Το τελευταίο διάστημα επικρατεί μια σύγχυση στο industry του digital & performance marketing (και όχι μόνο) σχετικά με το Google Consent Mode v2 το οποίο ήρθε σαν κάτι το “υποχρεωτικό” για τις επιχειρήσεις.
Data loss, αναπάντητες ερωτήσεις από μεριάς Google και άλλα πολλά είναι θέματα που συναντάμε στα μεγαλύτερα digital marketing news blogs παγκοσμίως αλλά και στα forums/communities που συμμετέχουν επαγγελματίες του χώρου.
Πάμε να δούμε τι είναι το Google Consent Mode v2 και να απαντήσουμε στις πιο σημαντικές ερωτήσεις γύρω από αυτό.
Τι είναι το Google Consent Mode v2;
Τo Google Consent Mode v2 είναι η αναβαθμισμένη version ενός μηχανισμού της Google που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να προσαρμόζουν τη λειτουργικότητα των Google tags με βάση τα user consent για τις διαφημίσεις και τα cookies των analytics. Αυτό διασφαλίζει ότι το tracking για τις διαφημιστικές καμπάνιες πραγματοποιείται μόνο με τη συναίνεση του χρήστη, όπως επισημαίνεται μέσα από το Consent Mode v2. Η Google το περιγράφει ως έναν μηχανισμό που επιτρέπει στα websites τα συλλέγουν δεδομένα σχετικά με τα website conversions, με σεβασμό τις ρυθμίσεις απορρήτου των χρηστών.
Πώς διαφοροποιείται το Google Consent Mode v2 από την προηγούμενη έκδοση;
Σε αντίθεση με την προηγούμενη έκδοση, το Consent Mode v2 είναι μια προηγμένη έκδοση που απαιτεί ρητή συναίνεση του χρήστη για τα cookies και το data usage – ιδιαίτερα για την εξατομίκευση των διαφημίσεων και των analytics. Αυτή η αναβάθμιση ευθυγραμμίζεται με αυστηρότερους κανόνες και κανονισμούς απορρήτου. Στόχος είναι να διασφαλίσει ότι τα δεδομένα χειρίζονται με τρόπο που σέβεται τις επιλογές των χρηστών και τις νομικές απαιτήσεις, ιδίως εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).
Η κύρια βελτίωση στην αναβαθμισμένη έκδοση είναι η ενεργοποίηση δύο επιπλέον consent states (καταστάσεις συναίνεσης) που σχετίζονται με τη διαφήμιση: ad_user_data και ad_personalization. Το νέο Consent Mode είναι περισσότερο απαίτηση παρά επιλογή για websites που θέλουν να παρακολουθούν με ακρίβεια τα conversions και να βελτιστοποιούν αποτελεσματικά τις διαφημιστικές τους δαπάνες. Το Consent Mode v2 είναι πλήρως λειτουργικό καθώς μιλάμε. Εάν δεν εφαρμοστεί, οι αρνητικές επιπτώσεις για τους advertisers θα εμφανιστούν από τον Μάρτιο του 2024.
Ποια είναι τα νέα key features του Google Consent Mode v2;
Όπως αναφέρθηκε, η νέα και προηγμένη λειτουργία διαθέτει δύο βασικές ρυθμίσεις που σχετίζονται με τις διαφημίσεις και την εξατομίκευση:
- ad_user_data: Το ad_user_data setting καθορίζει εάν τα προσωπικά δεδομένα του χρήστη αποστέλλονται στην Google με βάση τη συναίνεσή του. Η “Google” υπό αυτό το πρίσμα, αναφέρεται σε υπηρεσίες όπως τα Google Ads, Google Shopping και Google Play. Το ad_user_data μπορεί να έχει δύο τιμές, ανάλογα με το αν ένας χρήστης δίνει τη συγκατάθεσή του: “granted” ή “denied”. Εάν ένας χρήστης συμφωνεί στα advertising cookies στο cookie banner, συναινώντας έτσι στη κοινή χρήση δεδομένων με την Google, το ad_user_data θα οριστεί ως “granted”. Ωστόσο, αυτό λειτουργεί μόνο εάν το cookie banner ευθυγραμμίζεται με τα compliance standards της Google.
- ad_personalization: Το ad_personalization ελέγχει εάν τα προσωπικά δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για σκοπούς όπως το remarketing. Παρόμοια με το ad_user_data, το ad_personalization έχει δύο πιθανές τιμές με βάση τη συναίνεση του χρήστη: “granted” ή “denied”. Εάν ένας χρήστης συμφωνεί στα advertising cookies, συναινώντας έτσι στη χρήση των δεδομένων του από την Google για εξατομίκευση διαφημίσεων, το ad_personalization θα οριστεί ως “granted”. Ωστόσο, όπως και το ad_user_data, αυτή η λειτουργία εξαρτάται από την πληροφορία που υπάρχει στο cookie banner και ότι αυτή συμβαδίζει με τα compliance standard της Google.
Περισσότερα για αυτά μπορείς να διαβάσεις στο official documentation της Google εδώ.
Γιατί η Google αναβαθμίζει το Consent Mode;
Ένα οικοσύστημα διαφήμισης που είναι web-based και ωφελεί τους advertisers, τους publishers και consumers πρέπει να βασίζεται στην εμπιστοσύνη και στον σεβασμό των προτιμήσεων απορρήτου των τελικών χρηστών.
Η Google εξετάζει τις επιπτώσεις το privacy regulations όπως το GDPR και το ePrivacy Directive, καθώς και νέες νομοθεσίες όπως ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act – DMA).
Το ePrivacy Directive και το GDPR διέπουν την αποθήκευση και την πρόσβαση δεδομένων σε συσκευές χρηστών, που απαιτούν νομική βάση, κυρίως συναίνεση, για όλες τις δραστηριότητες επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων.
Ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Acts) θα υποχρεώσει την Google και άλλες μεγάλες εταιρείες και online πλατφόρμες να κάνουν διάφορες αλλαγές στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Το Google Consent Mode v2 αντιπροσωπεύει μια από τις πρωτοβουλίες της Google για την προώθηση και διασφάλιση της συμμόρφωσης στο web, συμπεριλαμβανομένης και της δικής τους συμμόρφωσης με αυτούς τους κανονισμούς.
Πώς μπορεί το Google Consent Mode v2 να βοηθήσει τους advertisers;
Η συμμόρφωση με τους κανονισμούς και η δυνατότητα για τους χρήστες να συναινέσουν ή όχι στην επεξεργασία των δεδομένων τους, είναι φυσιολογικό να οδηγήσει σε ένα σημαντικό ποσοστό από opt out χρήστες.
Αυτή η έλλειψη συναίνεσης μπορεί να δημιουργήσει δυσαρέσκεια στους marketers και advertisers να κατανοήσουν την απόδοση των καμπανιών τους, καθώς δεν έχουν πλήρη εικόνα των δεδομένων.
Ωστόσο, το Consent Mode v2 βοηθάει τους advertisers να ανακτήσουν ένα σημαντικό μέρος αυτών των “χαμένων” δεδομένων με τρόπο συμβατό μέσω aggregated και anonymized data reporting. Αν και τα μεμονωμένα δεδομένα από χρήστες που δεν αποδέχονται το consent δεν είναι διαθέσιμα, τα aggregated δεδομένα μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με την απόδοση των καμπανιών για τάσεις στη συμπεριφορά των χρηστών.
Επιπλέον, τα conversion data βελτιώνονται με τη χρήση της μοντελοποίησης για χρήστες που δεν συναινούν. Για να διασφαλίσεις την ποιότητα των audiences και του measurement στα Google Ads, είναι σημαντικό να εφαρμόσεις με το σωστό τρόπο το Consent Mode v2.
Consent Mode v2 και AI;
Το Consent Mode v2 ενσωματώνει την τεχνητή νοημοσύνη, ιδιαίτερα το machine learning, στην προσέγγισή της για το Conversion Modeling.
Όταν οι χρήστες συναινούν στα cookies, η συλλογή δεδομένων για στόχευση διαφημίσεων και analytics είναι απλή. Ωστόσο, όταν οι χρήστες απορρίπτουν τα cookies, τα δεδομένα γίνονται περιορισμένα και ανώνυμα, οδηγώντας σε κενά στα analytics.
Η Google χρησιμοποιεί Machine Learning στο Conversion Modeling για να γεφυρώσει αυτά τα κενά. Αναλύει δεδομένα και τάσεις από συναινούντες χρήστες για να εκτιμήσει τη συμπεριφορά των χρηστών που δεν συναινούν.
Αυτή η AI-μέθοδος που χρησιμοποιεί ‘observable data’ και ιστορικές τάσεις, συγκρίνοντάς τα με δεδομένα χρηστών που έχουν συναινέσει. Αυτή η διαδικασία βοηθά στη μοντελοποίηση και την ανάκτηση ενός σημαντικού μέρους των conversion paths από κλικ σε διαφημίσεις που διαφορετικά θα χανόταν.
Αν και δεν είναι 100% ακριβής, αυτή η προσέγγιση βάσει τεχνητής νοημοσύνης βελτιώνει σημαντικά την ανάλυση δεδομένων γύρω από τα conversions, προσφέροντας καλύτερες πληροφορίες.
Αντικαθιστά το Consent Mode v2 την ανάγκη για cookie banner;
Για να χρησιμοποιήσεις το Consent Mode v2, θα πρέπει να εμφανίζεις cookie banner στο website σου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διαθέσεις ή να αποκτήσεις μια πλατφόρμα CMP (Consent Management Platform) που να είναι σύμφωνη με τα standards της Google, καθώς και με το GDRP και το e-Privacy Directive.
Μετά από αυτό, μπορείς να επιλέξεις να χρησιμοποιήσεις το Consent Mode v2 για να αξιοποιήσεις στο έπακρο το Google Analytics 4 και τις διαφημιστικές υπηρεσίες της Google.
Χρειάζεσαι cookie banner για να χρησιμοποιήσεις το Consent Mode v2;
Η πραγματικότητα είναι πώς, ναι.
Πρέπει να έχεις ένα cookie banner, δηλαδή ένα Consent Management Platform στο website ή το application σου.
Αυτό συμβαίνει επειδή το API για το Consent Mode v2 “ενώνεται” με το CMP, ώστε το website ή το application να μπορεί να υποδεικνύει στην Google εάν ένας χρήστης έχει δώσει τη συγκατάθεσή του για analytics και διαφημίσεις.
Το Google Consent Mode v2 δεν είναι ένα stand-alone feature ή application.
Για παράδειγμα, εάν ένας χρήστης αποφαίσει να μη συναινέσει στα cookies για συγκεκριμένες marketing τεχνολογίες στο cookie banner, το Google Consent Mode θα αντιδράσει ανάλογα. Με βάση αυτήν την κατάσταση συναίνεσης, θα εμφανίζει μόνο context-based διαφημίσεις στο website, χωρίς να χρησιμοποιεί προσωπικά δεδομένα.
Τι θα συμβεί εάν γίνει λανθασμένη υλοποίηση του Consent Mode v2;
Χωρίς, ή με λανθασμένη υλοποίηση του Consent Mode v2, το measurement και το reporting, τα audience lists και η δυνατότητα για remarketing θα είναι σχεδόν άσκοπα.
Οι αλγόριθμοι που χρησιμεύουν στο bidding θα τρέχουν με ανακριβή και ελλιπή δεδομένα, με αποτέλεσμα λιγότερο αποτελεσματικό budget spending.
Για παράδειγμα, εάν τρέχεις μια καμπάνια για Maximize Conversions με Target CPA, η ακριβής μέτρηση των conversions είναι ζωτικής σημασίας για τη σωστή λειτουργία του αλγορίθμου και το αποτελεσματικό bidding. Με λιγότερα conversions καταγεγραμμένα (χωρίς το Consent Mode v2) η στρατηγική θα οδηγήσει σε ανακρίβειες στο bidding και ενδεχομένως σε λάθος budget allocation.
Διάβασε επίσης: Πώς λειτουργεί το sampling στα Google Analytics 4 (GA4)
Πώς υλοποιώ το Consent Mode v2;
Η διαδικασία υλοποίησης μπορεί να περιγραφεί σε 4 βήματα:
Αρχικά, θα πρέπει να καθορίσεις τον καλύτερο τρόπο για να μαζέψεις τα consents, είτε μέσω ενός πιστοποιημένου συνεργάτη CMP, είτε μέσω μιας in-house λύσης που δημιουργείται από την αρχή.
Έπειτα, βεβαιώσου ότι το banner έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να συλλέγει τα user consents και ότι πληροί την EU User Consent Policy, καθώς και τις νομικές απαιτήσεις από τους κανονισμούς απορρήτου στον ΕΟΧ. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί ταχύτερα εάν επιλέξεις μια πιστοποιημένη λύση από έναν συνεργάτη της Google, όπως το Cookie Bot.
Στο τρίτο βήμα, θα πρέπει να εφαρμόσεις το Consent Mode v2. Ο ευκολότερος τρόπος είναι μέσω μιας πιστοποιημένης λύσης CMP, σαν αυτή που προαναφέραμε. Η ενσωμάτωση είναι πολύ απλή.
Στο τέταρτο και τελευταίο βήμα, θα πρέπει να επαληθεύσεις την υλοποίησή σου μέσω εργαλείων κατάστασης και διάγνωσης μέσα από τον Ads account.
Διάβασε επίσης: Τα key insights της συνέντευξης με τον Product Director της Google για τα GA4