Αλήθεια, τι έχει συμβεί τελευταία με το Clubhouse;
Το super exclusive app που είναι μισό social media (θυμίζει λίγο instagram) και μισό podcast είναι το απόλυτο trend αυτή τη στιγμή.
Τι είναι αυτό όμως που έχει προκαλέσει όλο το virality και όλοι μιλάνε για το Clubhouse;
Η εφαρμογή εμφανίστηκε τον Μάρτιο του 2020, αλλά οι εμφανίσεις του Elon Musk, του Mark Zuckeberg και άλλων παγκοσμίας φήμης ανθρώπων έχουν χαρίσει στο Clubhouse την αναγνωρισιμότητα που του έλειπε.
Τον τελευταίο 1 μήνα το Clubhouse έχει γίνει το buzzword πολλών ανθρώπων και στην Ελλάδα, κυρίως επαγγελματιών που ασχολούνται με το digital marketing, το ecommerce, τις startups και του entrepreneurship.
Η φράση “μήπως έχει κανείς πρόσκληση για το Clubhouse” κυριαρχεί στα inbox και στα messenger apps αρκετών χρηστών, ενώ κάθε μέρα νέα rooms δημιουργούνται συγκεντρώνοντας περισσότερους από 100-150 χρήστες που είτε ανταλλάζουν απόψεις γύρω από ένα θέμα, είτε συνομιλούν χαλαρά μεταξύ τους, είτε παρακολουθούν ένα σεμιναριακού τύπου session από αναγνωρισμένους επαγγελματίες.
Πως λειτουργεί το Clubhouse
Το Clubhouse είναι μια εφαρμογή διαθέσιμη μόνο σε iOS users.
Αυτοχαρακτηρίζεται ως “ένας χώρος για casual συζητήσεις βασισμένες στον ήχο – με φίλους και άλλους ενδιαφέροντες ανθρώπους από όλο τον κόσμο’.
Προτρέπει επίσης τους χρήστες να συνδεθούν online και να κάνουν chat με ανθρώπους που κάνουν follow, ή να μπουν ως ακροατές σε ένα room και να ακούσουν θέματα που συζητούν άλλοι χρήστες.
Στο Clubhouse δεν υπάρχουν εικόνες ή video, μόνο public και private conversation rooms.
Ο κάθε χρήστης που συνδέεται στο Clubhouse έχει ένα δικό του προφίλ που θυμίζει λίγο αυτό του Instagram, όπου μπορεί να βάλει τη δική του εικόνα και περιγραφή προφίλ, ενώ εμφανίζονται οι followers & following χρήστες.
Τα chats δεν καταγράφονται και δεν αποθηκεύονται κάπου, ενώ απαγορεύεται ρητά το recording.
Όταν οι χρήστες που βρίσκονται σε ένα δωμάτιο θέλουν να μιλήσουν, μπορούν να σηκώσουν το χέρι τους και τότε οι room creators και room moderators αποφασίζουν σε ποιον θα δώσουν το λόγο.
Συνήθως, όταν ένας από τους following χρήστες ενός Clubhouser ξεκινήσει ένα room, τότε λαμβάνει μια αυτόματη ειδοποίηση (push notification) που τον ειδοποιεί ότι ο User A ξεκίνησε ένα chat room.
Χαρακτηριστικό της δυναμικής του Clubhouse είναι αυτό που έγινε με τον Elon Musk, όταν ο ίδιος ξεπέρασε το μέγιστο αριθμό ανθρώπων που επιτρέπονται ανά room – μέχρι 5,000 χρήστες υποτίθεται τεχνικά ότι μπορούν να βρίσκονται σε ένα room ταυτόχρονα.
Επίσης, απαγορεύονται λέξεις και συμπεριφορές οι οποίες είναι ρατσιστικές, σεξιστικές ή προσβάλλουν με οποιονδήποτε τρόπο την ανθρώπινη ύπαρξη.
Πώς το Clubhouse έφτασε ως εδώ
Το Clubhouse συστήθηκε στην αγορά τον Μάρτιο 2020, στο ξέσπασμα δηλαδή της πανδημίας.
Η έδρα του είναι στον San Fransisco, ενώ τα δικαιώματα τα έχει η εταιρεία Alpha Exploration Co., η οποία έλαβε από τον κολοσσό-επενδυτή Andreessen Horowitz 12$ εκατομμύρια μόλις 2 μήνες μετά το επίσημο launch της εφαρμογής.
Τα downloads του με τον καιρό έχουν εκτοξευτεί, ενώ όλο και περισσότεροι χρήστες συζητάνε γι’αυτό δημιουργώντας buzz γύρω από την εφαρμογή.
Κινητήριος δύναμη το exclusivity και το FOMO
Για να χρησιμοποιήσει κάποιος χρήστης στο Clubhouse θα πρέπει να λάβει μια πρόσκληση από έναν υφιστάμενο χρήστη. Επίσης θα πρέπει να χρησιμοποιεί μια iOS συσκευή.
Κάθε νέος χρήστης λαμβάνει 2 προσκλήσεις με τις οποίες μπορεί να προσκαλέσει μετά άλλους χρήστες. Και καθώς χρησιμοποιεί την εφαρμογή και με βάση κάποια κριτήρια (π.χ. αν συμμετέχει σε rooms, αν οι χρήστες που προσκαλεί έχουν καλή συμπεριφορά κ.α.) λαμβάνει και άλλες προσκλήσεις με την πάροδο του χρόνου.
Η δύναμη του exclusivity και το FOMO (Fear of missing out) έχουν κάνει τους ανθρώπους να αναζητούν πρόσκληση προκειμένου να δουν και αυτοί τη δύναμη του Clubhouse και να λάβουν μέρος σε ένα chat room.
Επίσης, το γεγονός ότι δεν υπάρχει τρόπος να αποθηκεύσει κάποιος μια συνομιλία ώστε να την ακούσει αργότερα, προκαλεί ένα urgency με αποτέλεσμα οι χρήστες του Clubhouse να βρίσκονται κυριολεκτικά πάνω από την εφαρμογή ώστε να δούν πότε ξεκινάει ένα room ώστε να κάνουν join.
Μια δυνατότητα που παρέχει το Clubhouse είναι ο προγραμματισμός ενός room που πρόκειται να ξεκινήσει, με έναν τρόπο που θυμίζει τα Facebook events. Έτσι οι χρήστες μπορούν να δουν κάθε μέρα τι room πρόκειται να ξεκινήσουν, εφόσον έχουν προγραμματιστεί.
Πόσο θα αντέξει;
Υπάρχει έντονος αντίλογος ως προς τη βιωσιμότητα του app το οποίο βασίζεται πάνω στην κατάσταση των lockdowns και το social distancing για να αναπτυχθεί.
Όταν όμως ο κόσμος επιστρέψει σε φυσιολογικές συνθήκες, θα έχει την ίδια δυναμική το Clubhouse;
Επίσης, τα top leading social platforms όπως Twitter και Facebook, θέλοντας να ανακόψουν το ανερχόμενο Clubhouse σχεδιάζουν ήδη δικές τους παρόμοιες λύσεις, όπως το Spaces του Twitter.
Για τώρα το Clubhouse δεν δείχνει να έχει έντονο ανταγωνισμό, ενώ όσο συγκεντρώνει celebrities, influencers και άλλους χρήστες με μεγάλη επιρροή θα συνεχίσει να χαρίζει viral moments στους χρήστες του. Το μεγάλο challenge είναι να δούμε το κατά πόσο το Clubhouse θα μπορέσει να διατηρήσει το momentum όταν χάσει το exclusivity του.