Αν έχεις ασχοληθεί έστω και λίγο με το SEO, τότε είναι πολύ πιθανό να έχεις ακούσει ή να γνωρίζεις τι είναι τα backlinks.
Παρακάτω, θα δούμε με λεπτομέρεια τι ακριβώς είναι τα backlinks, γιατί είναι χρήσιμα, πώς βοηθούν στο search engine optimization και τι ρόλο διαδραματίζουν στην κατάταξη των αποτελεσμάτων αναζήτησης ενός website.
Τέλος, θα κάνουμε κάνουμε κάποιες προτάσεις με εργαλεία μέσα από τα οποία μπορείς να παρακολουθείς τα backlinks που παίρνεις, κάτι που θα σε βοηθήσει να χαράξεις μια SEO στρατηγική για το λεγόμενο link building.
Τι είναι τα backlinks
Τα backlinks αποτελούν ένα βασικό συστατικό ενός website. Πιο συγκεκριμένα, κάθε φορά που ένα website συνδέεται με ένα άλλο μέσω ενός συνδέσμου, αυτό δημιουργεί ένα backlink (μια σύνδεση προς τα πίσω) για το συνδεδεμένο site. Τα backlinks είναι ζωτικής σημασίας αφού θεωρούνται κάτι σαν ψήφο εμπιστοσύνης από τον αλγόριθμο της Google. Επίσης, όσο πιο γνωστό και high-rated είναι ένα website που συνδέεται με το δικό σου, τόσο ισχυρότερο και πιο ποιοτικό είναι το backlink.
Ο ρόλος των backlinks στο SEO
Τα backlinks είναι πολύ σημαντικά για το SEO και γι’αυτό έχουν πάντα ρόλο σε μια στρατηγική γύρω από το Search Engine Optimization. Ο στόχος είναι να έχεις όσο τον δυνατόν περισσότερα backlinks από αξιόπιστες πηγές (με υψηλό Domain Rank) προκειμένου να σηματοδοτήσεις στην Google ότι αξιόπιστα websites σε θεωρούν ως έναν online προορισμό με ποιοτικό περιεχόμενο που προσδίδει αξία και ικανοποιεί τις ανάγκες των επισκεπτών του.
Αυτό, με τη σειρά του, σημαίνει ότι έχεις περισσότερες πιθανότητες να πετύχεις καλύτερη θέση κατάταξης στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google για σχετικές αναζητήσεις. Εκ του αποτελέσματος, μπορείς να περιμένεις αύξηση της επισκεψιμότητας και ενδεχομένως του conversion rate (λόγω αύξησης της οργανικής επισκεψιμότητας που μπορεί να οδηγήσει και σε αύξηση του direct traffic).
Τύποι των backlinks
Υπάρχουν 3 τύποι backlinks που πρέπει να γνωρίζεις.
Αρχικά, έχουμε τα φυσικά (natural) backlinks. Ένα άλλο website κάνει link στο δικό σου χωρίς να απαιτείται κάποια ενέργεια από εσένα. Με απλά λόγια, ένα website συνδέεται με το δικό σου μόνο και μόνο επειδή ο κάτοχος ή ο συντάκτης ενός συγκεκριμένου άρθρου πιστεύει ότι πρέπει να ανακατευθύνει τους χρήστες στο δικό σου site. Πώς δημιουργείς τέτοιου είδους backlinks; Η λύση είναι απλή. Απλώς πρέπει να δημιουργήσεις ποιοτικό περιεχόμενο και να παρέχεις πραγματική αξία και ευχάριστη εμπειρία στους επισκέπτες σου. Τα υπόλοιπα θα έρθουν μόνα τους.
Στη συνέχεια, υπάρχουν τα λεγόμενα manual backlinks. Αυτά μπορείς να τα πετύχεις χάρη σε διάφορες ενέργειες. Μπορείς, για παράδειγμα, να δημιουργήσεις ένα guest blog σε ένα άλλο website και να αξιοποιήσεις την ευκαιρία αυτή για να προωθήσεις το δικό σου site με ένα backlink – αρκεί φυσικά να έχεις την άδεια του κατόχου.
Τέλος, υπάρχουν και τα λεγόμενα self-created backlinks. Όπως υποδηλώνει το όνομα, ο μόνος υπεύθυνος για τη δημιουργία τους θα είσαι εσύ. Φυσικά, αυτό σημαίνει ότι η δημιουργία τους δεν θα είναι πρόβλημα και θα διερκέσει μόνο λίγα λεπτά. Θυμήσου ωστόσο ότι η υπερβολική χρήση αυτής της μεθόδου μπορεί να επιδεινώσει το SEO σου, πράγμα που σημαίνει ότι το site σου θα “υποφέρει” στην κατάταξη για σχετικές αναζητήσεις.
Μας ενδιαφέρουν όλα τα backlinks;
Σε βασικό επίπεδο, όσα περισσότερα backlinks δημιουργείς από αξιόπιστες πηγές, τόσο το καλύτερο. Ωστόσο, όπως αναφέραμε, δεν έχουν όλοι οι τύποι των backlinks την ίδια αξία.
Τα backlinks που δημιουργούνται από μόνα τους είναι προφανώς μικρότερης σημασίας από αυτή που πιστεύεις, αλλά δεν είναι αυτός ο μόνος τρόπος ταξινόμησης των backlinks. Υπάρχουν πολλά άλλα ζητήματα που πρέπει να λάβεις υπόψη.
Dofollow vs no-follow backlinks
Εάν διαχειρίζεσαι οποιοδήποτε είδος website, μπορείς να επιλέξεις εάν τα backlinks σου περνούν μέσω του λεγόμενου “link juice”. Ένα τυπικό no-follow link δεν είναι το ίδιο με ένα dofollow. Στην πραγματικότητα, για να “μετρήσει” η αξία ενός link προς ένα άλλο θα πρέπει να έχει χαρακτηριστεί ως dofolow, αλλιώς – σύμφωνα με τους experts – δεν μετράνε. Ωστόσο, ακόμα και αν μιλάμε για ένα no-follow link από ένα αξιόπιστο website προς ένα άλλο, τότε αυτό έχει μια αξία καθώς θα συνεχίσει να ακατευθύνει επισκεψιμότητα στο website-δέκτη.
Linking domain authority
Όσο πιο ποιοτικό είναι ένα site από το οποίο λαμβάνεις backlinks, τόσο υψηλότερη βαθμολογία θα λάβει το site σου από τους αλγόριθμους της Google. Τα links αυτά από websites που θεωρούνται ως “ανεπιθύμητα”, δηλαδή βρίσκονται στη μαύρη λίστα της Google, ενδέχεται να μειώσουν δραστικά την κατάταξή σου.
Link relevancy
Η Google έχει τους τρόπους της να κρίνει εάν ένα backlink είναι σχετικό με τη θεματολογία του site σου. Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε ότι εμείς, σαν Grow-Digital.gr, λάβουμε ένα backlink από ένα άλλο blog με digital marketing θεματολογία, τότε το backlink αυτό θα αξιολογηθεί ως εξαιρετικό. Ωστόσο, εάν το backlink έρθει από μια σελίδα εύρεσης εργασία, τότε θα βαθμολογηθεί ως πολύ κακό. Όσο πιο σχετικά είναι 2 websites που συνδέονται μεταξύ τους με ένα backlink, τόσο υψηλότερο θα είναι και η βαθμολογία συνάφειας (link relevancy) και τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα για καλύτερη θέση στην κατάταξη της Google για σχετικές, πάντα, αναζητήσεις.
Link location
Ο όρος “location” σε αυτή την περίπτωση δεν περιγράφει ένα πραγματικό, φυσικό μέρος. Αυτή η βαθμολογία μετρά πόσο “βέλτιστο” ή “σχετικό” είναι το μέρος όπου τοποθετήσαμε το backlink στη σελίδα. Γενικά, όσο πιο ορατό είναι ένα backlink σε έναν τυχαίο χρήστη, τόσο καλύτερη η βαθμολογία. Για παράδειγμα, ένα link που τοποθετείτε σε μια παράγραφο οποιουδήποτε συγκεκριμένου άρθρου θα λάβει υψηλότερη κατάταξη από ένα link που τοποθετείται στο κάτω μέρος του site.
Link number
Τα backlinks είναι αναμφίβολα χρήσιμα και εξαιρετικά σημαντικά, αλλά χρειάζεται προσοχή για το πόσα περιλαμβάνεις σε μια σελίδα. Όπως αποδεικνύεται, το “more” δεν σημαίνει πάντα “better”. Στην πραγματικότητα, για τη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, η ύπαρξη περιορισμού αριθμού αλλά ποιοτικών backlinks θα είναι πολύ καλύτερα από το να έχεις χιλιάδες backlinks από ασήματα sites. Η ποιότητα έναντι της ποσότητας στα backlinks είναι ο χρυσός κανόνας!
Achor text
Τέλος, το anchor text αξίζει μια θέση σε αυτή τη λίστα. Το anchor text είναι ουσιαστικά ο συνδυασμός λέξεων και του hyperlink, που ανακατευθύνουν τους χρήστες σε κάποιον άλλον προορισμό. Μπορεί να χρησιμομοποιηθεί με οποιονδήποτε τύπου συνδέσμου, όπως inbound links και outbound links. Το κλειδί για τη λήψη ενός υψηλού acnhor text ranking είναι η σύνθεσή του με βάση τα SEO best practices. Σε περίπτωση που το anchor text δεν σχετίζεται καθόλου με το hyperlink, τότε καλό είναι να χρησιμοποιείς προτεινόμενα συνώνυμα. Γενικά, το anchor text πρέπει να είναι σχετικό με το θέμα και όχι κάτι αόριστο ή μη γενικό.
Τι να αποφύγεις στο backlink building
Πέρα από τις συμβουλές γύρω από το link building, είναι σημαντικό να γνωρίζεις τι πρέπει να αποφύγεις για να πετύχεις υψηλής ποιότητας backlinks στο SEO. Ας δούμε κάποια tips, για να μην πέσεις ποτέ σε καμία παγίδα.
Πρώτα απ’όλα, απέφυγε να αγοράσεις κάποιο έτοιμο πακέτο backlinks σαν αυτά που πουλάνε στο διαδίκτυο διάφοροι επιτήδιοι. Σε αντίθεση με το τι λένε οι Black Hat SEO’s, εσύ θα πρέπει να αναπτύσσεις σταθερά το website σου και με τον καιρό να κερδίζεις την προσοχή πιο αξιόπιστων domains. Αυτός είναι ο μόνος σωστός τρόπος για να πετύχεις.
Επίσης, δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάς ότι τα backlinks είναι ίσως η πιο κρίσιμη πτυχή της κατάταξης ενός website που γίνεται από την Google. Μην μειώσεις την ποιότητά τους μόνο και μόνο επειδή θα κάνει το website σου να φαίνεται οπτικά πιο ελκυστικός.
Τέλος, να θυμάσαι ότι η Google μπορεί εύκολα να αναγνωρίσει οποιεσδήποτε προσπάθειες από μέρους σου να “ξεγελάσει το σύστημα”. Αν οι αλγόριθμοι της Google κρίνουν ότι το πρόβλημα είναι αρκετά σοβαρό, μπορούν ακόμη και να απαγορεύσουν εντελώς την εμφάνιση του site σου στην αναζήτηση της Google.
Τα backlinks είναι πολύτιμα για τη βελτίωση του SEO και την κατάταξη στη SERP, αλλά μόνο αν υπάρχει η δέσμευση να τα αποκτήσεις με το σωστό τρόπο.
Δεν χρειάζεται να βιαστείς, παρά μόνο να επικεντρωθείς στη δημιουργία ποιοτικού περιεχομένου και στην ανάπτυξη σχέσεων με άλλα domains του τομέα σου – ή σχετικά με αυυτόν.
Έτσι, θα δεις ότι σιγά-σιγά, το link building είναι κάτι που έρχεται μόνο του και προσδίδει πραγματική αξία στο website σου.