Growth Hacking: 6 Μύθοι και Πραγματικότητες

Όταν το Growth Hacking βγήκε ξαφνικά στην επιφάνεια, πολλοί πίστεψαν ότι θα έμενε απλά μέσα στους τοίχους των tech start-ups στο Silicon Valley.

H πραγματικότητα ήταν όμως πολύ διαφορετική. Γνώρισε μια εκρηκτική ανάπτυξη. Τις τακτικές και τα εργαλεία του χρησιμοποιούσαν εταιρείες – μηχανές του growth, όπως το Facebook, το Dropbox και η Airbnb. Φάνηκε ξαφνικά ότι αυτά μπορούσαν να δώσουν λύσεις για γρήγορη και μαζική ανάπτυξη σε start-ups. Και όχι μόνο.

Και η λέξη “hacking” βοήθησε στο να δημιουργηθούν γρήγορα μύθοι γύρω από το Growth Hacking. Και όπου υπάρχουν μύθοι, υπάρχουν δύο ομάδες ανθρώπων. Από τη μία μεριά, αυτοί που το χαρακτηρίζουν ως ένα απλό buzzword. Από την άλλη, αυτοί που το θεωρούν πανάκεια για τα πάντα.

Πάμε να “ξεδιαλύνουμε” τους μύθους για το Growth Hacking. Έτσι, θα μπουν οι βάσεις για να κατανοήσετε τι είναι και πως μπορεί να βοηθήσει τη δουλειά σας.

Μύθος #1 Το Growth Hacking είναι μια άλλη λέξη για το marketing

Απλά όχι. Και ο λόγος είναι ότι δεν είναι απλά μια στρατηγική ή ένα σύνολο τακτικών ή εργαλείων. Είναι κάτι πολύ παραπάνω από αυτό. Είναι ένα mindset και ένας τρόπος σκέψης. Στον πυρήνα τους βρίσκεται το growth, μαζικά και γρήγορα. Πολύ πιο μαζικά και πιο γρήγορα από ότι θα έφερνε το παραδοσιακό marketing.

Επιπλέον, και ο σκοπός του καθενός είναι διαφορετικός. Το Growth Hacking σκοπεύει σε sustainable growth δίνοντας έμφαση στο προϊόν και στο product – market fit. Δηλαδή το κατάλληλο προϊόν για το κατάλληλο κοινό. Αντίθετα το παραδοσιακό marketing ξεκινά με την προβολή το προϊόντος, βασιζόμενο κυρίως σε outbound διαφήμιση

Τέλος, το Growth Hacking δεν είναι απλά μια άλλη λέξη ούτε για το digital marketing. Το τελευταίο ξεκινάει από τη χρήση των κατάλληλων καναλιών και μέσων για την παρώθηση του προϊόντος. Το Growth Hacking αντίθετα βασίζεται όχι μόνο στο digital marketing αλλά και σε πληθώρα άλλων καναλιών και μέσων του παραδοσιακού marketing, όπως οι στρατηγικές συνεργασίες και το PR, λίγο “πειραγμένα” όμως.

Μύθος #2 Το Growth Hacking στηρίζεται απλά στη συγγραφή κώδικα

Είναι ένας τρόπος σκέψης και προσέγγισης των business προβλημάτων, που απαιτεί γνώσεις, εμπειρία και μεράκι για πολλά διαφορετικά αντικείμενα: από digital marketing, A/B testing και UI/UX έως creative skills, γνώσεις προγραμματισμού και SEO.

Αυτό σημαίνει ότι και η αντίστοιχη ομάδα που στελεχώνει ένα growth hacking agency ή εσωτερικά μια εταιρεία, πρέπει να περιλαμβάνει top ταλέντα που ξέρουν σε καλό βαθμό όλα τα επιμέρους αντικείμενα του Growth Hacking και εξειδικεύονται σε ένα σε πολύ μεγάλο βάθος. Αυτό που πολλοί λένε “T-shaped” επαγγελματίες. Όπου το __ του Τ είναι τα πολλά διαφορετικά αντικείμενα σε εύρος που πρέπει να ξέρεις και το | του Τ είναι το αντικείμενο που εξειδικεύεσαι σε πολύ μεγάλο βάθος.

Για να πάρετε μια ιδέα, σύμφωνα με το Growthtribe.io, τα αντικείμενα αυτά είναι

  • Conversion rate optimization statistics
  • Προγραμματισμός
  • UX/ UI
  • Analytics
  • Ψυχολογία της συμπεριφοράς
  • Branding / storytelling

Ίσως η καλύτερη εξίσωση που δείχνει με τον καλύτερο τρόπο την πραγματικότητα του Growth Hacking είναι η παρακάτω

Analytical + Technical + Creative = Growth Hacking

Μύθος #3 Το Growth Hacking είναι μόνο για start-ups

Μπορεί να ξεκίνησε από start-ups αλλά σίγουρα ξεπερνάει τα όρια τους. Άλλωστε ο στόχος κάθε είδους επιχείρησης, μεγάλης ή μικρής, νέας ή καθιερωμένης, δεν είναι η ανάπτυξή της;

Ίσως είναι πιο εύκολα αντιληπτό να σκεφθείτε ότι το Growth Hacking μπορεί να εφαρμοσθεί εύκολα σε τεχνολογικά προϊόντα που συνήθως λανσάρουν νέες μικρές εταιρείες. Σκοπός τους είναι η γρήγορη και εκρηκτική ανάπτυξη.

Σήμερα όμως πολλές εταιρείες που είναι ακόμη (ίσως και περισσότερο) δεσμευμένες στο Growth Hacking, έχουν ξεπεράσει το στάδιο μιας start-up εταιρείας.

Για παράδειγμα το Facebook ή το Dropbox.

Έτσι και αλλιώς, είναι ένα mindset και ένας τρόπος προσέγγισης που μπορεί να εφαρμοσθεί σε οποιαδήποτε επιχείρηση, αγορά ή προϊόν.

Μύθος #4 Το Growth Hacking εγγυάται ασύλληπτo growth

Όπως τίποτα σε αυτή τη ζωή, έτσι και το Growth Hacking δεν είναι μια υπόσχεση. Είναι λάθος να θεωρήσει κανείς ότι κάνοντας όσα λένε οι guru, σου εγγυάται την απόλυτη επιτυχία.

Παρότι παρέχει συγκεκριμένες τακτικές και εργαλεία, δεν αποτελεί πανάκεια που χωρίς προϋποθέσεις μπορεί να φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Δεν είναι ένα μαγικό ραβδί που αλλάζει τα πάντα. Σου δίνει όμως τη δυνατότητα να κάνεις πράγματα, τα οποία αν γίνουν σωστά και υπάρχουν και οι κατάλληλες προϋποθέσεις, μπορούν να οδηγήσουν σε growth.

Οι προϋποθέσεις αυτές είναι να έχεις ένα καλό προϊόν, που αποτελεί το προϊόν που θέλει ένα συγκεκριμένο κοινό. Τα υπόλοιπα στη συνέχεια μπορούν να γίνουν engineered.

Mύθος #5 Δε χρειάζεται να έχεις καλό προϊόν, δουλεύει σε όλα

Το πιο κοινό λάθος που παρατηρείται είναι εταιρείες είναι ότι επενδύουν σε Growth Hacking τακτικές και εργαλεία, έχοντας ένα κακό προϊόν.

Αυτό είναι εγγυημένη αποτυχία. Πως θα μπορούσε άλλωστε να μην είναι. Ότι Growth Hacking και να χρησιμοποιηθεί σε ένα κακό προϊόν, αυτό δε θα μπορέσει ποτέ τελικά να αποκτήσει εκρηκτική δυναμική.

Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, επενδύοντας σε ένα κακό (ή έστω μέτριο) προϊόν, μπορεί να κάνει πολύ μεγαλύτερο κακό σε μια εταιρεία μακροπρόθεσμα.

Φυσικά, κρατάμε στο μυαλό μας ότι άλλο είναι ένα καλό προϊόν και άλλο ένα τέλειο. Το καλό προϊόν ξεκινάει από αυτό που ονομάζεται MVP (=Minimum Viable Product). Είναι το προϊόν σε εκείνο το σημείο ανάπτυξής του που μπορεί να κάνει όσα υπόσχεται. Βγαίνει στην αγορά και με συνεχείς κύκλους feedback από τους χρήστες, βελτιστοποιείται συνεχώς.

Σκεφθείτε το Facebook. Πως ήταν όταν λανσαρίστηκε (προσφέροντας όμως αυτό που έλειπε από την αγορά και ήθελαν οι χρήστες). Πώς είναι σήμερα και πώς συνεχώς αλλάζει, ακόμη και καθημερινά.

Μύθος #6 Το Growth Hacking βοηθά να στοχεύεις τους πάντες

Όπως αναφέρει o Ryan Holiday στο βιβλίο του “Growth Hacker Marketing”, για να έχεις ένα καλό προϊόν που μπορεί να εκτοξευθεί με Growth Hacking, πρέπει να πετύχεις πρώτα το PFM. Το Product Market Fit σημαίνει ότι πρέπει το προϊόν σου να είναι κάτι που ο κόσμος το θέλει και το χρειάζεται.

Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο για έναν marketer από το να προωθεί ένα προϊόν που δε χρειάζεται κανείς. Και αυτό είναι ένα βασικό σημείο διαφοράς του Growth Hacking με το παραδοσιακό marketing.

Όπως αναφέραμε και νωρίτερα, το προϊόν πρέπει να είναι ζωντανό, να αλλάζει συνεχώς. Ο σκοπός είναι να πλησιάζει όσο περισσότερο μπορεί σε αυτό που χρειάζονται οι καταναλωτές. Με άλλα λόγια, το προϊόν να ικανοποιεί μια πραγματική και αδιαπραγμάτευτη ανάγκη από ένα πραγματικό και σαφώς ορισμένο κοινό.

Άρα, Growth Hacking δε γίνεται όταν δεν υπάρχει αυτό το Product Market Fit, είτε γιατί το προϊόν δεν είναι το κατάλληλο για την ανάγκη που θα ικανοποιήσει είτε γιατί το κοινό-στόχος είναι ευρύ και γενικό.

Απομυθοποιώντας το Growth Hacking, διακρίνει κανείς βασικά στοιχεία του που το διαφοροποιούν τελείως από όσα διδάσκουν στα πανεπιστήμια. Στοιχεία όπως η έμφαση στο προϊόν και το κοινό-στόχος, το εύρος και βάθος αντικειμένων που εμπλέκονται σε αυτό και η έμφαση στο συνεχή και γρήγορο πειραματισμό,

Όπως λέει ίσως ο πιο διάσημος Growth Hacker στον κόσμο, Josh Fechter:

[bctt tweet=”Growth Hacking σημαίνει να βρίσκεται πάντα στο top 3% των ανθρώπων που δοκιμάζουν οτιδήποτε νέο.” username=””]

Είτε αυτό αφορά νέα κανάλια ή μέσα είτε αυτό αφορά νέους τρόπους προσέγγισης του κοινού και εργαλεία.

Πρέπει να έχεις μηχανισμούς να τα παρακολουθείς, να τα αγκαλιάζεις γρήγορα και να τα τεστάρεις για το δικό σου case, με στόχο να είσαι πάντα ένα βήμα μπροστά από τους υπόλοιπους που θα τα υιοθετήσουν στη συνέχεια.