσο engaged είναι οι επισκέπτες με τη σελίδα σου, είναι εξίσου σημαντικό να μετράς το πόσο “unengaged” είναι οι επισκέπτες.
Μπορεί να σκοράρεις ψηλά στην επισκεψιμότητα, αλλά αν ταυτόχρονα έχεις υψηλό bounce rate, αυτό σημαίνει ότι το περιεχόμενό σου δεν είναι αρκετό για να κρατήσεις το ενδιαφέρον των χρηστών.
Πώς θα παρακολουθείς το Bounce Rate;
Στα Google Analytics, ακολούθησε τη διαδρομή Behavior > Site Content > All Pages. Εκεί θα δεις μια στήλη με το metric του Bounce Rate.
Πέρα από τα Google Analytics, το SimilarWeb είναι ένα εργαλείο που μπορεί να μετρήσει το bounce rate, μέχρι και να το συγκρίνει με τα αντίστοιχα νούμερα των ανταγωνιστών σου.
Πώς θα βελτιστοποιήσεις το Bounce Rate;
Έλεγξε τις σελίδες σου που έχουν υψηλό engagement και υψηλό bounce rate. Προσπάθησε να προσδιορίσεις τι μπορεί να μην πηγαίνει καλά στη σελίδα, συγκριτικά με άλλες σελίδες που σκοράρουν καλά νούμερα στο bounce rate.
Αντίστοιχα με το Average Session Duration, με ορισμένους συγκεκριμένους τρόπους μπορείς να επηρεάσεις το bounce rate:
- Δημιούργησε έξυπνο περιεχόμενο και δόμησε ένα internal linking για να ωθήσεις τους χρήστες να κάνουν click σε έξτρα περιεχόμενο και να δουν περισσότερες σελίδες στο site σου.
- Το περιεχόμενο σου πρέπει να δίνει αξία
- Χρησιμοποίησε ξεκάθαρα CTAs
- Το user experience και η δομή της σελίδας είναι εξίσου σημαντική για το bounce rate
4. Top Exit Pages
Τι είναι τα Top Exit Pages;
Τα Exit Pages είναι οι τελευταίες σελίδες που βλέπεις πριν εγκαταλείψεις ένα site. Το exit rate μετράει το ποσοστό των χρηστών που εγκαταλείπουν το site σου από μια exit page.
Τα exit pages (και εν συνεχεία, το exit rate) σχετίζονται με το bounce rate δεδομένου ότι και τα δυο θεωρούν τις τελευταίες σελίδες που επισκέπτεται ένας χρήστης σε ένα site.
Η κύρια διαφορά μεταξύ αυτών των engagement metrics;
Το bounce rate λαμβάνει υπόψη τον αριθμό των επισκεπτών που εξέρχονται από το site σου, μετά την επίσκεψη σε μια σελίδα.
Ο υπολογισμός του exit rate μπορεί να είναι χρήσιμος, ειδικά όταν το site σου ενθαρρύνει τους χρήστες να ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη πορεία (π.χ. checkout ενός προϊόντος). Γνωρίζοντας τις top exit pages μπορεί να σε βοηθήσει να καταλάβεις καλύτερα το metric του exit rate.
Ορισμένες σελίδες έχουν σχεδιαστεί για να έχουν υψηλά exit rates, όπως μια “Thank you page”. Όταν μια σελίδα έχει σχεδιαστεί ως exit page, ένα υψηλό exit rate υποδεικνύει ότι οι χρήστες ολοκλήρωσαν την επιθυμητή ενέργεια.
Ένα υψηλό exit rate σε μια non-exit page μπορεί να προκληθεί από:
- Κακή οργάνωση της πληροφορίας στο site σου
- Έλλειψη CTAs (που οδηγεί έναν χρήστη στην έξοδο)
- Υπερβολική ποσότητα πληροφορίας
- Έλλειψη πληροφορίας
Πώς θα παρακολουθείς τα Top Exit Pages;
Εάν ακολουθήσεις τη διαδρομή Behavior > Site Content > Exit Pages στα Google Analytics. Εκεί θα δεις τον αριθμό των exits, τον αριθμό των pageviews, και το exit rate (% Exit). Για να υπολογίσεις το exit rate, διαιρείς τον αριθμό των εξόδων ενός χρήστη σε μια συγκεκριμένη σελίδα, με το συνολικό αριθμό των page views.
Είναι άξιο να σημειωθεί ότι ένα υψηλό exit rate συσχετίζεται με τις τιμές του χρόνου σε μια σελίδα, και μπορεί στην πραγματικότητα να οδηγήσει σε λανθασμένα δεδομένα (εάν υπάρχει μεγάλη διαφορά στις τιμές των session duration π.χ. ανάμεσα σε συγκεκριμένες σελίδες).
Πώς θα βελτιστοποιήσεις τα Top Exit Pages;
Σχεδίασε προσεκτικά το user flow/journey, ώστε να μπορείς να προγραμματίσεις εκείνες τις σελίδες που θα πρέπει να έχουν υψηλό exit rate.
Εφόσον οι top exit pages και τα exit rates σχετίζονται με τα bounce rates, για να τα βελτιστοποιήσεις θα πρέπει:
- Να βελτιώσεις το περιεχόμενό σου
- Να βελτιώσεις το site usability και την οργάνωση της πληροφορίας
- Να έχεις σαφή CTAs
5. Pages per Session
Τι είναι τα Pages per Session;
Ένας άλλος τρόπος μέτρησης του ενδιαφέροντος προς το περιεχόμενό σου, είναι τα pages pers session, ή αλλιώς ο αριθμός των μοναδικών page visits ανά session.
Από μια επιχειρηματική οπτική γωνία, όσο υψηλότερα είναι τα pages per session, τόσο το καλύτερο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ένας υψηλός αριθμός pages pers session δείχνει ότι οι επισκέπτες του site σου περιηγήθηκαν και επισκέφτηκαν περισσότερες από μια σελίδεες – κάτι που ίσως να σημαίνει ότι γίνανε περισσότερο engaged.
Πώς θα παρακολουθείς τα Pages per Session;
Ακολούθησε τη διαδρομή Acquisition > All Traffic > Channels στα Google Analytics. Εκεί θα δεις μια στήλη Pages/Session.
Για να μετρήσεις τον αριθμό των pages per session, πάρε το σύνολο του αριθμό των σελίδων που επισκέφθηκε κάθε χρήστης, και διαίρεσέ το με τον συνολικό αριθμό των sessions.
Μια υψηλή τιμή pages per session δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι χρήστες ενδιαφέρονται για το περιεχόμενό σου – γι’ αυτό είναι σημαντικό να κοιτάς το metric αυτό σε συνδυασμό με τα average session duration και bounce rate.
Μια σελίδα με υψηλό pages per session – αλλά με χαμηλό session duration και υψηλό bounce rate – μπορεί να είναι μια ένδειξη ότι οι χρήστες αλλάζουν γρήγορα σελίδες καθώς δεν βρίσκουν αυτό για το οποίο ενδιαφέρονται.
Πώς θα βελτιστοποιήσεις τα Pages per Session;
Το περιεχόμενό σου θα πρέπει να είναι εναρμονισμένο με τις ανάγκες του κοινού σου, καθώς και με το user flow/journey της σελίδας σου.
Κλείνοντας το Part 1: User Engagement Metrics
Τα User Engagement metrics είναι σημαντικά ως προς την παρακολούθησή τους, καθώς η αύξηση ή/και βελτίωση του engagement συνδέεται άμεσα με την αύξηση της κερδοφορίας.
Τα καλά νέα είναι ότι με ένα δωρεάν Google Analytics account, μπορείς να παρακολουθήσεις όλα τα παραπάνω metrics, τα οποία είναι και αλληλένδετα. Αυτό σημαίνει ότι η βελτιστοποίηση του ενός metric, μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση ενός άλλου.
Για καλύτερα αποτελέσματα, εστίασε στη δημιουργία περιεχομένου που το target audience σου θέλει να διαβάσει, με ξεκάθαρα CTAs. Από εκεί, επικεντρώσου στη βελτιστοποίηση του website και του user experience.