Το influencer marketing έχει κερδίσει σημαντικό έδαφος μέσα σε λίγα χρόνια στον κόσμο του digital marketing, και οι λόγοι είναι πολλοί.
Σύμφωνα με έρευνα της Linqia, το 86% των marketers το έχει χρησιμοποιήσει, και το 94% αυτών το βρήκε αποτελεσματικό.
Το influence marketing μπορεί να βοηθήσει τα brands να αυξήσουν το awareness τους, και κατά συνέπεια την εμπιστοσύνη με τους καταναλωτές. Ενισχύει επίσης το engagement, την επισκεψιμότητα και τα conversions.
Αυτός είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο ακόμη και μεγάλα brands εκμεταλλεύονται αυτό το ισχύρο κανάλι του marketing.
Στην πραγματικότητα, global brands όπως η Adidas και η Colgate-Palmolive, έχουν συνεργαστεί με influencers για πολλές από τις καμπάνιες τους. Αυτές οι καμπάνιες συνέβαλαν στην ευαισθητοποίηση του brand, ενίσχυσαν την εμπορική επωνυμία και φυσικά το αγοραστικό ενδιαφέρον.
Ακριβώς επειδή τα μεγάλα brands έχουν αγκαλιάσει το influencer marketing, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Μπορείς να ξεκινήσεις πολύ εύκολα μια επιτυχημένη influencer marketing καμπάνια χωρίς απαραίτητα να επενδύσεις πολλά χρήματα.
Σε αυτό το άρθρο, θα μάθεις step-by-step πώς να κάνεις influencer marketing με το σωστό τρόπο.
- Βάλε τις βάσεις με ένα στόχο
Το να ξεκινήσεις μια influencer marketing καμπάνια χωρίς συγκεκριμένο στόχο, είναι σαν να ταξιδεύεις στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα. Γνωρίζεις ότι θέλεις να φτάσεις κάπου, αλλά δεν είσαι σίγουρος το πού θέλεις να πας. Συνεπώς, κινείσαι άσκοπα, χάνοντας χρόνο, ενέργεια και χρήμα.
Πριν αρχίσεις να σχεδιάζεις ένα πλάνο για την καμπάνια σου, πρέπει να ορίσεις ένα στόχο.
Τι περιμένεις σαν αποτέλεσμα από την καμπάνια; Σίγουρα θα θέλεις να βελτιώσεις το performance της καμπάνιας σου, αλλά ποιες πτυχές του performance θες να βελτιώσεις; Είναι το engagement; το brand awareness; τα conversions; ή λίγο απ’ όλα; Ή ίσως θέλεις να προωθήσεις ένα νέο προϊόν ή ένα event σε ένα σχετικό κοινό.
Όποιοσδήποτε και αν είναι ο στόχος, πρέπει να τον ορίσεις και στη συνέχεια να τον χρησιμοποιήσεις ως βάση για το σχεδιασμό της καμπάνιας. Ο στόχος σου θα σε βοηθήσει να καταλάβεις τα είδη των influencers που θα δουλέψεις μαζί, και πώς μπορείς να βελτιώσεις την αποτελεσματικότητα της καμπάνιας.
Για παράδειγμα, αν θέλεις όσο το μεγαλύτερο δυνατό κοινό να δει και να ακούσει για το brand σου, θα πρέπει να συνεργαστείς με influncers με μαζικό reach. Άφησέ τους να μιλήσουν για την ιστορία του brand σου, με τη δική τους μοναδική φωνή και τόνο.
Ή αν θέλεις να αυξήσεις το engagement, αναζήτησε micro-influencers που έχουν απήχηση σε ένα πιο σχετικό και engaged κοινό. Ζήτησε από αυτούς να προωθήσουν ένα διαγωνισμό που θα τους δώσει τη δυνατότητα να κερδίσουν δωρεάν προϊόντα ή εμπειρίες από την επιχείρησή σου. - Βρες τους σωστούς influencers
Τώρα που έχεις ορίσει το στόχο σου, μπορείς να αρχίσεις να αναζητείς για influencers που μπορούν να σε βοηθήσουν να πετύχεις αυτό τον στόχο.
Αυτό που πρέπει να θυμάσαι είναι ότι οι influencers που επιλέγεις, θα πρέπει να είναι σχετικοί τόσο με το brand σου, όσο και με το στόχο σου.
Για να επιλέξεις τους σωστούς influencers, αναζήτησε ανθρώπους που:
– Ενισχύουν το brand awareness: Top influencers με μεγάλο reach
– Αύξάνουν του brand sentiment: Influencers που είναι γνωστοί για το ειλικρινές και αυθεντικό περιεχόμενό τους.
– Χτίζουν την εμπιστοσύνη προς το brand: Niche influencers που είναι γνωστοί για τη δημιουργία αυθεντικού περιεχομένου.
– Δημιουργούν brand engagement: Σχετικοί micro-influencers με υψηλά engagement rates.
– Αυξάνουν τα conversions: Μια μίξη από influencers κορυφαίου και μεσαίου επιπέδου, καθώς και micro-influencers σε διαφορετικά industries.
– Προωθούν ένα νέο προϊόν/υπηρεσία: Experts του εκάστοτε κλάδου και niche influencers με σημαντικό reach.
Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα από τύπους των influencers που μπορείς να επιλέξεις για να συνεργαστείς μαζί τους, βάσισμένοι στα πιο συνηθισμένα marketing goals. Συνηθισμένες πλατφόρμες που χρησιμοποιούν οι marketers για εύρεση influencers είναι οι BuzzSumo, Insightpool και HYPR.
Είσαι ελεύθερος να πειραματιστείς και να κάνεις προσαρμογές με βάση τους στόχους σου. - Επίλεξε το σωστό μοντέλο ανταμοιβής
Σύμφωνα με το Altimeter και το TapInfluence, το μεγαλύτερο λάθος που μπορείς να κάνεις στο influencer marketing είναι μην ανταμείψεις τον influencer, τόσο ώστε να είναι ικανοποιημένος από τη συνεργασία.
Οι influencers σου επιτρέπουν να χρησιμοποιείς την επιρροή τους για να προσεγγίσεις ένα σχετικό κοινό, με την προϋπόθεση ότι θα τους αποζημιώσεις δίκαια για αυτό.
Ταυτόχρονα, ορισμένες μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν περιορισμό στο budget. Αν ανήκεις σε αυτή τη κατηγορία, θα πρέπει να σχεδιάσεις προσεκτικά τη στρατηγική σου, και να εξετάσεις τις επιλογές που έχεις για το υποψήφιους influencers προς συνεργασία.
Ο σχεδιασμός θα πρέπει να περιέχει ένα μοντέλο αμοιβής, που ωφελεί τόσο εσένα, όσο και τον influencer. Παρακάτω θα βρεις πέντε δημοφιλή μοντέλα αμοιβής, κατά σειρά αποτελεσματικότητας:
– Cost per engagement: Αυτό συμβαίνει ότι αμοίβεις τον influencer με βάση τον αριθμό των engagements που δημιουργούν με το περιεχόμενό τους. Σύμφωνα με μελέτες και γνώμες από digital marketing experts, το μοντέλο αυτό θεωρείται ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά.
– Cost per click: Με το cost per click, αμοίβεις τον influencer σύμφωνα με τον αριθμό των clicks που φέρνουν στη landing page σου. Θεωρείται εξίσου ως ένα αποτελεσματικό μοντέλο αμοιβής.
– Pay per post: Με αυτό το μοντέλο, πληρώνεις στους influencers ένα σταθερό ποσό για κάθε post που δημιουργούν για την επιχείρησή σου. Είναι το τρίτο πιο αποτελεσματικό μοντέλο, σύμφωνα με marketers στην έρευνα της Linqia.
– Free products/experiences: Αντί για (ή επιπλέον) χρηματική αμοιβή, μπορείς να προσφέρεις προϊόντα ή υπηρεσίες δωρεάν στον influencer σε αντάλλαγμα για τη συνεργασία σας.
– Cost per acquisition: Επίσης γνωστό και ως “cost per conversion”, στο μοντέλο αυτό αμοίβεις τον influencer για τον αριθμό των αγορών ή ενεργειών που προκύπτει από τη δική τους προώθηση. Η ενέργεια θα μπορούσε να αποτελεί μια συμπλήρωση φόρμας, εγγραφή σε newsletter, ή το κατέβασμα ενός αρχείου. - Σχεδίασε την influencer marketing καμπάνια
Τώρα που έχεις καταλάβει τα βασικά της εύρεσης και αμοιβής των influencers, πρέπει να σκεφτείς τι είδους καμπάνιας θες να δημιουργήσεις.
Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι για να τρέξεις μια influencer marketing καμπάνια.
Θα πρέπει να επιλέξεις τον καλύτερο τύπο καμπάνιας για το brand σου, βασιζόμενους στους στόχους που θες να πετύχεις.
Εδώ είναι τρεις απο τους αποτελεσματικότερους τύπους influencer marketing καμπανιών:
4.1) Βοήθησε τους influencers να δημιουργήσουν ένα Instagram shop
Όταν ξεκινάς μια influencer marketing καμπάνια, δεν πρέπει να αψηφίσεις τη δυναμική ισχυρών social media καναλιών όπως το Instagram.
Ακόμα και οι ίδιοι οι influencers λένε ότι το Instagram είναι η πιο αποτελεσματική πλατφόρμα αυτή τη στιγμή για marketing.
Αλλά το πρόβλημα είναι ότι το Instagram δεν επιτρέπει σε όλους τους χρήστες να προσθέτουν links στα posts τους.
Επομένως, αν σκοπεύεις να τρέξεις μια influencer marketing καμπάνια, οι influencers θα πρέπει να δημιουργήσουν το δικό τους Instastore.
Οι influencers μπορούν να δημοσιεύουν φωτογραφίες των προϊόντων σου στο Instagram, και να περιλαμβάνουν ένα link στο προσωπικό τους Instastore στο bio τους. Το Instastore τους θα περιλαμβάνει έτσι τις φωτογραφίες των προϊόντων σου, με links για κάθε product landing page.
Αυτό καθιστά πολύ εύκολη την αγορά για τους followers τους.
Για παράδειγμα, η Zoe Szczepanek, micro-influencer στο fitness, περιλαμβάνει ένα link για το προσωπικό της Instastore στο bio της.
Όπως μπορείς να δεις στο screenshot στο τέλος του άρθρου (Αύγουστος 2019), διαφημίζει επίσης μερικά από τα brands που συνεργάζεται (FITAID, Powerdot).
Όταν οι followers της Zoe κάνουν click στο Linktree link, οδηγούνται σε μια σελίδα όπου περιλαμβάνει όλα τα brands με τα οποία συνεργάζεται.
Με αυτόν τον τρόπο, επωφελείται τόσο η Zoe, όσο και τα brands που συνεργάζονται μαζί της.
Αφενός, τα brands μπορούν να παρακολουθούν τις πηγές επισκεψιμότητας και να επιβραβεύουν τη Zoe όταν οι followers της γίνονται πελάτες.
Αφετέρου, τα brands μπορούν να έχουν ένα επιπλέον touchpoint με τα κοινά.
4.2) Κάνε promote ένα giveaway διαγωνισμό
Τα giveaways μπορούν να αποδειχθούν ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό στοιχείο των influencer marketing καμπανιών.
Μπορούν να σε βοηθήσουν να κάνεις engage το στόχο-κοινό σου, και να αυξήσεις το awareness γύρω από το brand σου.
Όταν ένας influencer δημιουργεί ένα giveaway contest χρησιμοποιώντας τα προϊόντα σου, έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν με τους followers τους, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν το engagement με την επιχείρησή σου.
Οι κανόνες του διαγωνισμού σου μπορούν να απαιτούν από τους χρήστες να κάνουν tag τους φίλους τους, ή να μοιράζονται το giveaway post για να λάβουν μέρος. Αυτό σημαίνει ταυτόχρονα ότι ακόμα περισσότεροι άνθρωποι θα μάθουν για το brand σου.
Οι διαγωνισμοί μπορούν να σε βοηθήσουν να αυξήσεις το brand interest, και να βελτιώσει την εικόνα του brand προς τους καταναλωτές.
Η Nitromouse, για παράδειγμα, συνεργάστηκε με την influencer, Taylor Ann (@taylor_362), για να δημιουργήσει ένα giveaway διαγωνισμό (δες περισσότερα στο τέλος του άρθρου).
Για να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, η influencer διευκρίνισε ότι οι συμμετέχοντες έπρεπε να 1. κάνουν like στο post, να κάνουν tag τους φίλους τους τόσο στο account της όσο και σε αυτό της Nitromousse.
Με 4k likes, είναι δίκαιο να υποθέσουμε ότι η συνεργασία αυτή συνέβαλε στην αύξηση του αριθμού των followers της, όσο και σε αυτούς του brand.
4.3) Δώσε βάση στη δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου
Μπορεί να έχεις συναντήσει περιεχόμενο από influencers που φάνηκε αφύσικο, απρόσεκτο και χωρίς κάποια δημιουργικότητα γύρω του, και σίγουρα η εντύπωση που σου δημιουργήθηκε ήταν κακή.
Αυτό μπορεί να συμβεί όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν να έχουν υπερβολικό έλεγχο στον τρόπο με τον οποίο οι influencers προωθούν το brand τους ή τα προϊόντα τους.
Στην πραγματικότητα, η προαναφερθείσα μελέτη της Altimeter και του TapInfluence διαπίστωσε ότι αυτό είναι το δεύτερο μεγαλύτερο λάθος που κάνουν τα brands με το influencer marketing.
Οι influencers, βρίσκονται εκεί που είναι για κάποιο λόγο.
Γνωρίζουν πώς να δημιουργήσουν ένα μοναδικό και συναρπαστικό περιεχόμενο που βρίσκει απήχηση στο κοινό τους.
Όταν δουλεύεις με influencers, δείξε τους εμπιστοσύνη και επίτρεψέ τους να πουν την ιστορία του brand σου με τις δικές τους φωνές.
Δείξε τους εμπιστοσύνη για να δημιουργήσουν περιεχόμενου που θα κάνει engage τους followers τους και θα τους εμπνέυσει να ελέγξουν την επιχείρησή σου.
Ένα εξαίρετο παράδειγμα αυτού είναι ο τρόπος με τον οποίο η Target επιτρέπει στους influencers να δημιουργούν πρωτότυπο περιεχόμενο, βασισμένο στο δικό τους tone of voice.
Ο retailer συνεργάζεται με πολλούς influencers που έχουν επίσης δημιουργήσει το δικό τους brand γύρω από την Target.
Συνοψίζοντας
Τέλος, μέχρι τώρα θα έχεις καταλάβει καλύτερα το πώς δουλεύει το influencer marketing, και θα έχεις μια καλύτερη εικόνα για το πώς να το εκτελέσεις σωστά, βάσει των δικών σου αναγκών.
Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι η θέσπιση των στόχων σου, κάτι που στη συνέχεια θα σε κάνει να αναζητήσεις τους καταλληλότερους influencers για συνεργασία.