Το brand awareness, ή αλλιώς η αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας, μπορεί απλά να εξηγηθεί ως το κατά πόσο οι άνθρωποι γνωρίζουν ή μπορούν να αναγνωρίσουν ένα brand.
Αν το πάμε ένα βήμα παραπέρα, που ίσως αποτελεί την πιο σημαντική πτυχή του brand awareness, είναι το τι κάνει ένα brand γνωστό και αναγνωρίσιμο. Γενικά, είναι καλύτερο να είσαι γνωστός και αναγνωρίσιμος, από το να μη σε ξέρουν καθόλου.
Το brand awareness θεωρείται γενικά ως το πρώτο βήμα στην αγοραστική διαδικασία. Χωρίς awareness, ο καταναλωτής δεν θα έχει στο μυαλό του μια “Χ” επιχείρηση για να αγοράσει από εκεί.
Υπάρχουν σπάνιες περιπτώσεις (π.χ. impulse buying/παρορμητικές αγορές ή κάποιες κατηγορίες με χαμηλό engagement) όπου μια αγορά μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς προηγούμενη γνώση της επωνυμίας, αλλά αυξάνοντας το brand awareness, μειώνεις την εξάρτηση από τους καταναλωτές να σε βρουν τυχαία – εσύ είσαι αυτός που τους βρίσκει.
Οι δυο τύποι του brand awareness
Το brand awareness είναι ένα από τους σημαντικότερους δείκτες που αξιοποιούνται για να δείξουν πόσο γνωστή είναι μια επωνυμία.
Στην πραγματικότητα, μετρήσεις γύρω από το awareness χρησιμοποιούνται συχνά για την αξιολόγηση του brand performance και του marketing effectiveness.
Για παράδειγμα, ισχύει ότι η αύξηση του brand awareness οδηγεί σε αύξηση των πωλήσεων;
Μπορούμε να αξιολογήσουμε αυτή την επιτυχία μέσα από δύο επίπεδα – τα λεγόμενα ‘unaided awareness’ και ‘aided awareness’.
Ο τύπος της μέτρησης που είναι καταλληλότερος θα ποικίλλει ανάλογα με το μέγεθος του brand. Για παράδειγμα, σε ένα μικρό brand το unaided awareness θα είναι δύσκολο να επιτεχθεί και επομένως η αξιολόγηση δεν θα αποδειχθεί χρήσιμη.
Unaided brand awareness
Ουσιαστικά, μιλάμε για την αναγνωρισιμότητα ενός brand που δεν είναι υποβοηθούμενη. Το “top of mind” είναι μια επιθυμητή κατάσταση, επειδή οι άνθρωποι τείνουν να ανακαλούν τα προϊόντα που χρησιμοποιούν. Επομένως, είναι συνήθως ένας ισχυρός δείκτης απόδοσης και προγνωστικός παράγοντας επιλογής.
Ποια είναι η πρώτη μάρκα που σου έρχεται στο μυαλό όταν σκέφτεσαι για κινητή συσκευή; Apple, Xiaomi, Nokia, Sony, οι επιλογές αυτές είναι ένα παράδειγμα unaided brand awareness. Αυτή η ερώτηση έχει ως στόχο την αναγνώριση του Top of Mind awareness brand.
Aided brand awareness
Η υποβοηθούμενη αναγνωρισιμότητα ενός brand είναι η αναγνώριση του brand name όταν ζητείται μια λίστα, για παράδειγμα, με επωνυμίες ή λογότυπα. Το μέγεθος του brand είναι συνήθως ένας παράγοντας που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη σε μια ενδεχόμενη έρευνα.
Συνήθως, όσο μεγαλύτερο είναι ένα brand name, τόσο πιο πιθανό είναι να πετύχει unaided awareness.
Ένα παράδειγμα aided brand awareness είναι μια έρευνα που μπορεί να δείχνει στον καταλωτή κάποια brands ρωτώντας τον αν θυμάται κάποιο αυτά ή αν έχει δει πρόσφατα κάποια διαφήμιση ή προωθητική ενέργεια που να του θυμίζει κάτι.
Γιατί το brand awareness είναι σημαντικό
Ενισχύει την εμπιστοσύνη
Σε έναν κόσμο όπου οι καταναλωτές βασίζονται σε εκτενή έρευνα και σε απόψεις άλλων πριν κάνουν μια αγορά, το brand awareness είναι το παν. Μόλις ο καταναλωτής συνδεθεί με ένα brand, είναι πιο πιθανό να κάνει επαναλαμβανόμενες αγορές με ελάχιστη έως καθόλου έρευνα – κάτι που στη συνέχεια γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ εμπιστοσύνης και αφοσίωσης.
Το brand awareness καθιερώνει αυτό το είδος εμπιστοσύνης. Οι προσπάθειες γύρω από το awareness δίνουν σε ένα brand προσωπικότητα και μια διέξοδο να είναι ειλικρινές, να λαμβάνει σχόλια και να λέει μια ιστορία. Όλοι αυτοί είναι τρόποι με τους οποίους εμείς, ως άνθρωποι, χτίζουμε εμπιστοσύνη μεταξύ μας. Η σχέση ανθρώπου-brand δεν διαφέρει και πολύ.
Δημιουργεί συσχετισμό
Κάποια στιγμή που έπαθες ένα μικρό κόψιμο στο χέρι, του έβαλες Hansaplast, ενώ σίγουρα θα έχεις θαυμάσει -αν είσαι λάτρης της αυτοκίνησης- ένα επιβλητικό Jeep. Τέλος, την τελευταία φορά που είχες μια απορία για κάτι, το Googl-αρες!
Παρατηρείς πώς μερικές από τις παραπάνω λέξεις γράφονται με κεφαλαία. Αυτά, προφανώς είναι brands, όχι ουσιαστικά ή ρήματα.
Μιλώντας με όρους χωρίς επωνυμία, το Hansaplast θα έπρεπε να αναφέρεται ως επίδεσμος, η Google ως μηχανή αναζήτησης. Αντίστοιχα, Jeep είναι μάρκα, ενώ η λέξη SUV χαρακτηρίζει όλα τα “μεγάλα” σε όγκο αυτοκίνητα. Αλλά είναι πιο διασκεδαστικό να αναφερόμαστε στο ίδιο το brand, ακόμη και αν δεν χρησιμοποιούμε το συγκεκριμένο προϊόν της.
Αυτό κάνει το brand awareness. Συσχετίζει ενέργειες και προϊόντα με συγκεκριμένα brands, ενθαρρύνοντάς μας υποσυνείδητα να αντικαταστήσουμε τις κοινές λέξεις με επώνυμους όρους. Και πριν το καταλάβεις, απλές στιγμές δημιουργούν όλο το marketing feeling για μας τους ίδιους.
Χτίζει brand equity ή αλλιώς ‘αξία του brand’
Το brand equity περιγράφει την αξία ενός brand, η οποία καθορίζεται από τις εμπειρίες των καταναλωτών και τη συνολική αντίληψη προς το brand. Οι θετικές εμπειρίες και η αντίληψη που έχουν οι καταναλωτές ισοδυναμούν με θετικό brand equity, ενώ το ίδιο ισχύει για τις αρνητικές καταστάσεις.
Ας δούμε μερικά πράγματα που προέρχονται από το θετικό brand equity:
- Υψηλότερες τιμές λόγω υψηλότερης αντιληπτής αξίας (Apple, Audi, Rolex).
- Υψηλότερη τιμή μετοχής (Google, Tesla)
- Δυνατότητα επέκτασης της επιχείρησης μέσω product ή service line extensions (Hilton)
Πώς ένα brand καθιερώνεται και αυξάνει την αξία του; Χτίζωντας το brand awareness και προωθώντας με συνέπεια θετικές εμπειρίες γύρω από το brand. Το brand awareness είναι το θεμέλιο για το brand equity.
Μόλις ένας καταναλωτής μάθει ένα brand, αρχίζει να το αναγνωρίζει χωρίς βοήθεια, ενώ μπορεί να το αναζητήσει για να κάνει μια αγορά έναντι άλλων brands. Έτσι, δημιουργεί loyalty που όχι μόνο τον ωθεί σε περισσότερες αγορές, αλλά προκαλεί ένα domino effect σε φίλους και συγγενείς.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το brand awareness είναι τόσο σημαντικό. Δημιουργεί εμπιστοσύνη προς τους πελάτες, δημιουργεί θετικούς συσχετισμούς και χτίζει αξία γύρω από το brand προσελκύοντας περισσότερους καταναλωτές.
Η δύναμη του brand awareness
Το brand awareness είναι μια ισχυρή έννοια (αν και ασαφής) που μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στο marketing, την αντίληψη των καταναλωτών και τα έσοδα μιας επιχείρησης.
Το brand awareness πάντα ήταν σημαντικό και θα συνεχίσει να είναι ακόμη περισσότερο, σε έναν κόσμο που οδηγείται στο να βασίζεται περισσότερο στο branding και λιγότερο στην πληρωμένη διαφήμιση που πλέον δεν θα μπορεί να μετρήσει.