Το Pinterest είναι ίσως από τα πιο υποτιμημένα κανάλια για advertising στο οικοσύστημα του digital marketing, ενώ συχνά θεωρείται περιττό κατά το σχεδιασμό μιας marketing στρατηγικής.
Όμως, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου brands έχουν αξιοποιήσει το Pinterest όχι μόνο για branding, αλλά και ως κανάλι performance, μιας και για όσους δεν το γνωρίζουν το Pinterest διαθέτει τους δικούς του μηχανισμούς για digital advertising. Έτσι, το Pinterest αποτελεί μια έξυπνη λύση, η οποία βέβαια απαιτεί μεγάλη δημιουργικότητα και έξυπνα concepts για να δουλέψει.
Το Pinterest προσφέρει πολλές μοναδικές ευκαιρίες για τους marketers ώστε να προσεγγίσουν νέο και στοχευμένο κοινό, που σε αρκετές περιπτώσεις ταιριάζει σε χαρακτηριστικά με αντίστοιχα κοινά του Instagram. Οι λεγόμενοι ‘Pinners’ (έτσι αποκαλούνται οι fans του Pinterest) είναι πάντα πιο πιθανό να αγοράσουν online.
Εάν σου αρέσει το exploring και θες να εξερευνήσεις πώς η διαφήμιση στο Pinterest μπορεί να σε βοηθήσει στην αύξηση της επισκεψιμότητας, στην ενίσχυση του branding και στην αύξηση των πωλήσεων, είσαι στο σωστό μέρος!
Τι είναι το Pinterest
Το Pinterest είναι και αυτό ένα social media app που επικεντρώνεται στην αναζήτηση οπτικού περιεχομένου και στην εύρεση ιδεών, όπως συνταγές για μαγειρική, styling, διακόσμηση σπιτιού, ρούχα και μόδα και πολλά άλλα!
Η κύρια λειτουργικότητά του περιστρέφεται γύρω από τα Pins, αναρτήσεις δηλαδή που είναι εικόνες ή βίντεο. Θυμίζει σε κάποιο βαθμό το Instagram, αλλά από την πρώτη κιόλας στιγμή χρήσης του θα καταλάβεις ότι έχει στο DNA του ακόμη περισσότερο το οπτικό περιεχόμενο.
Για παράδειγμα, ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει δικές του συλλογές με Pins, τα λεγόμενα Boards.
Όπως κάθε άλλο social media μέσο, το Pinterest έχει το δικό του λεξικό:
💡 Όταν μοιράζεσαι κάτι στο Pinterest, κάθε bookmark ονομάζεται Pin.
💡 Όταν μοιράζεσαι κάποιο Pin ενός άλλου χρήστη, αυτό ονομάζεται Re-Pin.
💡 Η οργάνωση των Pins ανά θεματική στο προφίλ σου ονομάζεται Board ή Pinboard. Κάθε Board μιμείται ένα πραγματικό pin-board.
Μπορείς να μοιραστείς εικόνες που βρίσκεις online, ή μπορείς να ανεβάσεις εικόνες στο Pinterest απευθείας από το κινητό ή τον υπολογιστή σου. Χρησιμοποιώντας το κουμπί ‘Pin it’, μπορείς να μοιραστείς τα Pins απευθείας από το browser σου από οποιαδήποτε σελίδα. Μπορείς επίσης να μοιραστείς τα Pins σε Twitter και Facebook.
Pinterest και διαφήμιση
Με περισσότερους από 470 εκατομμύρια ενεργούς μηνιαίους χρήστες, σύμφωνα με το Statista, το Pinterest είναι ένα εξαιρετικά δυνατό κανάλι για advertising.
Στην Ελλάδα, οι ενεργεοί αυτοί χρήστες ανέρχονται στους 1,67 εκατομμύρια, σύμφωνα με την έκθεση Digital 2021 Greece.
Οι διαφημίσεις εμφανίζονται στα feeds των χρηστών καθώς και στις αναζητήσεις, με την ίδια μορφή ενός Pin, καθιστώντας την όλη εμπειρία αρκετά διακριτική για τους χρήστες. Παράλληλα, τα brands έχουν τη δυνατότητα να τοποθετούν το περιεχόμενό τους ακριβώς μπροστά τους.
Επίσης, το potential reach είναι αρκετά υψηλό όταν δημιουργείς διαφημίσεις για τα κοινά του Pinterest, ενώ το σημαντικότερο απ’ όλα είναι ότι οι χρήστες αναζητούν επίσης ενεργά προϊόντα από διαφορετικές κατηγορίες (οικιακά, gadgets, ρούχα, έπιπλα και άλλα).
Γιατί αξίζει η διαφήμιση στο Pinterest
➡️ Το reach μπορεί να είναι αρκετά υψηλό. Εάν το περιεχόμενο της διαφήμισης είναι ελκυστικό και βασίζεται σε έξυπνα concepts, μπορεί να γίνει re-pinned ξανά και ξανά σε πίνακες διαφορετικών χρηστών και να οδηγεί επισκεψιμότητα πίσω στο site σου.
➡️ Τα Pins έχουν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από ότι τα Tweets ή τα Instagram posts. Αυτή η μακροζωία αποτελεί ένα ισχυρό πλεονέκτημα. Τα Pins μπορούν να εμφανιστούν στο feed ενός χρήστη μήνες μετά την αρχική δημοσίευσή τους.
➡️ Οι χρήστες στο Pinterest ξοδεύουν 27% περισσότερα χρήματα σε click and collect shoppinh – πράγμα που σημαίνει ότι τα Pinterest ads, ή τα Promoted Pins, εμφανίζονται σε ένα εξαιρετικά ανταποκρινόμενο κοινό.
Όλα όσα αναφέρουμε παραπάνω, οδηγούν στο ότι αξίζει το Pinterest να δοκιμαστεί ως ένα εξτρά marketing κανάλι, που μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της οργανικής παρουσίας και στη βελτίωση των branding ενεργειών.
Pinterest και κόστος προβολής
Αφού στοχεύσεις το κοινό σου, θα δεις την επιλογή όπου μπορείς να ορίσεις ένα mximum cost-per-click (CPC). Αν θέλεις να διασφαλίσεις ότι δεν θα πληρώσεις ποτέ περισσότερα για ένα impression ή ένα click από ένα συγκεκριμένο bid, μπορείς να το εισάγεις σε πεδίο που υπάρχει στο διαχειριστικό. Το Pinterest επίσης θα σε ενημερώσει για τον ανταγωνισμό (χαμηλός-μεσαίος-υψηλός) με βάση τη στόχευσή σου.
Τύποι διαφήμισης στο Pinterest
Το Pinterest προσφέρει διάφορα formats διαφήμισης για την προώθηση περιεχομένου. Για να αποφασίσεις ποια formats είναι κατάλληλα για το brand σου, είναι σημαντικό να γνωρίζεις τους στόχους της καμπάνιας και τα χαρακτηριστικά του κάθε ad format.
#1 Pins
Με μια πρώτη ματιά, τα Promoted Pins μοιάζουν και λειτουργούν όπως ένα απλό Pin, με τη διαφορά ότι έχουν μια μικρή ετικέτα “Promoted” για να τις ξεχωρίζουν.
Τα Promoted Pins είναι σχεδιασμένα για να στοχεύσουν περισσότερους χρήστες. Οι χρήστες μπορούν επίσης να κάνουν pin τα Promoted Pins στα boards τους, να τα μοιραστούν και να κάνουν σχόλια.
Μόλις ένας χρήστης μοιραστεί ένα Promoted Pin, η ετικέτα “Promoted” εξαφανίζεται και τα νέα re-pins θεωρούνται ως ‘earned media’ – δηλαδή, μετά το πρώτο pin, η οργανική προβολή του περιεχομένου είναι δωρεάν.
Παρακάτω θα βρεις μερικά guidelines για να έχεις κατά νου όταν δημιουργείς ένα Promoted Pin:
💡 Το αρχείο θα πρέπει να είναι PNG ή JPEG.
💡 Το περιεχόμενο δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 10 MB.
💡 Υπάρχει ένα όριο στην περιγραφή των 500 χαρακτήρων.
💡 Το aspect ration πρέπει να είναι 2:3 σε διάταξη vertical.
#2 Video Pins
Τα Promoted Video Pins είναι ακριβώς ίδια με τα Promoted Pins — εκτός από το ότι αντί για στατική εικόνα προβάλλεται βίντεο.
Το 90% των καταναλωτών λέει ότι τα βίντεο βοηθούν στη λήψη μιας αγοραστικής απόφασης στο Pinterest. Επομένως, το Pinterest και το video advertising πάνε μαζί!
Το Pinterest προσφέρει δύο επιλογές για το μέγεθος του βίντεο: max width, ή standard.
Τα standard βίντεο έχουν το ίδιο μέγεθος με τα απλά Pins και κοστίζουν λιγότερο από ένα max width Pin, το οποίο απλώνεται σε όλοκληρη την οθόνη του χρήστη όταν αυτός βλέπει το feed.
Ανεξάρτητα από το μέγεθος που επιλέγεις, τα Pinterest βίντεο αναπαράγονται αυτόματα (auto-play) όταν καλύπτουν το 50% της οθόνης. Επιπλέον, τα Promoted Video Pins έχουν μια επιλογή για conversion optimizatoin για να εξυπηρετήσει καλύτερα τους advertisers που έχουν ως στόχο το traffic ή τα conversions.
Αυτή η νέα επιλογή οδηγεί το χρήστη σε μια landing page στο site του advertiser στην οποία καλείται να κάνει μια ενέργεια (π.χ. αγορά).
Παρακάτω θα βρεις μερικά guidelines για να έχεις κατά νου όταν δημιουργείς ένα Promoted Video Pin:
💡 Το αρχείο θα πρέπει να έχει τύπο MP4 ή MOV.
💡 Το βίντεο δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 2 GB.
💡 Το βίντεο πρέπει να έχει minimum διάρκεια 4 δευτερολέπτων και δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 30.
💡 Το aspect ratio πρέπει να είναι μεταξύ 1:91:1 και 1:2.
💡 Υπάρχει ένα όριο 500 χαρακτήρων στην περιγραφή.
💡 Βεβαιώσου ότι το βίντεο δεν βασίζεται στον ήχο για να γίνει κατανοητό, θα πρέπει όλοι οι χρήστες να μπορούν να το δουν/κατανοήσουν ακόμα και χωρίς ήχο (accessibility excellence).
#3 Carousels
Τα Promoted Carousels είναι ένα οικείο format στους περισσότερους λόγω Facebook και Instagram.
Περιέχουν έως και πέντε εικόνες τις οποίες μπορεί να εισάγει ένας χρήστης. Τα Carousels χρησιμοποιούνται συνήθως στο Pinterest για να περιγράψουν μια βαθύτερη ιστορία ενός brand μέσα σε ένα Pin.
Το format αυτό συμπεριφέρεται όπως και τα υπόλοιπα Pins, εκτός του ότι έχουν τρεις κουκίδες κάτω από τις εικόνες που σηματοδοτούν επιπλέον περιεχόμενο.
Κάθε εικόνα στο carousel μπορεί να είναι διαφορετική και να έχει διαφορετικό τίτλο, περιγραφή και link προς μια landing page.
Παρακάτω θα βρεις μερικά guidelines για να έχεις κατά νου όταν δημιουργείς ένα Promoted Carousel:
💡 Τύπος εικόνων: PNG ή JPEG
💡 Ιδανικό ratio: 1:1 ή 2:3
💡 Μεγιστο μέγεθος 10 MB
💡 Τίτλος μέχρι 100 χαρακτήρες
💡 Περιγραφή μέχρι 500 χαρακτήρες
#4 App Pins
Τα Promoted App Pins είναι mobile-only διαφημίσεις που επιτρέπουν στους χρήστες να κάνουν λήψη εφαρμογών από το Pinterest.
Είναι διαθέσιμα σε iOS και Android συσκευές, έχουν ένα ‘Install’ CTA που επιτρέπει την απρόσκοπτη μετάβαση από το Pinterest στο App.
Ενώ τα περισσότερες από τα guidelines παραμένουν ίδια για αυτά τα Pins, το λεκτικό, η εικόνα ή το βίντεο θα πρέπει να είναι υψηλής ποιότητα και να περνούν το μήνυμα στο χρήστη.
Πως θα ξεκινήσεις μια διαφήμιση στο Pinterest
Πριν τα δούμε αναλυτικά, τα βήματα είναι τα εξής:
1. Επιλογή στόχου καμπάνιας
2. Εισαγωγή budget
3. Βελτιστοποίηση του SEO
4. Καθορισμός target audience
5. Δημιουργία περιεχομένου που αξίζει
6. Mix περιεχομένου
7. Performance monitoring
#1 Επιλογή στόχου καμπάνιας
Κάθε καμπάνια Pinterest ξεκινάει με έναν στόχο. Η επιλογή του στόχου καθορίζει ποιες μορφές διαφήμισης είναι διαθέσιμες σε εσένα. Υπάρχουν τρεις κατηγορίες για να επιλέξεις: Build Awareness, Drive Consideration και Conversions.
Το Conversion optimization είναι ένας νέο στόχος καμπάνιας που βελτιστοποιεί τις διαφημίσεις σου για συγκεκριμένες ενέργειες εκτός των clicks. Πλέον, οι advertisers έχουν έναν τρόπο να εμπνέουν άμεσα τους χρήστες για να ολοκληρώσουν μια ενέργεια – όπως μια πώληση ή εγγραφή σε ένα newsletter.
Αν θέλεις να ενισχύσεις το brand name της επιχείρησής σου, επίλεξε Brand Awareness for Standard Pins ή Video views for Promoted Video Pins ως στόχο της καμπάνιας σου. Για αυτούς τους δύο στόχους, μπορείς να ορίσεις ένα maximum κόστος για κάθε 1,000 impressions που λαμβάνει η διαφήμιση.
Αν οι στόχοι είναι είναι να οδηγήσεις leads στο site σου ή να βελτιώσεις την επισκεψιμότητα, επίλεξε Traffic ή App install ως στόχο καμπάνιας.
Για αυτές τις καμπάνιες, ορίζεις ένα maximum cost-per-click — που σημαίνει ότι χρεώνεσαι μόνο όταν οι χρήστες κάνουν κλικ στο Promoted Pin για να επισκεφθούν το site σου.
#2 Εισαγωγή budget
Αν θέλεις το budget να ξοδευτεί ομοιόμορφα σε μια δεδομένη χρονική περίοδο, επίλεξε ‘lifetime’. Επίλεξε ‘daily’ για να εισάγεις το ποσό που ξοδεύεται κάθε μέρα.
Θα πρέπει να προσαρμόσεις αυτόματατα το budget με βάση το χρονικό διάστημα που θέλεις να προβάλλεται η διαφήμισή σου.
Στη συνέχεια, θα ορίσεις ένα maximum bid. Το bid καθορίζει το υψηλότερο χρημαντικο ποσό που θέλεις να πληρώσεις για μια ενέργεια, όπως για παράδειγμα το κλικ. Το Pinterest θα σου προτείνει από μόνο του ένα ποσό ανάλογα με το μέγεθος του κοινού, καθώς και με βάση της επένδυσης των ανταγωνιστών σου.
Βεβαιώσου ότι το budget για τα Pinterest ads αντικατοπτρίζει τους συνολικούς στόχους marketing και τη σημασία της πλατφόρμας για το brand σου.
#3 Βελτιστοποίηση του SEO
Προσθέτοντας λέξεις-κλειδιά και ενδιαφέρουσες πληροφορίες στις περιγραφές σου, γίνονται πιο σαφείς για άτομα που αναζητούν ενεργά αυτό το περιεχόμενο. Λάβε υπόψη ότι τα hashtags δεν προσθέτουν καμία αξία όσον αφορά την κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Στο Pinterest, οι πιο ενδιαφέρουσες κατηγορίες (αυτές που τραβάνε τον περισσότερο κόσμο) έχουν ήδη ταξινομηθεί και κατηγοριοποιηθεί. Θα πρέπει να εξερευνήσεις τα διαθέσιμα topics που σχετίζονται με το brand σου και να στοχεύσεις τις αντίστοιχες αναζητήσεις (queries targeting). Εάν χρειάζεσαι έμπνευση, μπορείς να ρίξεις μια ματιά στις επτά κατηγορίες που έχουν εξαιρετική απόδοση στο Pinterest.
Τα boards παρέχουν επίσης μια ευκαιρία για SEO. Τα boards ενημερώνουν τη μηχανή αναζήτησης του Pinterest σχετικά με τον τρόπο κατηγοριοποίησης των Pins, γεγονός που αυξάνει το visibility. Για βέλτιστα αποτελέσματα στο SEO, επικεντρώσου και στα δύο!
#4 Καθορισμός target audience
Η στόχευση σου επιτρέπει να προσεγγίζεις άτομα που αναζητούν το περιεχόμενό σου και είναι έτοιμα να αλληλεπιδράσουν. Το Pinterest έχει έξι επιλογές στόχευσης που μπορείς να χρησιμοποιήσεις ή να τις συνδυάσεις για μια μοναδική προσέγγιση στη στόχευση.
💡 Audiences: Τα είδη κοινού συνδυάζουν συμπεριφορικές πληροφορίες από το Pinterest. Εάν κάποιος έχει αγοράσει πρόσφατα από το site σου ή έχει αλληλεπιδράσει με το περιεχόμενό σου στο Pinterest, αυτό σου επιτρέπει να στοχεύσεις αυτό το άτομο με προσωποποιημένες διαφημίσεις.
💡 Keywords: Οι λέξεις-κλειδιά εμφανίζουν τη διαφήμισή σου σε κάποιον που αναζητά τέτοιου είδους περιεχόμενο. Εάν ορίσεις συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά, όπως ‘γωνιακός καναπές’ ή ‘σεντόνια για κρεβάτι’, οι διαφημίσεις σου θα στοχεύσουν ανθρώπους που αναζητούν αυτά τα προϊόντα.
💡 Interests: Με τα ενδιαφέρονται μπορείς να στοχεύσεις άτομα με βάση τους τύπους περιεχομένου που αλληλεπιδρούν περισσότερο. Οι διαφημίσεις για ‘γωνιακούς καναπέδες’ θα εμφανιστούν σε άτομα που ενδιαφέρονται να εξοπλίσουν ένα σαλόνι ή να αγοράσουν έπιπλα και οικιακά είδη.
💡 Expaned: Η στόχευσή αυτή σου προσφέρει επιπλέον ενδιαφέροντα και λέξεις-κλειδιά με βάση το περιεχόμενο της διαφήμισής σου και με το ποιον προσπαθείς να προσεγγίσεις.
💡 Demographics: Τα δημογραφικά στοιχεία σου επιτρέπουν να επιλέξεις μια συγκεριμένη τοποθεσία, γλώσσα, συσκευή ή φύλο.
💡 Placements: Τα placements σου δίνουν τη δυνατότητα να επιλέξεις πού θα εμφανιστεί η διαφήμισή σου. Αν δεν θέλεις τα Promoted Pins σου να εμφανιστούν όταν κάποιος κάνει browsing στην εφαρμογή και θες να μην εμφανιστούν οι διαφημίσεις εκεί, μπορείς να το ορίσεις εδώ.
#5 Δημιουργία περιεχομένου που αξίζει
Το Pinterest έχει τους δικούς του άγραφους νόμους. Οι χρήστες του επίσης απαιτούν ιδιαίτερη προσέγγιση και δεν επηρεάζονται τόσο από έναν ανελέητο βομβαρδισμό προσφορών και προϊόντων, όπως θα επηρεαζόντουσαν σε ένα άλλο κανάλι όπως το Facebook.
Για να τραβήξεις την προσοχή του κοινού, δοκίμασε να προσθέσεις Pins που το κοινό θα θέλει να αλληλεπιδράσει μαζί τους. Μπορείς επίσης να προσθέσεις αξία προβάλλοντας υπηρεσίες ή ενδιαφέροντα που ταιριάζουν με το brand σου.
Για παράδειγμα, αν πουλάς μαγιό, μοιράσου περιεχόμενο σχετικά με καλοκαίρι, ξέγνοιαστες διακοπές και beach styling. Εναλλακτικά, αν εμπορεύεσαι είδη γυμναστικής και αθλητισμού, δοκίμασε να δημιουργήσεις Pins με ιδέες για playlists που μπορούν να ακούν οι άνθρωποι όσο γυμνάζονται. Υπάρχει άφθονο περιεχόμενο και ιδέες που μπορείς να εφαρμόσεις με επιτυχία.
#6 Mix περιεχομένου
Αν επικεντρωθείς πολύ σε μια περσόνα, θα χάσεις οργανικό reach και ενδιαφέροντα από άλλα κοινά, μειώνοντας σε μεγάλο βαθμό το reach. Παρόλο που είναι χρήσιμο για τα πρώτα βήματα, η επικέντρωση σε μια και μόνο περσόνα δεν θα σου παρέχει όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για τα άτομα που αλληλεπιδρούν με τις διαφημίσεις σου.
Διατήρησε το περιεχόμενό σου ανανεωμένο με βάση την εποχικότητα και θέματα που πραγματικά μπορούν να αφορούν το κοινό σου και σχετίζονται με το brand σου. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα χάσεις σημαντικά πραγματα της επικαιρότητας ή άλλα θέματα που μπορεί να ενδιαφέρουν το κοινό σου, όπως για παράδειγμα, καλοκαιρινές διακοπές κ.α.
#7 Performance Monitoring
Τέλος, όπως και σε όλα τα κανάλια marketing, θα πρέπει να παρακολουθείς την απόδοση της καμπάνιας σου για να προσδιορίσεις την όποια επιτυχία ή αποτυχία τους.
Ενώ βρίσκεσαι στον Pinterest Ads Manager, κάνε κλικ στα Analytics και θα εμφανιστεί μια επισκόπηση όλων των καμπανιών και των βασικών metrics. Αυτά τα metrics περιλαμβάνουν impressions, total clicks, cost-per-impression, cost per click και άλλα.
Κάθε καμπάνια έχει την ευκαιρία να αυξήσεις το brand awareness ή να δημιουργήσει αγορές. Αφού εξετάσεις τα analytics, μπορείς να προσδιορίσεις εάν πρέπει ή όχι να διευρήνεις το κοινό σου, να αυξήσεις το budget σου ή να δοκιμάσεις μια διαφορετική μορφή διαφήμισης. Τα Pinterest ads δεν είναι πυρηνική φυσική, όπως όλες οι πλατφόρμες, απαιτεί το χρόνο του και αρκετό A/B testing!
Good luck και καλές Pinterest-ο-πωλήσεις!