Όταν η βιομηχανία του marketing έκανε στροφή από το outbound προς το inbound marketing, αρκετοί marketers πέταξαν το καπέλο του “content interrupter” και φόρεσαν αυτό του “content creator”.
Αλλά αυτή η μετατόπιση εξακολουθεί να προκαλεί “μετασεισμούς”, ενώ για να είναι ένας marketer ανταγωνιστικός στη σημερινή εποχή, χρειάζεται να γνωρίζει τι είναι τα APIs, πώς συνδέονται με τη στρατηγική περιεχομένου, τα social insights, τα διάφορα digital marketing εργαλεία και φυσικά τις εφαρμογές του digital marketing.
Μην ανησυχείς όμως, μπορεί τα APIs να φαντάζουν περίπλοκα, αλλά μέχρι το τέλος του άρθρου θα έχεις μια καλή εικόνα του πώς λειτουργούν τα APIs και ποια είναι τα οφέλη τους.
Ακολουθεί ένας σύντομος ορισμός που περιγράφει το τι είναι το API, ακολουθούμενος από μερικές βασικές πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα για την επιχείρησή σου.
Τι είναι ένα API;
Το API είναι η συντομογραφία του Automatic Programming Interface και αποτελείται από μια σειρά κανόνων (rules). Για να το κάνουμε ακόμα πιο σαφές, είναι ένα μεσάζων εργαλείο πληροφορησης. Τα APIs επιτρέπουν σε ένα application να εξάγει πληροφορίες από ένα κομμάτι λογισμικού και να χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες σε μια άλλη εφαρμογή, ή ορισμένες φορές για ανάλυση δεδομένων.
Με απλούς όρους, ένα API είναι ένα σχέδιο (blueprint) που επιτρέπει σε εφαρμογές να μιλάνε και να συνεργάζονται με άλλες εφαρμογές (και όχι μόνο), να μιλάνε δηλαδή μεταξύ τους. Οι εφαρμογές, σε αυτή την περίπτωση, ονομάζονται ως “API endpoint”.
Τι είναι ένα API endpoint;
Ένα API endpoint είναι ο προορισμός του API που ζητήθηκε από έναν website owner. Εάν ένα CMS (content management system) ζητήσει πρόσβαση σε ένα API, το CMS αποτελεί το API’s endpoint. Είναι σημαντικό για τους ιστότοπους να λειτουργούν ομαλά, ούτως ώστε να είναι ασφαλή για τους developers που θέλουν να μοιραστούν τα δεδομένα τους.
Γιατί τα APIs είναι σημαντικά;
Ένα από τα πρώτα ερωτήματα που θέτουν οι marketers είναι το εξής: Γιατί όλες οι επιχειρήσεις μοιράζονται τα δεδομένα τους ανοιχτά, και δωρεάν;
Κανονικά, η απάντηση είναι: growth. Καθώς οι εταιρείες λογισμικού αναπτύσσονται, το προσωπικό των εταιρειών αυτών συνειδητοποιεί ότι έχουν περισσότερες ιδέες σε σχέση με το χρόνο και τους πόρους που απαιτούνται για να τις αναπτύξουν.
Δημιουργώντας APIs, οι εταιρείες επιτρέπουν σε third-party developers να αναπτύξουν εφαρμογές που μπορούν να βελτιώσουν τη χρήση και τη λειτουργία της κεντρικής πλατφόρμας. Με αυτόν τον τρόπο, μια επιχείρηση μπορεί να οικοδομήσει ένα οικοσύστημα που εξαρτάται από τα δεδομένα του API της — μια δυναμική που συχνά οδηγεί σε πρόσθετες ευκαιρίες εσόδων.
Πώς να χρησιμοποιήσεις ένα API
Η κατανόηση της αξίας ενός συγκεκριμένου API αφορά ουσιαστικά την κατανόηση των πληροφοριών που είναι διαθέσιμες μέσω ενός API και του τρόπου με τον οποίο είναι προσβάσιμο. Για να μάθεις τι μπορεί να κάνει ένα συγκεκριμένο API για εσένα, μπορείς να κάνεις ένα από τα 2 πράγματα.
- Να ζητήσεις από έναν web developer να εξετάσει ένα API και να το συζητήσει μαζί σου.
- Να κάνεις την έρευνα μόνος σου. Αν δεν έχεις πρόσβαση ή το budget για να αξιοποιήσεις έναν developer, αυτή είναι μια ελκυστική επιλογή. Αλλά μην πανικοβληθείς, πολλές online υπηρεσίες διαθέτουν ένα καλό API documentation.
API Documentation
Ας ρίξουμε μια ματιά στο Twitter’s API reference index ως παράδειγμα:
Ένα μεγάλο μέρος της ανάπτυξης του Twitter οφείλεται σε εξωτερικούς developers, και το πρώτο Twitter API ξεκίνησε ως ένα βασικό wiki. Έκτοτε, έχει εξελιχθεί σε ένα αναλυτικό index των APIs που ένας technical marketer μπορεί να χρησιμοποιήσει για να εξακριβώσει ποια πληροφορία μπορεί να είναι διαθέσιμη για έναν developer με τη μορφή ενός API, και το πώς να συμπεριλάβει αυτό το API στο website του.
Κοιτώντας την εικόνα παραπάνω, μπορείς να δεις ότι υπάρχουν διαθέσιμες αρκετές κατηγορίες πληροφορίας για τους εξωτερικούς developers. Μόλις επιλέξεις ένα API που σε ενδιαφέρει, μπορείς να κάνεις κλικ σε αυτό για να δεις ποιες πληροφορίες είναι διαθέσιμες μέσω αυτού του API. Ρίξε μια ματιά στο Tweet API Timeline του Twitter, παρακάτω.
Στο παραπάνω API documentation, το Tweet Timeline API εξηγεί πώς μπορείς να πάρεις την πληροφορία από τα πιο πρόσφατα tweets από το timeline ενός συγκεκριμένου χρήστη, και να τα εμφανίσεις, σε μια clickable μορφή, στο δικό σου website. Το API documentation περιλαμβάνει περιορισμούς στον αριθμό των tweets, το API’s resource URL, καθώς και του τι μπορείς να εμφανίσεις και τι όχι, μέσω του συγκεκριμένου API.
Εφαρμόζοντας το API στο website σου
Αν προσθέσεις την διεύθυνση URL του API στο backend του website σου, θα επιστρέψει την πληροφορία που ζήτησες στο frontend τμήμα του website σου. Δες πώς αυτό εφαρμόζεται στο website των New York Road Runners, βοηθώντας τους να προωθήσουν τον μαραθώνιο της Νέας Υόρκης (με μερικές προσαρμογές στο design):
Τέλος, για να χρησιμοποίησεις επίσημα το API ενός developer, μπορεί επίσης να χρειαστείς ένα API key.
Τι είναι ένα automatic programming interface (API) key;
Ένα API key είναι ένα μοναδικό αναγνωριστικό που έχει “χρεωθεί” σε ένα χρήστη, υποδεικνύοντας ότι του επιτρέπει να χρησιμοποιεί το API στο website του. Πολλοί developers ζητούν αυτό το key πριν χρησιμοποιήσεις το API, ενώ άλλοι το “χρεώνουν” σε εσένα αμέσως μετά το request του API.
Φαντάσου το API key ως ένα διακριτικό ελέγχου ταυτότητας, το οποίο σε ανακηρύσσει ως μέλος μιας κοινότητας developer. Στην πραγματικότητα, αυτό το κλειδί αναγνωρίζει το λόγο για τον οποίο χρησιμοποιείς το API, και επιβεβαιώνει ότι σου έχει δοθεί άδεια να πραγματοποιείς το συγκεκριμένο έργο από τον κάτοχο του API.
Τέλος, σιγουρέψου ότι το API key δεν δίνει στον developer πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες σχετικά με εσένα.
Τα APIs ως πλατφόρμα marketing
Το marketing σε έναν inbound κόσμο αφορά εταιρείες που αναπτύσσουν χρήσιμες εφαρμογές και υπηρεσίες με στόχο το customer retention. Τα brands θα πρέπει να απομακρυνθούν από την απρόσωπη διαφήμιση και να μετατραπούν σε αγωγούς επικοινωνίας των καταναλωτών.
Σε αυτή τη διαδικασία, τα APIs διευκολύνουν τα δεδομένα που απαιτούνται για την παροχή λύσεων στα προβλήματα των καταναλωτών.
Παραδείγματα API
Η κατανόηση των διαθέσιμων πληροφοριών μέσω ενός API θα σε βοηθήσει να προσδιορίσεις αν αξίζει να συνεργαστείς με ένα developer για να συνεχίσεις να αφιερώνεις χρόνο στο project. Ακολουθούν 2 παραδείγματα:
Twitter Mentions
Αν θέλεις να εμφανίσεις tweets στο website σου, που περιλαμβάνουν mentions στο Twitter από άρθρα στο blog σου, θα πρέπει να καταλάβεις αν μπορείς να ζητήσεις tweets μόνο με συγκεκριμένα URLs από το Twitter API.
YouTube Video Embedding
Όταν κάνεις δεξί κλικ σε ένα YouTube video στο youtube.com, και επιλέξεις “Copy Embed Code”, ζητάς ουσιαστικά να χρησιμοποιήσεις το API του YouTube στο website σου. Το YouTube καθιστά εύκολη την ενσωμάτωση των videos για να παίζουν απευθείας σε ένα website.
API Terms of Service
Ανεξάρτητα το project, είναι σημαντικό να διαβάζεις και να κατανοείς τους όρους υπηρεσίας για ένα API που σκέφτεσαι να χρησιμοποιήσεις στο site σου. Τα περισσότερα APIs έχουν ορισμένους περιορισμούς χρήσης. Αν δεν αφιερώσεις χρόνο για να κατανοήσεις αυτούς τους ορισμούς, θα μπορούσες να επενδύσεις περισσότερο χρόνο και χρήματα στην ανάπτυξη ενός marketting asset που έχει καταστεί άχρηστο όταν ο API provider διαπιστώσει ότι έχεις παραβιάσει τους όρους παροχής υπηρεσιών του API (ανακαλώντας έτσι την πρόσβασή σου).
Γι’ αυτό το λόγο, τα περισσότερα APIs διαθέτουν “call limits”.
Τι είναι ένα API call;
Ένα API call, επίσης γνωστό και ως API request είναι μια εναλλακτική ονομασία σε αυτό που κάνει ένας website owner όταν καλεί ένα API. Αποθηκεύοντας ένα API, τα logins στο site του developer, και τα queries σχετικά με την εφαρμογή, μετράνε ως API calls.
Έχοντας αυτό υπόψη, ένα API call limit είναι ο αριθμός των φορών που μπορείς να ζητήσεις πληροφορίες σχετικά με ένα API από μια web υπηρεσία, μέσα σε μια χρονική περίοδο. Και πάλι, είναι σημαντικό να διαβάσεις τους όρους χρήσης για τα APIs που σκέφτεσαι να χρησιμοποιήσεις.
Τα documents αυτά περιγράφουν με σαφήνεια τους τυχόν περιορισμούς καθώς και την κατάλληλη χρήση του προγράμματος.
Η ανάπτυξη των APIs των υφιστάμενων web υπηρεσιών είναι μόνο η αρχή. Ζούμε σε έναν κόσμο που αναμένει ελεύθερα προσβάσιμο περιεχόμενο για όλους — η φυσική εξέλιξη αυτού του γεγονότος είναι για τους ίδιους τους publishers να απελευθερώνουν τα δικά τους APIs, έτσι ώστε οι πελάτες τους να μπορούν να αναπτύξουν εφαρμογές.
Το API sharing ισχύει για όλες τις επιχειρήσεις — όχι μόνο για εκείνες που βασίζονται στο διαδίκτυο, αλλά για όποιον διαθέτει ένα web-based tool. Προφανώς, η έννοια αυτή θα μπορούσε να προκαλέσει εμπόδια σε κάποιους οργανισμούς, ειδικά από το νομικό τμήμα. Εναπόκειται σε εσένα να μάθεις ποια APIs είναι τα πιο πολύτιμα και πώς μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις με ένα νόμικο και ταυτόχρονα βιώσιμο τρόπο.