Όταν αναφερόμαστε στα Digital Marketing Analytics, είναι πολύ σημαντικό να μπορείς να: α) αναγνωρίζεις, β) καταγράφεις, γ) μετράς, και δ) αξιολογείς τα βασικά στοιχεία που αφορούν ένα website.

Τα πάντα ξεκινάνε και τελειώνουν με το optimization, και το optimization ξεκινάει και τελειώνει με τη σωστή παρακολούθηση των analytics.

Analytics υπάρχουν άπειρα, και εάν δεν διαθέτεις (πολύ μεγάλη) εμπειρία τότε θα χαθείς ανάμεσα σε μεγάλους όγκους δεδομένων, μετρήσεων και αριθμών. Αλλά, δεν χρειάζεται να φτάσεις ως εκεί.

Στο Grow-Digital συλλέξαμε τα 10 κυριότερα digital marketing analytics που πρέπει να παρακολουθείς, τα οποία είναι υπέρ αρκετά για πάρεις μια αρχική εικόνα για τα πρώτα σου βήματα στον κόσμο των metrics.

Στο 1o μέρος του άρθρου είδαμε τα 5 βασικά Digital Marketing Metrics που πρέπει να παρακολουθείς στα πλαίσια της διαχείρισης ενός site.

Συνεχίζουμε με τα  5 επιπρόσθετα Digital Marketing Metrics τα οποία λειτουργούν ως συμπληρωματικά, παρέχοντας εξίσου σημαντικές πληροφορίες για την αποδοτικότητα του site σου, τους επισκέπτες και τα ενδιαφέροντα τους.

  1-5: Βασικά Digital Marketing Metrics (Μέρος 1ο)
  • Overall Traffic – Περίοδοι Σύνδεσης
  • Channel-Specific Traffic – Προέλευση Κυκλοφορίας Καναλιών
  • Conversions – Μετατροπές
  • Bounce Rate – Ποσοστό Εγκατάλειψης
  • Search Trends – Τάσεις Αναζήτησης
  6-10: Επιπρόσθετα Metrics (Μέρος 2ο)

  • New vs. Returning Visitors – Νέοι vs Επανερχόμενοι Χρήστες
  • Queries – Ερωτήματα
  • Top 10 Organic Landing Pages – Τοπ 10 Οργανικών Σελίδων Προορισμού
  • User Demographics – Δημογραφικά Χαρακτηριστικά
  • Brand Sentiment – Συναίσθημα Μάρκας

 

Επιπρόσθετα Digital Marketing Metrics

6. New vs Returning Visitors / Νέοι vs Επανερχόμενοι Χρήστες

  • Τι είναι:

Νέος επισκέπτης (New Visitor) είναι ο χρήστης ο οποίος επισκέπτεται το site σου για πρώτη φορά. Από εκεί και έπειτα, κάθε φορά που ο ίδιος χρήστης επανέρχεται στο site σου, υπολογίζεται ως επανερχόμενος (Returning Visitors).

Η αύξηση των νέων επισκεπτών θα μπορούσε να προκύψει από την αναφορά που κάνουν άλλα sites προς το δικό σου, ή από την αύξηση του budget σε paid καμπάνιες.

  • Γιατί να το μετρήσεις:

Αυτή η μέτρηση δείχνει το πόσο ελκυστικό είναι το site σου (κυρίως το περιεχόμενό του), ούτως ώστε να ενθαρρύνει τους χρήστες να το επισκέπτονται ξανά και ξανά, καθώς και το πόσο αποτελεσματικές είναι οι στρατηγικές προβολής και προώθησης.

Για παράδειγμα, όταν ανεβάζεις ένα post στα social media, θέλεις να παρατηρήσεις μια αύξηση στους Returning Visitors, καθώς αυτό σημαίνει ότι οι fans σου ανταποκρίθηκαν στο post και επισκέφθηκαν (ξανά) το site σου.

  • Πως να το μετρήσεις:

Δες το ποσοστό των Νέων Χρηστών στις καρτέλες των αναφορών:

Μέτρηση νέων χρηστών μέσω του Google Analytics
Πως να εντοπίσεις τους Νέους Χρήστες στις καρτέλες του Google Analytics

 7. Queries / Ερωτήματα

  • Τι είναι:

Γύρω στο 2011, η Google λάνσαρε την ασφάλεια δεδομένων για λέξεις-κλειδιά που αναζητούσαν οι χρήστες που ήταν συνδεδεμένοι στον Google λογαριασμό τους.

Αυτό σήμαινε ότι οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί το Gmail, ή οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία της Google, εντάσσεται στο πλαίσιο μιας πολιτικής προστασίας που περιορίζει την ελεύθερη διακίνηση πληροφοριών των λέξεων κλειδιών που εμφανίζονται στο Google Analytics.

Τα καλά νέα είναι ότι, υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να λάβεις μια εικόνα σχετικά με τις αναζητήσεις και τις λέξεις-κλειδιά που πραγματοποίησαν οι επισκέπτες σου για να μπουν στο site σου.

Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να συνδέσεις το Search Console (πρώην Webmaster Tools) με το Google Analytics account σου. Έτσι, θα μπορείς να δεις τα δεδομένα αυτών των λέξεων-κλειδιών, συμπεριλαμβανομένων και των οργανικών δεδομένων και clicks.

  • Πως να το μετρήσεις:

1. Άνοιξε την καρτέλα Απόκτηση>Search Console>Ερωτήματα.

2. Στην νέα καρτέλα που θα ανοίξει, επέλεξε το «Ρύθμιση της κοινής χρήσης δεδομένων του Search Console».

rythmisi-search-console-google-analytics

 

3. Στην καρτέλα που θα ανοίξει με όνομα «Ρυθμίσεις ιδιότητας», στο τέλος, επέλεξε το «Προσαρμογή του Search Console».

prosarmogi-search-console-google-analytics4. Στην καρτέλα «Ρυθμίσεις του Search Console» που θα ανοίξει επέλεξε το «Επεξεργασία», και στη νέα καρτέλα που θα ανοίξει διάλεξε το site σου μέσω του radio button. Πάτα «Αποθήκευση» και επέστρεψε πίσω στη καρτέλα «Αναφορές» του Google Analytics. Εάν δεν εμφανίζεται ο ιστότοπος σου, τότε θα πρέπει να πατήσεις «Προσθήκη» και να ακολουθήσεις τις οδηγίες.

5. Στη συνέχεια άνοιξε την καρτέλα Απόκτηση>Search Console>Ερωτήματα, και μόλις ξεκινήσει η συλλογή των πρώτων δεδομένων, θα δεις και τις αντίστοιχες μετρήσεις.

8. Top 10 Οργανικών Landing Pages

  • Τι είναι:

Γνωστές και ως «Σελίδες Προορισμού», οι Landing Pages είναι οι ανεξάρτητες σελίδες του site σου στις οποίες καταλήγουν οι χρήστες όταν πραγματοποιούν ένα ερώτημα στις μηχανές αναζήτησης. Αυτή η μέτρηση δείχνει ποιες σελίδες πετυχαίνουν καλύτερες θέσεις στα αποτελέσματα κατάταξης.

  • Γιατί να το μετρήσεις:

Οι κορυφαίες landing pages θα σου δείξουν διαφορετικά πράγματα όπως:

  • SEO: Οι σελίδες που έχουν δεχθεί καλύτερη βελτιστοποίηση έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίζονται ψηλά στις μηχανές αναζήτησης.
  • Ενδιαφέροντα Χρηστών: Μπορείς να δεις για ποιο πράγμα ενδιαφέρονται περισσότερο οι επισκέπτες του site σου, καθώς και έμμεσα μπορείς εξακριβώσεις  τι ερωτήματα χρησιμοποιούν όταν αναζητούν κάτι.

Για παράδειγμα, εάν έχεις ένα ξενοδοχείο στα Καλάβρυτα, και το site σου αποδίδει καλύτερα με την φράση-κλειδί “Διαμονή Καλάβρυτα” συγκριτικά με την φράση-κλειδί “Προσφορές Καλάβρυτα”, αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες σε βρίσκουν πιο εύκολα με την 1η φράση-κλειδί. Αυτό ίσως προκύπτει διότι χρησιμοποιούν περισσότερο μια φράση-κλειδί από κάποια άλλη.

  • Πως να το μετρήσεις:
  1. Άνοιξε την καρτέλα Συμπεριφορά>Περιεχόμενο ιστοτόπου>Σελίδες Προορισμού.
  2. Επέλεξε το πεδίο Δευτερεύουσα ιδιότητα>Απόκτηση>Πηγή/Μέσο.
  3. Δίπλα από το Seach bar επέλεξε “σύνθετο” και δημιούργησε ένα φίλτρο – επέλεξε να προβάλεις μόνο Πηγή/Μέσο και τύπο: organic.
  4. Πλέον θα βλέπεις μόνο τα οργανικά αποτελέσματα μέσω της Google για τις σελίδες προορισμού. Μπορείς να με τον ίδιο τρόπο να προβάλεις τις επισκέψεις στις landing pages από οποιαδήποτε μέσο, όπως π.χ τα social media.

 

landing-pages-google-analytics 9. User Demographics / Δημογραφικά Χαρακτηριστικά

  • Τι είναι:

Τα Google Analytics σου δίνουν πληροφορίες σχετικά με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών, όπως η ηλικία, φύλλο, τοποθεσία κ.α.

  • Γιατί να το μετρήσεις:

Δες από που προέρχονται οι επισκέπτες σου και αν σχετίζονται με τον στόχο που έχεις θέσει.

  • Πως να το μετρήσεις:
  1. Άνοιξε την καρτέλα Κοινό>Γεωγραφικό>Τοποθεσία.
  2. Κάνε scroll down για να δεις τις μετρήσεις.

google-analytics-topothesia

10. Brand Sentiment / Συναίσθημα Μάρκας

  • Τι είναι και γιατί να το μετρήσεις:

Λένε ότι η δυσφήμηση, παραμένει ένας τρόπος διαφήμισης, οπότε από το τίποτα, είναι θεμιτή. Δεν είναι πάντα έτσι όμως.

Θα πρέπει παρακολουθείς και να καταγράφεις τις online αναφορές που γίνονται προς το brand σου.

Αυτό θα το πετύχεις μέσω της Google, ή του Talkwalker Alert ούτως ώστε να βλέπεις ποιοι χρήστες “μιλάνε” για το brand σου και γενικότερα τις γνώμες που εκφέρονται (είτε καλές, είτε κακές).

Έτσι, θα λαμβάνεις μια ειδοποίηση κάθε φορά που η Google βρίσκει νέο περιεχόμενο για οποιαδήποτε λέξη ή φράση-κλειδί έχεις επιλέξει.

  • Πως να το μετρήσεις:
  1. Μπες στο https://www.google.com/alerts με τον google λογαριασμό σου ή μπες στο http://www.talkwalker.com/alerts
  2. Φτιάξε ειδοποιήσεις σχετικά με το brand σου, τα προϊόντα σου ή οτιδήποτε θες να παρακολουθείς.

Ιn God we trust, all others must bring data…

Κάποιοι τα αποκαλούν KPI’s, κάποιοι απλά Metrics. Δεν έχει σημασία πως θα τα αποκαλείς. Το μόνο σίγουρο είναι ότι, αυτά τα δεδομένα είναι το κλειδί για την επίτευξη των στόχων σου. Διαβάζοντας τα παραπάνω μπορείς να αρχίσεις να παρακολουθείς βασικά στοιχεία για το site σου, και να προχωρήσεις στις αντίστοιχες βελτιώσεις.

Κάθε site, κάθε οργανισμός ή επιχείρηση έχει τους δικούς της στόχους, ιδιαιτερότητες, πλάνα, στρατηγικές και πόρους. Με αυτή τη λογική, κάθε data analysis πρέπει να είναι εξατομικευμένη και προσαρμοσμένη στους εκάστοτε στόχους. Οι μετρήσεις, είναι η αρχή και το τέλος κάθε online οντότητας, κάτι που θα πρέπει να γίνει κατανοητό και εδώ, στην Ελλάδα.

 

Σταύρος Θεοδωράτος
Αδυναμίες του οτιδήποτε έχει να κάνει με δεδομένα και...τα Τρίκαλα Κορινθίας! Ίσως είναι ο μοναδικός web developer στον κόσμο που έκανε στροφή προς το digital marketing! Δεν λέει ποτέ όχι στον καλό καφέ, στο gaming με φίλους και στη βόλτα κοντά στη θάλασσα.