Όσο και αν η παγκόσμια οικονομία δέχεται το ένα χτύπημα μετά το άλλο, οι επενδύσεις προς την ψηφιοποίηση αλλά και τα paid media αυξάνονται ραγδαία.
Στην πραγματικότητα, για πρώτη φορά σε μια δεκαετία, η ανάπτυξη του marketing ξεπέρασε το 10% από τον Φεβρουάριο του 2021 έως τον Φεβρουάριο του 2022.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του CMO Survey, το marketing spend αυξήθηκε κατά 11.8% σε σύγκριση με τους προηγούμενους 12 μήνες, ενώ προβλέπεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο μέχρι τέλος του έτους, αγγίζοντας το 13.6%.

Γενικότερα, τα κανάλια του digital marketing αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος αυτής της δαπάνης, στο 57,1%. Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, οι δαπάνες για digital marketing αναμένεται να αυξηθούν κατά 16,2% τον επόμενο χρόνο.

Αλλά πόσο από αυτές τις δαπάνες πηγαίνει στο Search Engine Optimization;
Το 2019, οι επιχειρήσεις στις ΗΠΑ δαπάνησαν 73,38 δισεκατομμύρια δολάρια για SEO από τα συνολικά 776,30 δισεκατομμύρια δολάρια για όλο το digital marketing – περίπου το 9,5% σύμφωνα με προηγούμενη έκθεση της Borrell Associates.
Όσες επιχειρήσεις έχουν το SEO σε in-house μοντέλο, αναφέρουν υψηλότερο κόστος και χαμηλότερη απόδοση έναντι της χρήσης consulting/agency υπηρεσιών, κάτι που αποφέρει χαμηλότερο κόστος και υψηλότερες αποδόσεις, σύμφωνα με τη έκθεση.
Σύμφωνα με την έκθεση:
Those who use third parties rate the third party’s effectiveness higher than their internal skill. SEO and web design/development particularly skew towards third parties being more effective.
Με βάση το παραπάνω, το SEO πρέπει να αποτελεί μια σημαντική επένδυση για μια επιχείρηση που θέλει να κάνει focus στην digital παρουσία της, διότι αν λάβουμε υπόψη το user journey, παρατηρούμε το εξής:
➡️ Μια επιχείρηση χρειάζεται πωλήσεις μέσα από online παρουσία.
➡️ Αυτό που οδηγεί τις πωλήσεις είναι οι δυνητικοί πελάτες.
➡️ Οι ψηφιακοί υποψήφιοι πελάτες επισκέπτονται ηλεκτρονικά καταστήματα.
➡️ Οι χρήστες συνήθως βρίσκουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα μέσα από τα οργανικά search results.
Tι είναι αυτό, ωστόσο, που καθορίζει το budget του SEO;
Παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν το SEO budget
Ποιο είναι το σωστό budget για SEO;
Προφανώς δεν υπάρχει μια σωστή απάντηση, καθώς υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορεί να καθορήσουν αυτή την απόφαση. Ωστόσο, υπάρχουν 2 κύριοι πυλώνες που μπορούν -για κάθε επιχείρηση- να καθορίσουν στο περίπου την επένδυση στο SEO:
- Τα έσοδα
- Ο ανταγωνισμός
1. Τα έσοδα
Στη θεωρία, αυτό που προτείνεται είναι κατά μέσο όρο το 5% έως 10% των εσόδων μιας επιχείρησης να πηγαίνουν για SEO σκοπούς. Σε έναν άκρως ανταγωνιστικό industry, θα πρέπει να κλείνεις προς το υψηλότερο ποσοστό.
Αυτό συνήθως ισχύει για τις επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να κάνουν πρωταθλητισμό στο SEO.
Η παραπάνω έρευνα προτείνει λίγο περισσότερα από $8.000 / μήνα σαν ένα σχετικά καλό σημείο εκκίνησης με άφθονους πόρους, δηλαδή λίγο περισσότερα από €7.800.
Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει και η επένδυση σε paid digital marketing κανάλια. Για παράδειγμα, ένα brand που τρέχει PPC καμπάνιες θα πρέπει να ξοδεύει περίπου το 25% – 30% του budget αυτών των καμπανιών σε SEO. Τα δυο κανάλια αλληλοσυμπληρώνονται για να βοηθήσουν στην αύξηση της επισκεψιμότητας.
Είτε το 25% του PPC spend, είτε περίπου €7.800 / μήνα για SEO επένδυση θεωρείται ώς κάτι ρεαλιστικό για μια επιχείρηση που θέλει να δει αποτέλεσμα.
2. Ο ανταγωνισμός
Σκέψου ότι τα περισσότερα ερωτήματα στις μηχανές αναζήτησης οδηγούν σε τουλάχιστον ένα εκατομμύριο αποτελέσματα αναζήτησης. Και το 99% των νικητών που λαμβάνουν το κλικ βρίσκονται στην πρώτη σελίδα.
Οποιαδήποτε επιχείρηση ανταγωνίζεται σε οργανικές αναζητήσεις μπορεί να προσφέρει αυτό που χρειάζεται ο πελάτης. Αλλά, εάν βρίσκεται σε ένα industry με μεγάλο ανταγωνισμό και δυνατά brands, ενδεχομένως να πρέπει να χρειαστεί να δουλέψει πιο γρήγορα και σκληρά όσον αφορά το search engine optimization.
Αυτό μπορεί να σημαίνει ένα δυνατό hit στο SEO budget. Και πρέπει να είναι πρόθυμη η επιχείρηση να το κάνει αλλιώς διαφορετικά κινδυνεύει να χάσει εντελώς το παιχνίδι της εμφάνισης σε σχετικά οργανικά αποτελέσματα.
Πώς να αποφασίσεις το SEO budget
Γνωρίζεις λοιπόν ότι δύο βασικοί παράγοντες επηρεάζουν το SEO budget: τα έσοδα και ο ανταγωνισμός. Ας πάμε να το αναπτύξουμε σε λογική.
Είναι προφανές ότι υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός στα αποτελέσματα αναζήτησης. Επομένως, το ερώτημα δεν είναι μόνο: “Πόσα χρήματα θέλεις να ξοδέψεις για SEO;” Αλλά επίσης: “Πόσο γρήγορα θέλεις να νικήσεις τον ανταγωνισμό;”
Αν έχεις την απάντηση στο παραπάνω μπορείς να καθορίσεις ευκολότερα το spend σου, κρατώντας σαν κανόνα το 5% έως 10% του εσόδου στο SEO. Αλλά αν θέλεις να προχωρήσεις πιο γρήγορα, μπορείς να ξοδέψεις περισσότερα.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι επενδύοντας “τυφλά” στο SEO θα πετύχεις καλύτερα αποτελέσματα. Περισσότερα χρήματα σε επένδυση δεν σημαίνει πάντα και καλύτερα αποτελέσματα.
Χρειάζεσαι όμως πόρους. Πρέπει να γνωρίζεις ποιους προσλαμβάνεις, ποια είναι η φήμη τους και πόσο καλά εξειδικευμένοι είναι στο αντικείμενο.
Γενικότερα, αλλά και ειδικότερα στην Ελλάδα, πολλές επιχειρήσεις συμβιβάζονται με φθηνές υπηρεσίες SEO. Στο τέλος της ημέρας, ο κίνδυνος όχι μόνο να μη βγει κάποιο αποτέλεσμα, αλλά και να γίνει μη αναστρέψιμη ζημιά στο SEO ενός site είναι μεγάλος.
Με έναν έμπειρο SEO expert μπορείς να μάθεις ποιες είναι αυτές οι κινήσεις (οι σωστές για την ακρίβεια) που μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχουν, at the end of the day.
Και αν έχεις τη δυνατότητα, την ευελιξία και την ταχύτητα να υλοποιήσεις όλα εκείνα που χρειάζονται σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, τότε θα είσαι ακόμη ένα βήμα πιο μπροστά.
Πάντα, σε περιόδους που η οικονομία φρενάρει και έρχεται το λεγόμενο “recession” ή αλλιώς ύφεση, πολλοί είναι εκεί που επωφελούνται από τα φρένα που πατάνε οι ανταγωνιστές τους μειώνοντας δαπάνες και πιο συγκεκριμένα ελαστικά κόστη που εκεί περιλαμβάνεται και το media spend ή SEO spend.
Τελικά αξίζει μια σημαντική επένδυση στο SEO;
Εάν έχεις ήδη μεγιστοποιήση την επένδυση σε άλλα digital marketing κανάλια, εξέτασε το ενδεχόμενο να μεταφέρεις ένα μέρος του spend στο SEO.
Για παράδειγμα, αν ξοδεύεις 10,000€ σε PPC καμπάνιες, μια μεταφορά ενός 5%-10% δεν θα πρέπει να αποτελεί πρόβλημα.
Ειδικά αν σκεφτείς πώς το SEO υπερνικά το PPC σε average conversion rates, θα καταλάβεις ότι πρόκειται για μια σωστή κίνηση.
Μη ξεχνάμε επίσης ότι το SEO έχει περισσότερη δυναμική που διαρκεί για την online παρουσία ενός brand. Δεν μπορείς να πεις το ίδιο για το advertising – αν αύριο πρωί κλείσεις τις PPC καμπάνιες σου και δεν θα έχεις κάποιο όφελος στα search results.
To SEO είναι πιο cost-effective μακροχρόνια καθώς οι σελίδες που έχουν γίνει optimized θα συνεχίσουν να φέρνουν επισκεψιμότητα για μήνες, ίσως και για χρόνια.
Σίγουρα, το ζητούμενο δεν είναι να επιλέξεις ή το ένα – ή το άλλο. Τα κανάλια αυτά αλληλοσυμπληρώνονται και το ένα βοηθάει το άλλο να αποδίδει, αλλά αν ήδη έχεις καλή απόδοση μέσω των υπολοίπων καναλιών, είναι μια καλή ευκαιρία να επενδύσεις και στο SEO περισσότερο με ένα πιθανό budget reallocation.
Με σωστή δουλειά, συνέπεια και “υπακοή” (καλώς ή κακώς) στα best practices της Google, το SEO θα αποδειχθεί ένας πολύ καλός growth ally!