Στη μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram, την Meta, επιβλήθηκε συνολικά πρόστιμο 414 εκατομμυρίων δολαρίων από την Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας (DPC) για παραβίαση της νομοθεσίας περί απορρήτου της ΕΕ.
Σύμφωνα με το DPC, η Meta απαίτησε παράνομα από τους χρήστες να συναινέσουν σε εξατομικευμένες και στοχευμένες διαφημίσεις.
Ως αποτέλεσμα, η Meta θα πληρώσει περίπου 223 εκατομμύρια δολάρια για παραβίαση των πολιτικών απορρήτου του Facebook και περίπου 191 εκατομμύρια δολάρια για τις ενέργειές της στο Instagram.
Η απόφαση ακολουθεί δύο κατηγορίες που κατατέθηκαν το 2018 ότι η Meta παραβίασε τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR).
Αυτή η απόφαση υπογραμμίζει τη σημασία της τήρησης των αυστηρών κανονισμών περί απορρήτου και των κυρώσεων που ενδέχεται να επιβληθούν στις επιχειρήσεις εάν δεν το κάνουν.
Τι έκανε λάθος η Meta;
Η DPC ισχυρίζεται ότι για να συνεχίσουν οι πελάτες να χρησιμοποιούν τους λογαριασμούς τους, η Meta τους ζήτησε να εγκρίνουν τους όρους παροχής υπηρεσιών που, στην πραγματικότητα, τους ώθησαν να υπογράψουν νέους όρους και προϋποθέσεις που επιτρέπουν τη χρήση των δεδομένων τους για εξατομικευμένες διαφημίσεις.
Επιπλέον, η DPC λέει ότι η γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε στους όρους παροχής υπηρεσιών ήταν ασαφής και δεν ενημέρωσε επαρκώς τους χρήστες για τον τρόπο χρήσης των δεδομένων τους.
H Meta διαφωνεί με την απόφαση
Σε απάντηση στην απόφαση του DPC, η Meta ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης, δηλώνοντας ότι πιστεύει ότι η προσέγγισή της για την προστασία δεδομένων σέβεται τον GDPR.
Η εταιρεία υποστηρίζει ότι η εξατομικευμένη διαφήμιση είναι μια συνηθισμένη τακτική των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και ότι το Facebook και το Instagram είναι εγγενώς εξατομικευμένα.
Σε ανάρτησή της στο blog, η Meta αναφέρει:
“Facebook and Instagram are inherently personalized, and we believe that providing each user with their own unique experience – including the ads they see – is a necessary and essential part of that service. To date, we have relied on a legal basis called ‘Contractual Necessity’ to show people behavioral advertisements based on their activities on our platforms, subject to their safety and privacy settings. It would be highly unusual for a social media service not to be tailored to the individual user.”
Παρά την απόφαση, η Meta λέει ότι οι διαφημιστές μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν εξατομικευμένες διαφημιστικές καμπάνιες στο Instagram και στο Facebook. Η Meta έχει το νόμιμο δικαίωμα να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης του DPC και δεν θα αναγκαστεί να κάνει αλλαγές έως ότου ληφθεί η τελική απόφαση στο δικαστήριο.
Για το σκοπό αυτό, το DPC δεν παρείχε συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με τις αλλαγές που πρέπει να κάνει η Meta για να συμμορφωθεί με τον GDPR.