Τι είναι το Google Search Console και σε ποιους απευθύνεται
Το Google Search Console είναι μια δωρεάν υπηρεσία/συλλογή εργαλείων που έχουν ως στόχο να προσφέρουν πολύτιμα insights σχετικά με την απόδοση μιας ιστοσελίδας στο ευρετήριο της Google .
Το Search Console απευθύνεται κυρίως σε:
- Business owners’ με online εταιρική παρουσία
- Seo specialists
- Digital marketers
- Website administrators
- Web developers
- Application developers
Κάποια features που συναντάς στο Search Console, παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την επισκεψιμότητα, την εμφάνιση της ιστοσελίδας στη Google, crawl data, ανίχνευση τεχνικών σφαλμάτων και προτάσεις για τη βελτίωση διαφόρων παραγόντων που σχετίζονται την ιστοσελίδα.
Για τους πιο παλιούς, το Google Search Console ήταν γνωστό ως Google Webmaster Central που αργότερα μετονομάστηκε σε Google Webmaster Tools, μέχρι το 2015.
Για αρκετούς digital marketing experts, το Search Console είναι μακράν ένα από τα καλύτερα εργαλεία για Search Engine Optimization και με την σειρά μας δεν θα μπορούσαμε να διαφωνήσουμε!
Είναι πανίσχυρο, είναι της Google και ρίχνει φως σε βασικά website performance στοιχεία, που μέχρι τώρα ίσως να μην είχες δώσει την απαραίτητη βαρύτητα. Επίσης, σου παρέχει προτάσεις για website optimization και διόρθωση βασικών σφαλμάτων που προκύπτουν στο site σου.
Εάν μέχρι τώρα δεν πείστηκες για το Search Console, δες τι αναφέρει η ίδια η Google:
Όπως μπορείς να δεις, το Search Console έχει πάρα πολλές δυνατότητες και μπορεί να μπει σε “μονοπάτια άβατα” που άλλα εργαλεία ίσως να μην καταφέρουν να μπουν ποτέ.
Ωστόσο, για να αξιοποιήσεις και να επωφεληθείς από αυτό το εργαλείο, θα πρέπει να γνωρίζεις τις πιο βασικές λειτουργίες του, πώς να τις χρησιμοποιείς αλλά και να έχεις στο μυαλό σου τι είναι αυτό που θες να ελέγξεις.
Παρακάτω θα δεις μερικές από τις βασικές λειτουργίες του Search Console, για τις οποίες δεν χρειάζεται κάποια εξειδικευμένη γνώση. Για πιο αναλυτική παρουσίαση του εργαλείου αλλά και των δυνατοτήτων του, σου προτείνουμε να επισκεφτείς το επίσημο site της Google εδώ.
Setup και επιβεβαίωση domain
Πριν ξεκινήσεις να χρησιμοποιείς το Google Search Console, θα πρέπει να επιβεβαιώσεις ότι είσαι ο πραγματικός ιδιοκτήτης του ιστότοπου. Η διαδικασία είναι σχετικά εύκολη:
Κάνε Log in με τον Gmail λογαριασμό σου στο Search Console. Όταν είσαι logged in, κάνε click στο κόκκινο button “Add Property”.
Βάλε το url του ιστότοπου που θες να συνδέσεις και στη συνέχεια κάνε click στο “Add Property”. Μπράβο! Το site σου έχει συνδεθεί με τον λογαριασμό σου στο Search Console. Αλλά δεν τελείωσες ακόμη, θα πρέπει να προχωρήσεις στην επιβεβαίωση ιδιοκτησίας.
Για να κάνεις το verification υπάρχουν διάφοροι τρόποι. Ανάλογα την εμπειρία σου με HTML, επίλεξε τον ευκολότερο για σένα τρόπο (κάποιοι τρόποι απαιτούν τεχνικές γνώσεις πάνω σε HTML, FTP κτλ.). Οι 7 τρόποι για να επιβεβαιώσεις την ιδιοκτησία ιστοτόπου είναι οι εξής:
- Προσθήκη HTML tag
- Upload ενός HTML αρχείου
- Επιβεβαίωση μέσω domain name provider
- Επιβεβαίωση μέσω Google Analytics tracking code
- Επιβεβαίωση μέσω Google tag manager container snippet
- Επιβεβαίωση μέσω Google sites
- Επιβεβαίωση μέσω Blogger
Περισσότερες αναλυτικές οδηγίες για την επιβεβαίωση ιδιοκτησίας μπορείς να βρεις στο επίσημο site της Google εδώ (επικεφαλίδα Verification methods).
Search Console Dashboard
Μόλις ολοκληρώσεις το set up, στο αριστερό sidebar θα βρεις το dashboard του Search Console:
Πριν σε τρομάξει ο αριθμός των διαθέσιμων λειτουργιών, θυμήσου ότι στην πραγματικότητα το Search Console είναι μια all-in-one σουίτα εργαλείων και κάθε ένα από αυτά τα εργαλεία κρύβει μια πληθώρα πληροφοριών.
Αν και δεν θα μας έφταναν ούτε 10 άρθρα για να αναλύσουμε τι κάνει κάθε ένα από αυτά (και αν τα βάζαμε όλα σε ένα άρθρο δεν θα το διάβαζε κανένας), θα προχωρήσουμε στην ανάλυση των πιο βασικών features που αφορούν, τι άλλο; το SEO.
Βασικές λειτουργίες του Google Search Console & SEO
HTML Improvements και διόρθωση σφαλμάτων
Το section αυτό είναι προσβάσιμο εάν κάνεις click στο “Search Appearance → HTML Improvements”.
Η Google θα σαρώσει τον ιστότοπό σου και θα ανιχνεύσει πιθανά προβλήματα και σφάλματα στις σελίδες σου, όπως duplicates, ελλείψεις σε Headings και tags, ή meta descriptions.
Εάν προκύψουν σφάλματα στο site σου, σίγουρα θα θες να γνωρίζεις ποια είναι αυτά και να προχωρήσεις άμεσα σε διορθώσεις (ειδικά αν επηρεάζουν αρνητικά σε μεγάλο βαθμό το performance σου).
Για παράδειγμα, ένα πιθανό σφάλμα είναι να έχεις το ίδιο meta description σε παραπάνω από 1 σελίδες, κάτι που επηρεάζει άμεσα και σε μεγάλο βαθμό το ranking σου.
Search Analytics
Για να αποκτήσεις πρόσβαση στο section αυτό, κάνε click στο “Search Traffic → Search Analytics”.
Τα Search Analytics σου παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την απόδοση του περιεχομένου της σελίδας σου.
Για παράδειγμα, μπορείς να δεις τα δημοφιλέστερα search queries, τις συσκευές που αναζητούν οι χρήστες, από ποιες χώρες προέρχεται η επισκεψιμότητα σου και πολλά άλλα.
Ένα από τα πρώτα πράγματα που θα πρέπει να κοιτάξεις είναι ο αριθμός των clicks που παίρνει κάθε λέξη-κλειδί.
Αυτό θα σου δείξει το πώς μια συγκεκριμένη λέξη-κλειδί κατατάσσεται στα αποτελέσματα αναζήτησης και φυσικά τον αριθμό των clicks.
Μια γρήγορη ανάλυση των παραπάνω, θα σου δώσει την πληροφορία που χρειάζεσαι ώστε να δεις ποιες λέξεις-κλειδιά φέρνουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και ποιες δεν αποδίδουν (και ίσως θα πρέπει να αναθεωρήσεις).
Ένας ακόμη σημαντικός δείκτης είναι τα impressions ανά λέξη-κλειδί.
Ο δείκτης αυτός θα σου δείξει το ποσοστό των χρηστών που κάνει click σε συγκεκριμένα keywords.
Αν παρατηρήσεις ότι μια λέξη-κλειδί αποκτά μεγάλο όγκο εμφανίσεων αλλά ελάχιστα clicks (εάν έχει δηλαδή χαμηλό CTR%), αυτό μπορεί να υποδηλώνει ότι ο τίτλος του περιεχομένου σου χρειάζεται κάποιες μικροαλλαγές επειδή δεν παρακινεί τους χρήστες να κάνουν click.
Έλεγχος backlinks
Όπως ήδη θα γνωρίζεις, τα links που οδηγούν προς το site σου παίζουν σημαντικό ρόλο στην αξία που του προσδίδει η Google.
Εάν το περιεχόμενο σου αναδημοσιεύεται από άλλες αξιόλογες ιστοσελίδες, αυτό πρόκειται να δώσει ένα πολύ μεγάλο boost στα οργανικά σου αποτελέσματα.
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, η λήψη συνδέσμων από άσχετες και ύποπτες τοποθεσίες θα έχει το αντίθετο αποτέλεσμα και θα βλάψει την κατάταξή σου.
Παρόλο που υπάρχουν πολλά εργαλεία που θα σε βοηθήσουν να αναλύσεις τα links προς το site σου, το Google Search Console είναι μια πολύ καλή εναλλακτική λύση.
Εκτός το ότι είναι δωρεάν, είναι ένα αποτελεσματικό και ακριβές εργαλείο.
Για να αποκτήσεις πρόσβαση στο section αυτό, κάνε click στο “Search Traffic → Links to Your Site.”
Εκεί θα δεις πολλές χρήσιμες πληροφορίες, όπως:
- Το σύνολο των backlinks
- Την πηγή με τα περισσότερα links προς το site σου
- Το περιεχόμενο με τα περισσότερα links
- Πώς είναι συνδεδεμένα τα data
Η γνώση αυτών των πληροφοριών είναι σημαντική για δύο κύριους λόγους.
Πρώτον, θα μάθεις ποια sites συνδέονται περισσότερο με το δικό σου. Εάν λαμβάνεις links από ανεπιθύμητες τοποθεσίες, spam sites ή ύποπτα domains, θα πρέπει να απορρίψεις (disavow) αυτούς τους συνδέσμους.
Δεύτερον, θα γνωρίζεις ποιες αξιόπιστες, συναφείς τοποθεσίες συνδέονται με το site σου. Αν διαπιστώσεις ότι μια δημοσίευσή σου κοινοποιήθηκε από ένα μεγάλο ειδησεογραφικό site, αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσε να σε οδηγήσει σε μελλοντικές ευκαιρίες και συνεργασίες.
Index status
Επόμενος δείκτης είναι το Index status, το οποίο θα σου δείξει ποια είναι η κατάσταση ευρετηρίου του site σου.
Για να το βρεις αυτό, κάνε click στο “Google Index → Index Status”. Στη συνέχεια κάνε click στο κουμπί “Advanced” στην κορυφή της σελίδας.
Εκεί, θα δεις ένα γράφημα όπως το παρακάτω:
Το feature αυτό θα σου δείξει μια ανασκόπηση του αριθμού των συνολικών σελίδων που έχουν ευρετηριαστεί από τη Google καθώς και των σελίδων που έχουν αποκλειστεί από τα robots ή έχουν αφαιρεθεί.
Αν υπάρχει μια συγκεκριμένη σελίδα που θέλεις να γίνει indexed -να διαβαστεί δηλαδή από τα robots της Google- αλλά δεν έχει γίνει ακόμη, μπορείς να την ελέγξεις για τυχόν σφάλματα.
Πιο συγκεκριμένα, προτείνουμε να εξετάσεις το αρχείο robots.txt ή το sitemap_xml για να προσδιορίσεις πιο ακριβώς είναι το πρόβλημα.
Προφανώς, δεν θέλεις να έχεις σελίδες στο site σου οι οποίες δεν έχουν ευρετηριαστεί από την Google, καθώς αυτό θα έχει αρνητική επίπτωση στο SEO σου.
Αλλά με τον έλεγχο του index status, θα είσαι σε θέση να διορθώσεις όλα τα σχετικά προβλήματα που έχουν να κάνουν με το indexing σελίδων.
Crawl errors
Ένας από τους σημαντικότερους δείκτες, τα σφάλματα ανίχνευσης -ή αλλιώς crawl errors- μπορούν να αποδειχθούν επιζήμια για το SEO. Τέτοια σφάλματα μπορεί να είναι τα εξής:
- 404 errors
- Server errors
- Μια διεύθυνση URL που οδηγεί σε ανύπαρκτη σελίδα
Αυτά τα errors, δεν μπορούν μόνο να βλάψουν το SEO της σελίδας σου, με αποτέλεσμα να χάνει θέσεις στα οργανικά αποτελέσματα, αλλά επηρεάζουν άμεσα και τη συνολική εμπειρία χρήστη. Θεωρείται άκρως αντιεπαγγελματικό στο web, να οδηγείται ο χρήστης σε ανύπαρκτες σελίδες καθώς περιηγείται σε ένα site.
Ωστόσο, μπορείς να εντοπίσεις τυχόν προβλήματα κάνοντας click στο “Crawl Error” κάτω από το “Crawl” section.
Το Google Search Console θα σου δείξει ποια URLs είναι εσφαλμένα, εμφανίζοντας τόσο σφάλματα του ιστοτόπου όσο και URLs errors.
Εάν εντοπίσεις τυχόν σφάλματα, κάνε click σε αυτά για μια πιο λεπτομερή περιγραφή. Στη συνέχεια, θα πρέπει να διαγνώσεις τυχόν προβληματικές περιοχές και να τις διορθώσεις.
Fetch as Google
Ας υποθέσουμε ότι έκανες κάποιες σημαντικές αλλαγές στον ιστότοπό σου και θέλεις η Google να διαβάσει και να κάνει index τις αλλαγές αυτές άμεσα, ώστε να εμφανιστούν ταχύτερα στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Μπορείς να επιταχύνεις τη διαδικασία αυτή, χρησιμοποιώντας τη λειτουργία “Fetch as Google” κάτω από το “Crawl” section.
Εάν κάνεις click στο “Fetch as Google”, θα εμφανιστεί ένα box όπως το παρακάτω:
Στη συνέχεια, πληκτρολόγησε τη διεύθυνση URL που θέλεις να ανακτήσει η Google.
Εάν πρόκειται για μια μόνο σελίδα, θα πρέπει να πληκτρολογήσεις τη διεύθυνση http://yourwebsite.com/category.
Εάν πρόκειται για ένα μεγάλο εύρος σελίδων, αν έκανες π.χ. μια ολική αναδόμηση στο site σου, τότε άφησε το πλαίσιο κενό.
Κάνε click στο “Fetch and Render” button. Εάν οι αλλαγές αφορούν μια ή δύο σελίδα, το fetching θα ολοκληρωθεί γρήγορα. Αν υπάρχουν ωστόσο πολλές αλλαγές, η διαδικασία ενδέχεται να κρατήσει κάποια λεπτά.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, κάνε click στο “Submit to Index” στο κάτω μέρος.
Το τελευταίο βήμα είναι να επιλέξεις ανάμεσα σε δύο επιλογές:
- Crawl Only This URL
- Crawl This URL and its Direct Links
Επίλεξε την πρώτη επιλογή, αν θέλεις να κάνεις index μόνο μια σελίδα. Επίλεξε την δεύτερη επιλογή αν θέλεις η Google να κάνει index ολόκληρο το site σου.
Είσαι έτοιμος! Σε αυτό το σημείο, η Google θα στείλει τους crawlers της για να ανιχνεύσουν τις ενημερωμένες σελίδες του ιστότοπού σου και οι αλλαγές θα εμφανιστούν πολύ γρήγορα στα αποτελέσματα αναζήτησης (συνήθως είναι θέμα μερικών ημερών).
Το feature αυτό είναι πραγματικά χρήσιμο, διότι αυξάνει τις πιθανότητες για το νέο περιεχόμενο να rank-άρει στη Google σε μικρότερο χρονικό διάστημα απ’ ότι κανονικά.
Κλείνοντας
Λατρεύουμε το Google Search Console και θέλουμε στο μέλλον να ασχοληθούμε εκτενέστερα περιγράφοντας περισσότερα features!
Είναι ένα εύκολο στη χρήση εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βελτιώσει πολλές πτυχές γύρω από το SEO.
Εάν θέλεις να δεις ποιες λέξεις-κλειδιά φέρνουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, να ελέγξεις τα backlinks ή να βεβαιωθείς ότι το ενημερωμένο περιεχόμενο γίνεται indexed ταχύτερα, όλα αυτά μπορείς να τα κάνεις μέσω του Search Console.
Το Google Search Console είναι “hands down” ένα must εργαλείο πριν-μετά και κατά τη διάρκεια μιας SEO καμπάνιας. Κάθε μεγάλο project που αφορά SEO audit, περιλαμβάνει το Google Search Console ως εργαλείο.
Και μην ξεχνάμε το πιο βασικό, είναι εντελώς δωρεάν…και είναι της Google!
Για οποιαδήποτε απορία πάνω στο Search Console και τις λειτουργίες του, άφησε το σχόλιο σου 😉