4 Συχνά λάθη που κάνει μια νέα εταιρεία στο ecommerce

4 Συχνά λάθη που κάνει μια νέα εταιρεία στο ecommerce

Η λειτουργία μιας επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου δεν είναι τόσο εύκολη όσο συχνά παρουσιάζεται, ενώ ειδικά στην αρχή λειτουργίας της, τα λάθη που μπορούν να γίνουν είναι πολλά.

Ευτυχώς όμως, υπάρχει αρκετή πληροφορόρηση στο web αλλά και σε mouth-to-mouth επίπεδο, που μπορούν να γλιτώσουν ένα νέο επιχειρηματία από λάθη που έχουν επαναληφθεί ξανά και ξανά.

Ωστόσο, ορισμένα από αυτά τα λάθη μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντικές συνέπεις και να οδηγήσουν μια επιχείρηση σε προβλήματα cash flow και λειτουργικότητας.

Παρακάτω έχουμε συλλέξει τέσσερα κοινά λάθη που μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντικές προκλήσεις εάν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα. Η απάντηση σε αυτά είναι απλή και ακούει στο όνομα “πρόληψη.”

1. Ελλειπής πληροφόρηση και περιγραφή προϊόντων

Πολλά ecommerce brands έχουν δημιουργηθεί έχοντας ως επίκεντρο την ιδέα “Έχω ένα καταπληκτικό προϊόν /ιδέα/στρατηγική που όλοι θα λατρέψουν, άρα το site μου θα απευθύνεται σε όλους!”

Αν αυτή η ιδέα υλοποιηθεί, ενώ το κύριο κανάλι πωλήσεων έχει δημιουργηθεί για να προσελκύει την προσοχή όλων, μπορεί τελικά αυτό να οδηγήσει σε αποτυχία.

Δεν μπορείς να απευθύνεσαι σε όλους. Τα ecommerce brands γνωρίζουν ότι πρέπει να στοχεύσουν σε μια συγκεκριμένη αγορά για να πετύχουν τον πρώτο καιρό της λειτουργίας τους. Μπορεί να καταλήξει να πουλάει σε όλο τον κόσμο κάποια στιγμή (όπως η Amazon), αλλά απαιτούνται πρώιμες πωλήσεις και επαναλαμβανόμενα έσοδα για να φτάσει κάποιος εκεί.

Έτσι, όλη η στρατηγική επικοινωνία και τα USPs θα πρέπει να είναι επικεντρωμένα σε ένα target audience, του οποίου καλείς να λύσεις όλες του τις ανάγκες, να κατανοήσεις τους φόβους και τα εμπόδια που μπορεί να έχουν από το να αγοράσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου και φυσικά να έχεις πάντα κατά νου ότι αυτό που στο τέλος κερδίζει είναι η εξυπηρέτηση πελατών (during, before, after sale).

2. Επένδυση σε κανάλια χωρίς να έχει προηγηθεί έρευνα

Αφού έχεις σχεδιάσει προσεκτικά το target audience σου και έχεις αναλύσεις όλες τις πληροφορίες σχετικά με αυτό (δημογραφικά, αδύνατα σημεία, ενδιαφέροντα, ανησυχίες, προβληματισμοί, αγαπημένες συνήθειες κ.α.), έχει έρθει η ώρα να μοιραστείς τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου μαζί τους.

Ορισμένες φορές, οι νέες επιχειρήσεις ξεκινούν να διαφημίζονται σε λάθος κανάλια από την αρχή, ενώ στην πορεία έρχεται η απογοήτευση για την κακή απόδοσή τους. Κανάλια όπως τα Facebook, LinkedIn και Instagram είναι ορισμένα από τα κανάλια που όλες επιχειρήσεις θέλουν να βρίσκονται εκεί, δαπανόντας πολλές φορές έως και το 80% του διαφημιστικού budget τους.

Η διαφοροποίηση από την άλλη πλευρά είναι μια έξυπνη λύση, αλλά θα πρέπει να υποστηρίξεις τυχόν δαπάνες σε έρευνα για να αποφύγης τη σπατάλη χρημάτων.

Πώς ξεκινάς; Αρχικά κρατάς ένα ποσοστό του budget διαθέσιμο και ξεκινάς να παρακολουθείς τον ανταγωνισμό και τα brands που αρέσουν στο target audience. Μην τους ακολουθείς απλά στα social media, αλλά κάνε ένα deep dive στις διαδικασίες τους:

➡️ Αγόρασε μερικά είδη από αυτούς.

➡️ Πρόσθεσε προϊόντα σε ένα καλάθι αγορών και ξεκίνα τη διαδικασία checkout. Στη συνέχεια, εγκατέλειψε το καλάθι για να δεις τη στρατηγική remarketing τους.

➡️ Αναζήτησε για προϊόντα τους και σχετικά αντικείμενα για να δεις πώς μοιάζουν οι διαφημίσεις τους.

➡️ Αναζήτησε πληροφορίες στις ecommerce πλατφόρμες των ανταγωνιστών για να προσδιορίσεις ποια εργαλεία και άλλες πλατφόρμες χρησιμοποιούν.

➡️ Αξιοποίησε keyword planning εργαλεία (όπως αυτό που παρέχουν τα Google Ads) ώστε να ελέγξεις για ποια keywords κάνουν rank οι ανταγωνιστές σου και στη συνέχεια σύγκρινέ τα με τα δικά σου προβαλλόμενα keywords. Μερικά προηγμένα εργαλεία θα το κάνουν αυτό για σένα, δημιουργώντας reports γύρω από competition analysis, ωστόσο αυτά τα εργαλεία κοστίζουν περισσότερο (όπως το SEMrush).

➡️ Αναζήτησε influencers σχετικούς με το target audience ώστε να δεις ποια trends αναδύονται.

Αυτό και άλλα πολλά θα πρέπει να επηρεάσουν το επόμενό σου βήμα. Μπορείς να εντοπίσεις το που βρίσκεται ο ανταγωνισμός σου και ποια μπορεί να είναι τα αδύνατα σημεία του. Τα trends ή τα εργαλεία που χρειάζεσαι ώστε να να κατανοήσεις ποια είναι τα αποδοτικότερα κανάλια για το business σου.

Μπορεί επίσης να συνειδητοποιήσεις πόσο σημαντική είναι η αναλογία χρόνου και κόστους που μπορεί να έχει ένα κανάλι, βοηθώντας σε να αξιολογήσεις εάν έχει ένα αρκετά μεγάλο κοινό για να καλύψει αυτό το κόστος.

3. Υπερβολική εμπιστοσύνη σε έτοιμες λύσεις και αυτοματισμούς

Η λέξη automation είναι ένα buzzword που ακούγεται όταν κάποιος προσπαθεί να σε κάνει να αγοράεις την υπηρεσία ή το λογισμικό του. Ναι, σχεδόν όλα μπορούν να αυτοματοποιηθούν – το τι πρέπει και τι δεν πρέπει είναι μια άλλη ιστορία – και αυτό μπορεί εύκολα να εισέλθει στο μυαλό ενός επιχειρηματία.

Η υπερβολική εμπιστοσύνη στο machine learning και το AI για operations μπορεί να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση ότι μπορείς να δημιουργείς ένα website και στη συνέχεια να δημιουργείς πωλήσεις με έναν μαγικό τρόπο, ή να παραδίδεις παραγγελίες με ελάχιστο κόπο ή επίβλεψη.

Στους κύκλους του ecommerce, θα ακούσεις συχνά να το αποκαλούν ως “passive income.” Μερικές φορές πρόκειται για συγκεκριμένα προϊόντα που οι πελάτες τα ορίζουν ως “auto purchase”, ή νέοι επιχειρηματίες μπορεί να προσπαθήσουν να σου πουλήσουν έναν οδηγό marketing, softwares και άλλου τύπου τεχνολογίες.

Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω είναι αναληθή, αλλά δεν είναι κάτι στο οποίο χρειάζεται να επενδύσει μια επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου τα πρώτα χρόνια της.

Οι επιχειρήσεις χρειάζονται χρόνο, δουλειά και επενδύσεις. Για πολλούς, το κέρδος μπορεί να αργήσει να έρθει.

Μπορεί ακόμα να χρειαστεί περισσότερος καιρός για να δημιουργηθεί καθαρο έσοδο. Και αυτά τα πρώτα κέρδη, να χρειαστεί να επανεπενδυθούν στην επιχείρηση για να διατηρηθεί η ανάπτυξή της.

Κάνε υπομονή με τον εαυτό σου και την επιχείρησή σου και απέφυγε τους αυτοματισμούς που χαρακτηρίζονται ως συντομεύσεις για την κερδοφορία.

4. Προσπάθεια να τα κάνεις όλα μόνος σου

Μια ecommerce επιχείρηση εξακολουθεί να είναι μια τυπική επιχείρηση, ενώ υπάχουν πολλά σημεία τα οποία χρειάζονται προσοχή. Είναι σχεδόν πάντα πάρα πολύ για κάποιον να ασχολείται μόνος του με τους συνεργάτες, τους υπαλλήλους, τις εξωτερικές υποθέσεις, τις πωλήσεις και την εξυπηρέτηση πελατών.

Αυτό σημαίνει ότι ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη της πρώτης χρονιάς είναι όταν ένας επιχειρηματίας προσπαθεί να κάνει τα πάντα μόνος του ή όταν προσπαθεί να αναλάβει εξειδικευμένα καθήκοντα χωρίς εκπαίδευση.

Χαρτογράφησε την επιχειρήσή σου και αναζήτησε λύσεις σε τεχνολογικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου. Προσέλαβε έναν τεχνικό ο οποίος θα σε βοηθήσει με το website σου σε θέματα ασφάλειας και πληρωμών. Δες αν μια εταιρεία μπορεί να σου προσφέρει καλύτερο κόστος αποστολής.

Επικεντρώσου στην τεχνογνωσία σου και αναζήτησε την καθοδήγηση των άλλων όταν δεν είσαι ειδικός για κάτι. Πήγαινε και διάβασε την ιστορία του αγαπημένου σου brand. Όλοι από κάπου ξεκίνησαν και σίγουρα έχουν πολλά να μοιραστούν για αυτό.

Ο στόχος για το πρώτο έτος είναι να νιώσεις άνετα ζητώντας βοήθεια. Γίνε μέλος σε ένα Ecommerce group στο Reddit ή στο Facebook. Ρώτα τις διασυνδέσει σου στο LinkedIn ή στο Facebook.

Απόκτησε τη συνήθεια να ζητάς βοήθεια και γνώμες από τους άλλους. Με αυτόν τον τρόπο είναι σίγουρο ότι θα έχεις εντοπίσει μερικά quick wins για να προχωρήσεις.

Το scaling έρχεται όταν είσαι έτοιμος

Οι πρώτες πωλήσεις, τα πρώτα έσοδα και τα αρχικά κέρδη μπορεί να είναι λίγο εθιστικά κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους. Θα μάθεις πράγματα που λειτουργούν καλά και έχουν απήχηση στο κοινό σου.

Το scaling απαιτεί σχέδιο, όχι μονο μια ευκαιρία για να αρπάξεις. Όλη η δουλειά που κάνεις για να επιβιώσεις εκείνο το πρώτο έτος θα πρέπει να διπλασιαστεί για να αναπτυχθεί το επόμενο. Αυτό σημαίνει συνεχής έλεγχος με το λογιστή, αναθεώρηση νομικών και κανονιστικών αλλαγών, έρευνα πελατών, τιμολόγηση, marketing και πολλά άλλα.

Η ανάπτυξη συνήθως προσδιορίζεται ως η δυνατότητα ενός προϊόντος να κάνει περισσότερα. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι είναι μια ευκαιρία που απαιτεί βελτιώσεις σε μια ολόκληρη επιχείρηση.

Κάνε ένα σχέδιο και επιβράδυνε τα πράγματα για να βεβαιωθείς ότι δεν επεκτείνεις υπερβολικά τις δυνατότητες, τις ομάδες ή τα προϊόντα. Το τελευταίο πράγμα που θέλεις να κάνεις είναι να επενδύσεις όλα αυτά τα έσοδα σε προϊόντα που δεν μπορείς να πουλήσεις ή σε τεχνολογία που δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να προχωρήσεις.

Grow Digital Team
We Are Digital! Είμαστε το μεγαλύτερο Digital Marketing & eCommerce news blog στην Ελλάδα και φέρνουμε στην οθόνη σου οτιδήποτε φρέσκο παίζει σε SEO, Performance & Digital Marketing, AI, Analytics και άλλα.