Ας υποθέσουμε ότι είναι από εκείνους τους τυχερούς που έχουν ζήσει ένα “wow moment” όταν σκάναραν στο κινητό τους τον κατάλογο του εστιατορίου και έλαβαν όλο το μενού στην οθόνη του κινητού τους. Καλό ε;
Τα QR codes, ενώ πρόκειται για μια αρκετά παλιά τεχνολογία, έχουν κάνει την εμφάνισή τους σχεδόν παντού. Σε καφετέριες, σε εστιατόρια, σε βιτρίνες καταστημάτων, μέχρι και σε τατουάζ πάνω σε σώματα ανθρώπων (ναι, εκείνων που κάνουν τατουάζ το πιστοποιητικό εμβολιασμού τους για τον Covid-19 ώστε να μην χρειάζεται να το κουβαλάνε μαζί τους!).
Τι και αν τα QR codes εφευρέθηκαν το 1994 από μια Ιαπωνική εταιρεία αυτοκινήτων, είναι γεγονός ότι βλέπουν μια επική αναβίωση σε έναν νέο κόσμο που είναι…touch free.
Παρακάτω θα μπούμε στον κόσμο ενός QR code, θα μάθουμε πώς λειτουργεί και θα συζητήσουμε για το πώς η τεχνολογία αυτή μπορεί να ενσωματωθεί σε μια marketing στρατηγική.
Ξεκινάμε!
Τι είναι ένα QR code
Πίσω στο 1994, η Denso Wave, μια Ιαπωνική εταιρεία που κατασκεύαζε αυτοκίνητα δημιούργησε τα Quick Respose codes, εν συντομία QR codes.
Τα QR codes είναι στην πραγματικότητα γραμμικοί κώδικες με δυνατότητα σάρωσης, γνωστοί και ως barcodes, που αποθηκεύουν δεδομένα. Στον τομέα του marketing, χρησιμοποιούνται συνήθως για να ανακατευθύνουν χρήστες σε landing pages, websites, social media profiles ή κουπόνια καταστημάτων.
Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να τοποθετήσει ένα QR code στο πίσω μέρος της επαγγελματικής του κάρτας για να σε κατευθύνει στο προφίλ του στο LinkedIn.
Ένα QR code σε μια διαφημιστική πινακίδα μπορεί να σε κατευθύνει σε μια landing page.
Φυσικά, τα QR codes ποικίλλουν ως προς τη σχεδίαση και τη λειτουργία τους, ενώ εμπίπτουν κυρίως σε μία από τις ακόλουθες κατηγορίες – στατικά ή δυναμικά (static vs dynamic).
Στατικά vs δυναμικά QR codes
Ένα στατικό QR code περιέχει πληροφορίες που δεν μπορούν να τροποποιηθούν όσο είναι “ζωντανό.” Αυτό σημαίνει ότι οποιοδήποτε τυπογραφικό ή σχεδιαστικό λάθος, θα απαιτήσει την εκ νέου δημιουργία του barcode. Τα καλά νέα είναι ότι τα στατικά QR codes δεν λήγουν ποτέ. Έτσι, μόλις οριστεί το περιεχόμενο, η δουλειά έχει ολοκληρωθεί.
Τα στατικά QR codes είναι ιδανικά για την αποθήκευση σταθερών ή ευαίσθητων πληροφοριών, όπως κωδικοί Wi-Fi, IDs υπαλλήλων ή κωδικοί πρόσβασης. Αλλά δεν είναι τόσο χρήσιμοι εάν χρειάζεται τακτική ενημέρωση των δεδομένων τους.
Στην αντίπερα όχθη, τα δυναμικά QR codes σου επιτρέπουν να αλλάζεις τις πληροφορίες τους όσες φορές θές. Αυτό συμβαίνει επειδή τα δεδομένα δεν είναι ενσωματωνμένα στον ίδιο τον κώδικα. Αντίθετα, ανακατευθύνουν τους χρήστες σε μια συγκεκριμένη URL διεύθυνση που μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή. Για παράδειγμα, ένα εστιατόριο μπορεί να ανακατευθύνει τους χρήστες σε ένα μενού στο site του.
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των δυναμικών QR codes είναι η δυνατότητα συλλογής μετρήσεων σάρωσης (scanning metrics). Ενώ δεν μπορείς να έχεις πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες των χρηστών, μπορείς να δεις την ώρα, την τοποθεσία και την συσκευή που χρησιμοποιείται για κάθε σάρωση. Και ως marketers, γνωρίζουμε ότι αυτές οι πληροφορίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μέτρηση της αποτελεσματικότητας μιας καμπάνιας.
Πώς λειτουργούν τα QR codes
Ένας QR κωδικός λειτουργεί παρόμοια με τα barcodes που συναντούμε στα super market. Κάθε QR code αποτελείται από μαύρα τετράγωνα και τελίες που αντιπροσωπεύουν διαφορετικά κομμάτια πληροφοριών.
Κατά τη σάρωση, το μοναδικό μοτίβο στο barcode μεταφράζεται σε δεδομένα αναγνώσιμα από τον άνθρωπο. Αυτή η διαδικασία γίνεται σε δέκατα του δευτερολέπτου.
Οι χρήστες πρέπει να σαρώσουν τον κωδικό με έναν QR reader ή QR scanner, αν και σήμερα οι περισσότεροι άνθρωποι σαρώνουν QR codes με τα smartphones τους. Σε περίπτωση που κάποιο κινητό τηλέφωνο δεν έχει αυτή τη δυνατότητα, υπάρχουν πολλές δωρεάν εφαρμογές για σάρωση QR codes, όπως τα NeoReader και QuickMark Barcode Scanner.
Εφαρμογές των QR codes στο marketing
1. Μπορούν να ενισχύσουν το brand diversity
Η διαφοροποίηση ενός brand από τον ανταγωνισμό ανήκει στα 101 basics που μαθαίνει πρώτα ένας σπουδαστής σε μια σχολή marketing. Εάν χρησιμοποιηθούν σωστά, τα QR codes μπορούν να ενθουσιάσουν τους πελάτες και τους επισκέπτες ενός φυσικού ή/και ηλεκτρονικού καταστήματος. Τα QR codes δίνουν την ευκαιρία για προώθηση προσφορών, εκπτώσεων, ή γενικά πολύτιμου περιεχομένου που μπορεί να οδηγήσει είτε σε wow moments, είτε σε πώληση.
Εξάλλου, δεν είναι λίγες οι εφαρμογές των QR codes στην εστίαση, που ειδικά στην εποχή του Covid-19 οι πελάτες απέφευγαν σε σημαντικό βαθμό να ακουμπήσουν καταλόγους, φυλλάδια και έντυπα μενού. Επίσης, τι καλύτερο από το να έχεις ολόκληρο τον κατάλογο ενός καταστήματος στην οικία οθόνη του κινητού σου.
2. Σου επιτρέπουν να στοχεύσεις καταναλωτές εν κινήσει
Εάν ενσωματωθούν σε βιτρίνες, έντυπες διαφημίσεις ή σημάνσεις καταστημάτων, τα QR codes μπορούν να αποτελέσουν έναν εύκολο τρόπο σύνδεσης του ψηφιακού με του φυσικού περιβάλλοντος. Από email subscription μέχρι ανακατεύθυνση σε μια landing page με προσφορές, υπάρχουν πολλοί και έξυπνοι τρόποι αξιοποίησης των QR codes, ειδικά για retailers με omnichannel παρουσία.
3. Προσφέρουν μια περισσότερο διαδραστική εμπειρία
Πολλές επιχειρήσεις μετατοπίζουν το χρόνο και το budget τους στο digital advertising, που είναι πιο διαδραστικό και πιο εύκολο στην παρακολούθηση σε σύγκριση με την παραδοσιακή διαφήμιση. Τα QR codes προσφέρουν μια διαδραστική πινελιά, μετατρέποντας το στατικό περιεχόμενο σε δυναμικά call-to-actions. Από το να ζητήσεις από τους πελάτες να κάνουν μια κριτική στην Google, έως το redirect σε μια Facebook Page, οι επιλογές για προσέλκυση πελατών είναι πολλές.
Πλέον, μουσεία, βιβλιοθήκες και πάρκα χρησιμοποιούν QR codes για να δώσουν ζωή σε εκθέσεις και άλλα ενδιαφέροντα σημεία. Επίσης, πολλά προϊόντα -κυρίως τεχνολογίας- περιλαμβάνουν ένα QR code με τις οδηγίες εγκατάστασης:
4. Τα QR codes είναι δωρεάν και εύκολα στο set up
Υπάρχουν πολλοί τρόποι και εργαλεία με τα οποία κάποιος μπορεί να δημιουργήσει ένα QR code και να εισάγει ένα URL που θα ανακατευθύνει τους χρήστες σε μια landing page.
Sites όπως το QRCode Monkey και το Flowcode σου επιτρέπουν να κάνεις set up μέσα σε λίγα λεπτά τα δικά σου QR codes και να σου παρέχουν τα κατάλληλα image formats για τα designs σου.
Τα QR codes έχουν αναμφισβήτητα ένα momentum αυτή τη στιγμή στη σφαίρα του marketing. Εάν σκέφτεσαι να τα προσθέσεις στη στρατηγική σου, καλό είναι να πάρεις μια ιδέα από τα best practices και από πρακτικές που ακολουθούν οι μεγάλοι παίχτες σε κάθε industry, ώστε να βεβαιωθείς ότι αυτό που θα δημιουργήσεις θα παρέχει αξία στους πελάτες.
Υ.Γ. Κάνε scan το παρακάτω QR code για να μη χάσεις ποτέ αυτό το άρθρο!