Τι είναι το Google Tag Manager
Το Google Tag Manager (γνωστό και ως GTM) είναι ένα δωρεάν εργαλείο διαχείρισης που παρέχεται από την Google.
Μέσω του εργαλείου αυτού, μπορείς να διαχειριστείς και να ελέγξεις διαφορετικά marketing και analytics tags σε ένα website ή application.
To Google Tag Manager λανσαρίστηκε από την Google το 2012, με στόχο να λύσει συγκεκριμένα προβλήματα που απασχολούσαν τους marketers σχετικά με την δημιουργία και εγκατάσταση των διαφορετικών tags που καλούνταν να διαχειριστούν.
Πλέον, με τη βοήθεια του Google Tag Manager, οι marketers μπορούν να διαχειριστούν πολλά και διαφορετικά tags «κάτω από μια στέγη» έχοντας πλήρη έλεγχο και εποπτεία για τη λειτουργία τους.
Με έτοιμα templates για εύκολη και γρήγορη εισαγωγή των tags και χρησιμοποιώντας τη μέθοδο asynchronous loading για αυξημένη ταχύτητα φόρτωσης των websites, πολύ γρήγορα το Google Tag Manager έγινε ένα αγαπημένο εργαλείο των marketers.
Πάμε όμως να δούμε τι είναι τα “tags” και από τι αποτελούνται.
Εισαγωγή στα tags
Τα tags αποτελούνται από ένα κομμάτι κώδικα JavaScript που χρησιμοποιείται για να συλλέξει μετρήσιμα data από ένα website/application και να τα στείλει σε 3rd party υπηρεσίες, όπως τα: Google Analytics, Google AdWords, Twitter, Facebook, ComScore κλπ.
Δες ένα παράδειγμα ενός Google Analytics Tag (γνωστό και ως Google Analytics Tracking code):
Δες ένα παράδειγμα ενός Google AdWords Conversion Tracking Tag (γνωστό και ως Google AdWords Conversion Tracking code):
Δες ένα παράδειγμα ενός Facebook Tag (γνωστό και ως Facebook Pixel Code):
Επομένως, παρατηρείς ότι το tag είναι απλά ένα κομμάτι κώδικα. Μπορείς να εισάγεις αυτόν τον κώδικα απευθείας και άμεσα στο website σου, με τη μέθοδο copy-paste, στο κατάλληλο αρχείο (π.χ. header.php), ή μπορείς να τον έμμεσα, μέσω του Google Tag Manager (GTM).
Ορολογία του Google Tag Manager
- Tag: Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, τα tags είναι κομμάτια κώδικα που τρέχουν σε σελίδες του διαδικτύου ή εφαρμογές
- Όταν ένα tag ενεργοποιείται σε μια σελίδα, η ενέργεια αυτή χαρακτηρίζεται ως tag fire
- Το trigger είναι αυτό που κάνει το tag να ενεργοποιηθεί. Ελέγχει ότι πληρούνται οι κατάλληλες συνθήκες για την ενεργοποίηση και στη συνέχεια εκτελεί τις απαραίτητες ενέργειες. Για παράδειγμα, αν έχεις εισάγει τον κώδικα Google Analytics στο site σου, κάθε φορά που ένας χρήστης επισκέπτεται μια σελίδα, θα είναι αιτία (trigger) να ενεργοποιηθεί (fire) το tag
- Variable: Ένα variable (μεταβλητή) δείχνει στο GTM το που θα πρέπει να κάνει fire ένα tag.
- Data layer: αποθηκεύει πληροφορίες για το GTM
- Container: εκεί αποθηκεύονται όλα τα tags, triggers και variables για το site σου. Κάθε website οφείλει να έχει το δικό του
Αυτή είναι η βασική ορολογία που πρέπει να γνωρίζεις πριν ξεκινήσεις τη διαδικασία εγκατάστασης του GTM.
Δημιουργία και Εγκατάσταση του Google Tag Manager
Εφόσον έχεις καταλήξει στα tags που θες να εγκαταστήσεις στο website σου, ήρθε η ώρα να ακολουθήσεις τη διαδικασία για τη δημιουργία και εγκατάσταση του Google Tag Manager.
Στο παράδειγμα αυτό, εκτός της δημιουργίας και εγκατάστασης του GTM, θα δείξουμε και πώς μπορείς να εισάγεις τον κώδικα Google Analytics Universal μέσω του GTM.
Step 1: Δημιουργία Λογαριασμού
Αρχικά, θα πρέπει να δημιουργήσεις ένα λογαριασμό ακολουθώντας το url https://www.google.com/analytics/tag-manager/. Πατώντας το SIGN UP FOR FREE θα ξεκινήσεις τη διαδικασία δημιουργίας.
Ο λογαριασμός χαρακτηρίζεται από το GTM container ID που θα δημιουργηθεί για το website σου. Θα πρέπει να επιλέξεις τον τύπο του container (Web, iOS ή Android) και να πατήσεις το “create” button.
Έτσι, θα δημιουργήσεις τον κώδικα GTM. Αυτός ο κώδικας θα πρέπει να εισαχθεί στο <head> του HTML output του site σου, όσο γίνεται πιο κοντά στο opening του <head> tag.
Προς διευκόλυνση δική σου, καλό θα είναι να ονομάσεις το container με το όνομα του website σου, προκειμένου να το ξεχωρίζεις σε περίπτωση που δημιουργήσεις πολλαπλά containers για διαφορετικά site.
Step 2: Δημιουργία Tag
Έπειτα, θα πρέπει να δημιουργήσεις το tag. Κάνε click στο “new tag” button και επίλεξε το tag που θες να εισάγεις.
Ονόμασε το tag σου με κάτι εύκολο για να το θυμάσαι. Για παράδειγμα, μπορείς να συνδυάσεις το domain name του site σου μαζί με το είδος του tag.
Step 3: Πρόσθεσε το tracking ID
Στη συνέχεια, βρες το αναγνωριστικό ID του site σου μέσω του Google Analytics λογαριασμού σου. Πήγαινε στο admin section (ενότητα διαχειριστή), επίλεξε το property (ιδιοκτησία), κάνε click στο tracking info (πληροφορίες παρακολούθησης) και έπειτα στο tracking code (κώδικας παρακολούθησης).
Το αναγνωριστικό ID θα βρίσκεται στο επάνω μέρος της σελίδας. Αντέγραψε αυτό και επικόλλησέ το στο κατάλληλο box στο GTM.
Step 4: Επίλεξε τι και που θες να παρακολουθείς
Στη συνέχεια, αποφάσισε τι θες να παρακολουθείς. Για τα Analytics, αυτό θα ήταν τα page views. Σε αυτό το στάδιο, μπορείς επίσης να αποφασίσεις πότε θα ενεργοποιείται το tag (tag fire). Ξανά, για τα Analytics, κάνε click στο “use all pages” και στη συνέχεια στο “create” button.
Step 5: Επιβεβαίωσε ότι το site σου είναι έτοιμο
Χρησιμοποιώντας ένα χρήσιμο chrome extension, το Google Tag Assistant, μπορείς να βεβαιωθείς ότι ο κώδικας του GTM έχει εγκατασταθεί σωστά σε όλες τις σελίδες και καταγράφει.
Εάν όλα έχουν πάει καλά και έχεις εγκαταστήσει επιτυχώς τον κώδικα, θα δεις μια πράσινη ένδειξη στον Tag Assistant που επιβεβαιώνει τη σωστή λειτουργία.
Step 6: Preview and Publish
Όταν το site σου είναι έτοιμο, θα είναι η ώρα να ενεργοποιήσεις τον GTM. Έχεις την επιλογή να κάνεις publish τον κώδικα απευθείας, ή να κάνεις πρώτα ένα preview. Με το preview μπορείς να ελέγξεις αν το tag λειτουργεί και ενεργοποιείται σωστά χωρίς προβλήματα.
Στο preview mode, αν επισκεφτείς το site σου μπορείς να δεις ποια tags ενεργοποιούνται:
Όταν σιγουρευτείς ότι όλα είναι σωστά και τα tags σου ενεργοποιούνται έτσι όπως πρέπει, κάνε click στο “publish” και ο κώδικας θα βγει live.
Step 7: Αφαίρεση duplicate code
Ένα πρόβλημα που παρατηρείται όταν οι χρήστες αρχίζουν να χρησιμοποιούν τον GTM, είναι ότι ξεχνάνε να αφαιρέσουν παλιούς κώδικες που είχαν εισάγει manually στο website τους.
Το αποτέλεσμα είναι να τρέχουν 2 ίδιοι κώδικες Google Analytics, Google AdWords κλπ.
Αυτό που θα πρέπει να κάνεις είναι να αφαιρέσεις όποιους παλιούς κώδικες υπάρχουν στο website σου και παράλληλα τρέχουν μέσω του GTM.
Πάλι, ο καλύτερός σου σύμμαχος σε αυτήν την προσπάθεια είναι ο Google Tag Assistant.
Step 8: Κάνε ένα check στα στατιστικά
Στην περίπτωση μας, θα πρέπει να βεβαιωθείς ότι το Google Analytics καταγράφει χωρίς πρόβλημα. Καλό θα είναι να ελέγχεις τα στατιστικά κάθε ημέρα, τουλάχιστον για μια εβδομάδα.
Αν παρατηρήσεις ότι η επισκεψιμότητα δεν καταγράφεται καθόλου, ή υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις σε σχέση με πριν, κάτι έχει πάει στραβά στην εγκατάσταση του GTM ή στις ρυθμίσεις του tag.
Πώς να εισάγεις περισσότερα tags στο website σου
Μόλις εισάγεις το πρώτο σου tag, η διαδικασία για το επόμενο θα σου φανεί ιδιαίτερα εύκολη.
Για παράδειγμα, μπορεί να θες να εισάγεις το tag του Google AdWords. Η διαδικασία είναι ακριβώς η ίδια και θα πρέπει να ακολουθήσεις τα ίδια βήματα.
Ωστόσο, σε πιο ιδιαίτερα tags όπως αυτό του Facebook Pixel όπου κάθε κώδικας εμπεριέχει διαφορετικά pixel code events (purchase, addtocart), χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή καθώς κάθε event ενεργοποιείται σε διαφορετικές σελίδες.
Related: Πώς να εγκαταστήσεις και να χρησιμοποιήσεις το Facebook Pixel
Εκεί ίσως χρειαστείς τη βοήθεια ενός έμπειρου developer, ή να κάνεις υπομονή μέχρι το επόμενό μας άρθρο 😉
Για περισσότερες αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τον Google Tag Manager, μπορείς να επισκεφτείς τα παρακάτω urls της Google:
https://support.google.com/tagmanager/answer/6103696?hl=en
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/upgrade/reference/gtm#overview