Πώς να Τρέξεις Ένα Mobile SEO Audit και Γιατί

Μάθε πώς θα τρέξεις αποτελεσματικά mobile SEO audits για το site σου, κάνοντας focus στους χρήστες οι οποίοι αναζητούν μέσω κινητών συσκευών.

Πώς να Τρέξεις Ένα Mobile SEO Audit και Γιατί

Έχεις ακούσει γενικά για SEO audit, ίσως πάλι και να έχεις τρέξει μερικά. Για mobile SEO Audit, έχεις ακούσει πάλι;

Δεν χρειάζεται να αναφερθούμε στη σημασία του mobile στο σύγχρονο digital marketing. Πρόσφατα, αναφερθήκαμε στο mobile-first index και στο γεγονός ότι το mobile traffic αποτελεί το 50% της συνολικής επισκεψιμότητας ενός website.

Έτσι, θα μιλήσουμε για τις σωστές κινήσεις που θα πρέπει να κάνεις βάση των παραπάνω. Το mobile optimization οφείλει να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της SEO στρατηγικής σου, κάτι που σημαίνει πολλά περισσότερα από το αν το site σου είναι responsive.

Προκειμένου να καλύψεις όλους τους παράγοντες που εμπλέκονται στην επίτευξη του τελικού mobile-optimized website, είναι απαραίτητο να πραγματοποιήσεις ένα mobile SEO audit στο site σου.

Σε αυτό το άρθρο, εξηγούμε τα βασικά συστατικά ενός ολοκληρωμένου mobile SEO audit. Από τα keywords και το UX, μέχρι τα εύχρηστα εργαλεία και το ποιοτικό περιεχόμενο, είναι σίγουρο ότι θα κυριαρχήσεις στις SERPs σε ελάχιστο χρόνο.

Ποια είναι η Mobile Keyword Στρατηγική σου;

Λόγω της φύσης των αναζητήσεων που πραγματοποιούνται από mobile συσκευές, οι χρήστες συνήθως χρησιμοποιούν διαφορετικά ερωτήματα αναζήτησης στο κινητό, από ότι στο desktop.

Κατά την πληκτρολόγηση ενός ερωτήματος, οι όροι αναζήτησης τείνουν να γίνουν μικρότεροι και λιγότερο εύστοχοι, καθώς η ταχύτητα και η προσβασιμότητα είναι τα key-points των κινητών συσκευών.

Εκτός από το μήκος του ερωτήματος, δίνεται επίσης μεγαλύτερη έμφαση στις τοπικές αναζητήσεις (local searches). Οι χρήστες που χρησιμοποιούν κινητά για να αναζητήσουν κάτι, βρίσκονται συχνά “εν κινήσει”, εξ ου και η ανάγκη να επικεντρωθούν σε μια τοπική αναζήτηση.

Μια άλλη πτυχή που πρέπει να λάβεις υπόψη –αποτελεί ένα ανερχόμενο, όπως έχουμε αναφέρει, SEO trendείναι το voice search. Με τον πρόσφατο πολλαπλασιασμό των mobile συσκευών που προσφέρουν υπηρεσίες φωνητικής επικοινωνίας, το voice search γίνεται όλο και πιο δημοφιλής μέθοδος αναζήτησης. Επομένως, η βελτιστοποίηση για voice search θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος κάθε mobile SEO στρατηγικής.

Σε αντίθεση ωστόσο με τις συμβουλές μας σχετικά με τη χρήση short-queries για mobile searches, οι αναζητήσεις μέσω voice search τείνουν να γίνουν πιο πολύπλοκες και μεγαλύτερες. Συνεπώς, είναι αναγκαίο να επιτευχθεί μια ισορροπία μεταξύ αυτών των διαφορετικών πτυχών στον κόσμο του mobile search.

Θυμήσου ότι μπορείς να γνωρίζεις ποια keywords χρησιμοποιούν οι χρήστες σε διάφορες συσκευές μέσω του Google Search Console. Μέσα στα Search Analytics, επίλεξε ‘Mobile’ κάτω από το ‘Devices’ dropdown menu.

Τα δεδομένα του Google Search Console δεν είναι 100% ακριβή, ωστόσο, μπορούν να χρησιμεύσουν ως οδηγός και ως μια πινελιά έμπνευσης κατά τη διαδικασία έρευνας για λέξεις-κλειδιά.

Google Search Console: Η Πηγή Πληροφοριών σου

Σχετικά με το Google Search Console, φρόντισε να αξιοποιήσεις τα διάφορα εργαλεία που είναι διαθέσιμα μέσω της πλατφόρμας.

Έλεγξε τυχόν σφάλματα σε επίπεδο mobile, επιλέγοντας την καρτέλα ‘Smartphone’ κάτω από το ‘Crawl Errors’.

Προσδιόρισε τυχόν σημαντικά σφάλματα, προβάλλοντας τις εμφανίσεις που προκύπτουν, για να μάθεις πώς τα crawlers βλέπουν το site σου.

Μη παραλείψεις να ελέγξεις το ‘Mobile Usability’ report για να μάθεις ποιες σελίδες έχουν προβλήματα χρηστικότητας σε mobile συσκευές, καθώς και τη φύση των προβλημάτων αυτών.

Γενικά, υπάρχει ένα μικρό debate ως προς το αν θα πρέπει να υποβάλλεις ένα ξεχωριστό mobile XML sitemap στο Google Search Console. Εν ολίγοις, όσο το site σου αξιοποιεί το responsive design, δεν υπάρχει κανένας λόγος να το κάνεις αυτό.

Αν, ωστόσο, έχεις δυο ξεχωριστές εκδόσεις του site σου (κάτι που σιγά-σιγά δεν θα έπρεπε να γίνεται) για mobile και desktop, τότε ίσως αξίζει να υποβάλλεις ένα ξεχωριστό XML sitemap.

Επίσης, θυμήσου να ελέγξεις αν τα redirects λειτουργούν σωστά. Ωστόσο, όπως έχουμε ξαναπεί, συνιστούμε ότι θα πρέπει να γίνεται χρήση του responsive design από την άποψη του mobile-friendly και SEO-appropriate user experience.

Από Mobile Page Speed πώς Πάμε;

Είναι αυτονόητο ότι η ταχύτητα φόρτωσης μιας ιστοσελίδας είναι πολύ σημαντική. Αυτό έχει εφαρμογή ακόμα περισσότερο σε κινητές συσκευές, λόγω του συνδυασμού λιγότερης ισχύος και εξάρτησης από τα διαθέσιμα data που έχει ο χρήστης να ξοδέψει.

Το πρώτο μέρος που πρέπει να κοιτάξεις είναι το Google PageSpeed Insights, το οποίο παρέχει μια λίστα συστάσεων για τη βελτίωση του page speed σε mobile συσκευές. Ακολούθησε αυτές τις συμβουλές όσο το δυνατό γίνεται (διότι δεν περνάνε όλες από τα χέρια σου), χωρίς να θυσιάσεις τη συνολική εμφάνιση & ύφο της σελίδας σου.

Εάν η ταχύτητα της σελίδας σου σε mobile συσκευές έχει γίνει αιτία πονοκεφάλου, ίσως θα πρέπει να εξετάσεις την εγκατάσταση του Google AMP. Το Accelerated Mobile Pages είναι ένα αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ Google και Twitter, με στόχο τη βελτιστοποίηση σελίδων για κινητά.

Έχουμε ετοιμάσει ένα ολόκληρο άρθρο για το τι είναι και πώς θα εγκαταστήσεις το Google AMP σε WordPress site. Σίγουρα αξίζει το χρόνο να ρίξεις μια ματιά.

Design και User Experience

Η ανάπτυξη του responsive design είναι μακράν ο πιο αποτελεσματικός τρόπος διασφάλισης μιας κορυφαίας εμπειρίας χρήστη σε διάφορους τύπους συσκευών. Ίσως ακόμη χρειαστεί να εξετάσεις το ενδεχόμενο ενός mobile-first design, δεδομένου ότι πάνω από το μισό της επισκεψιμότητας προέρχεται από κινητές συσκευές.

Υπάρχουν άπειροι παράγοντες που συμβάλλουν σε μια mobile-friendly εμπειρία χρήστη, αλλά παρακάτω ακολουθεί μια λίστα με τα πιο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να έχεις κατά νου:

  • Κάνε την πλοήγηση όσο το δυνατόν πιο ομαλή και διαισθητική. Βάλε τον εαυτό σου στη θέση του χρήστη και έλεγξε αν μπορείς να κινηθείς ελεύθερα μέσα στο site σου χωρίς περιορισμούς.
  • Θα πρέπει να δώσεις βαρύτητα στο above-the-fold περιεχόμενο της σελίδας σου. Βεβαιώσου ότι εκεί βρίσκονται οι πιο σημαντικές πληροφορίες που ψάχνει ο χρήστης.
  • Απέφυγε τη χρήση των pop-ups στο κινητό, καθώς μπορεί να είναι δύσκολο για έναν χρήστη να βγει από αυτά. Επιπλέον, επιβραδύνουν κατά πολύ την ταχύτητα φόρτωσης.
  • Θα πρέπει να καταργήσεις τη χρήση Flash στο site σου, καθώς μπορεί να προκαλέσει προβλήματα φόρτωσης στα κινητά.
  • Εάν έχεις video, σιγουρέψου ότι είναι responsive και ότι προσαρμόζονται στο μέγεθος της κινητής συσκευής. Χρησιμοποίησε HTML5 video player, καθώς διευκολύνει το rendering πολύ περισσότερο.
  • Βεβαιώσου ότι το design και το ύφος της σελίδας σε desktop και κινητά είναι το ίδιο, χωρίς πολλές αποκλίσεις.

Τέλος, μην ξεχάσεις να ποτέ να δοκιμάζεις πράγματα. Το λέμε και το ξαναλέμε: test, test, test. Και όχι μόνο στο iPhone σου. Δοκίμασε ότι η σελίδα σου λειτουργεί και φορτώνει σωστά και σε iOS και σε Android, καθώς και σε διαφορετικά μοντέλα συσκευών.

Κάλυψε όσο το δυνατόν περισσότερες μάρκες, λειτουργικά, μεγέθη και προγράμματα περιήγησης μπορείς, για να εξασφαλίσεις μια ευχάριστη εμπειρία για όλους τους χρήστες.

Περιεχόμενο Κατάλληλο για Mobile

Το να καθορίσεις το ποσό του γραπτού περιεχομένου στη σελίδα σου μπορεί να είναι δύσκολο (εκτός και αν έχεις ένα blog όπως το grow-digital.gr).

Γνωρίζουμε όλοι ότι το long-form content είναι εξαιρετικά πολύτιμο από άποψη SEO, αλλά οι mobile χρήστες γενικά δεν φημίζονται για την κατανάλωση μεγαλύτερων όγκων περιεχομένου. Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να βγεις από αυτό το δίλλημα;

Συνιστούμε την αποφυγή υπερβολικού περιεχομένου σε σελίδες κλειδιά του site σου, όπως π.χ. Conversion landing pages. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η σελίδα σου θα τυγχάνει φτωχού περιεχομένου. Μπορείς να δημιουργήσεις long-form περιεχόμενο στο blog section της σελίδας σου, ώστε να εξυπηρετήσεις και τους SEO σκοπούς.

Όλα έχουν να κάνουν με την ισορροπία και στο πώς εσύ κρίνεις το πόσο περιεχόμενο είναι απαραίτητο σε κάθε είδους σελίδα. Μπορείς πάντα να απευθύνεσαι σε συγκεκριμένους δείκτες όπως το bounce rate, αλλά και σε εργαλεία παρακολούθησης συμπεριφοράς χρηστών, όπως το Hotjar.

Report & Tracking

Όπως συμβαίνει με οποιαδήποτε digital marketing καμπάνια, έτσι και στο mobile SEO audit, η παρακολούθηση και το reporting είναι αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας. Βασικός σου σύμμαχος σε αυτήν την προσπάθεια είναι τα Google Analytics, για να μετρήσεις και να παρακολουθήσεις την επισκεψιμότητα από mobile συσκευές.

Αξιοποίησε αυτά τα δεδομένα για να καθορίσεις τις επόμενές σου κινήσεις, καθώς και τον αναπροσδιορισμό των στόχων σου.

Παρακολούθησε στενά το ποσοστό της επισκεψιμότητας από mobile έναντι άλλων συσκευών, καθώς και τη συμπεριφορά αυτών των χρηστών. Έλεγξε αν υπάρχουν σοβαρές διακυμάνσεις σε αυτά τα νούμερα, αφότου ολοκληρώσεις το mobile SEO audit.

Με λίγη τύχη, θα δεις τον αριθμό των mobile users να αυξάνεται, το bounce rate να μειώνεται και ένα καλύτερο user flow σε συνδυασμό με αυξημένα conversions.

Good luck!

Σταύρος Θεοδωράτος
Αδυναμίες του οτιδήποτε έχει να κάνει με δεδομένα και...τα Τρίκαλα Κορινθίας! Ίσως είναι ο μοναδικός web developer στον κόσμο που έκανε στροφή προς το digital marketing! Δεν λέει ποτέ όχι στον καλό καφέ, στο gaming με φίλους και στη βόλτα κοντά στη θάλασσα.