Στο παρελθόν οι τοπικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν σε μεγάλο βαθμό να βασιστούν στην επισκεψιμότητα που λάμβαναν και στο word of mouth, τη διάδοσή της δηλαδή από στόμα σε στόμα προκειμένου να αναπτύξουν την εμπορικότητά τους. Σήμερα, ωστόσο, οι περισσότεροι καταναλωτές ξεκινούν την αναζήτηση για επιχειρήσεις online, ακόμα και όταν αναζητούν κάτι στη γειτονιά τους ή σε μια κοντινή περιοχή.
Ας χρησιμοποιήσουμε τον όρο local business searches, που αναφέρεται στην ευρύτερη αναζήτηση επιχειρήσεων ενός καταναλωτή κοντά στην περιοχή που βρίσκεται. Οι αναζητήσεις αυτές επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την απόφασή του για το αν θα επισκεφτεί ή όχι την επιχείρηση που τον ενδιαφέρει. Στοιχεία από το HubSpot δείχνουν ότι το 72% των καταναλωτών επισκέπτεται ένα κατάστημα εντός 8 χιλιομέτρων από την τοποθεσία του, αφού πραγματοποιήσουν ένα local search.
Παρόλο που υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την απόφαση ενός πελάτη να αγοράσει από τη δική σου επιχείρηση μετά από μια αναζήτηση στην Google, ελάχιστοι από αυτούς τους παράγοντες έχουν μεγαλύτερη επιρροή από τα reviews. Τα reviews χτίζουν εμπιστοσύνη και αξιοπιστία, χρησιμεύοντας ως μια σύγχρονη μορφή word of mouth. Όσες περισσότερες και καλές κριτικές μπορεί να λάβει μια τοπική επιχείρηση, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η επιρροή στην αγοραστική απόφαση του καταναλωτή, όταν αυτός αναζητεί μια επιχείρηση.
Πάμε να δούμε 6 χρήσιμα tips τα οποία θα σε βοηθήσουν να αποκτήσεις περισσότερα Google Reviews και να αυξήσεις την αξιοπιστία και τη φήμη της επιχείρησής σου!
1. Δημιούργησε ή διεκδίκησε το προφίλ της επιχείρησης στο Google My Business (business claim)
Εάν δεν το έχεις κάνει ήδη, για να ξεκινήσει η επιχείρησή σου να λαμβάνει κριτικές θα πρέπει να διαθέτει ένα Google My Business προφίλ, το οποίο μπορείς πολύ εύκολα να δημιουργήσεις εδώ ακολουθώντας τις οδηγίες βήμα προς βήμα. Η δημιουργία του προφίλ είναι δωρεάν και σου δίνει πλήρη έλεγχο της καταχώρισης του καταστήματός σου, που εμφανίζεται στις αναζητήσεις στην Google.
Αν όμως το προφίλ σου υπάρχει ήδη αλλά είναι “ορφανό” από διαχείριση, αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να διεκδικήσεις το προφίλ της επιχείρησης αναφέροντας ότι είσαι ο ιδιοκτήτης. Η διαδικασία είναι πολύ εύκολη και περιγράφεται αναλυτικά εδώ. Με αυτό τον τρόπο θα μπορείς να ενημερώνεις βασικές πληροφορίες όπως η διεύθυνση, οι ώρες λειτουργίας, οι παροχές, τρόποι πληρωμής κ.α. Η συμπλήρωση αυτών των πληροφοριών θα δείξει στους χρήστες ότι η επιχείρηση διαθέτει ένα επίσημο προφίλ, το οποίο ενισχύει την εμπιστοσύνη και την εγκυρότητά της.
2. Στείλε υπενθυμίσεις μέσω email
Οι περισσότεροι πελάτες δεν πρόκειται να υποβάλουν κριτική αμέσως μετά την αγορά τους από ένα κατάστημα. Πρέπει να βιώσουν πλήρως το προϊόν ή την υπηρεσία πρωτού νιώσουν άνετα ώστε να αφήσουν μια κριτική. Αυτός είναι και ο λόγος που μια από τις κορυφαίες εταιρείες αξιολογήσεων στον κόσμο, η Metacritic, άλλαξε πρόσφατα την πολιτική αξιολόγησής της για videogames, καθιστώντας την έτσι ώστε οι παίκτες να μπορούν να αφήσουν σχόλια μόνο μετά την κυκλοφορία ενός παιχνιδιού για 36 ώρες ενώ παράλληλα το έχουν βιώσει πραγματικά.
Για μια τοπική επιχείρηση, είναι καλό να στείλει μια υπενθύμιση μέσω email λίγες ημέρες ή μια εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Δεν είναι απαραίτητο ωστόσο να διαθέτεις ένα online checkout (όπως τα eshops) για να αποκτήσεις το email του πελάτη. Με έξυπνες συσκευές πληρωμής στα καταστήματα, μπορείς να προσφέρεις την επιλογή αποστολής ψηφιακών αποδείξεων στο email ενός πελάτη, το οποίο μπορείς να χρησιμοποιήσεις αργότερα για να ζητήσεις ευγενικά μια κριτική.
Ωστόσο, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, οποιαδήποτε διαδικασία σχετίζεται με συλλογή δεδομένων οφείλει να συμμορφώνεται με τα γενικότερα πλαίσια προστασίας προσωπικών δεδομένων του καταναλωτή (GDPR). Επίσης, είναι άξιο να σημειωθεί ότι οι ημέρες που μεσολαβούν από την αγορά μέχρι την αποστολή του email διαφέρουν από κλάδο σε κλάδο και από επιχείρηση σε επιχείρηση. Για παράδειγμα, ένας πελάτης που περιμένει για το δέμα του 5 ημέρες, χρειάζεται περισσότερες ημέρες από έναν πελάτη που αγόρασε απευθείας στο κατάστημα.
3. Διαμοίρασε τις θετικές κριτικές σε άλλα μέσα
Στους ανθρώπους αρέσει να γνωρίζουν ότι η άποψή τους έχει εισακουστεί και βοηθήσει άλλους ανθρώπους που βρίσκονται στην ίδια ανάγκη με αυτούς. Και αυτό ακολουθείται σαν best practice από πολλές επιχειρήσεις, οι οποίες μεγιστοποιούν το όφελος των κριτικών παρουσιάζοντάς τες σε άλλα μέσα όπως το Facebook, το Instagram, ή την ίδια τους την ιστοσελίδα/ηλεκτρονικό κατάστημα. Σε περίπτωση που η κριτική είναι επώνυμη (έχει ληφθεί δηλαδή απευθείας από το μέσο στο οποίο δόθηκε η κριτική), μπορεί να ενθαρρύνει ακόμη περισσότερα άτομα να αφήσουν κριτικές για εσένα.
Η επιμέλεια θετικών κριτικών που θα εμφανίζονται είτε στα προφίλ της επιχείρησης στα social media, είτε στην ιστοσελίδα, παρέχει κοινωνική απόδειξη για πελάτες που δεν ανακαλύπτουν την επιχειρήση μέσω μιας αναζήτησης στην Google. Αυτό διασφαλίζει ότι όλοι οι πιθανοί πελάτες εκτίθενται στο word of mouth.
4. Χρησιμοποίησε φυσικές υπενθυμίσεις για digital reviews
Δεν έχουν όλες οι επιχειρήσεις τη δυνατότητα να συλλέγουν emails των πελατών τους ώστε να στέλνουν υπενθύμιση. Ωστόσο, ορισμένες “old school” μέθοδοι μπορούν να σε βοηθήσουν σε αυτό το εγχείρημα.
Για παράδειγμα, οι εργολάβοι και οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών συχνά αφήνουν επαγγελματικές κάρτες μετά την ολοκλήρωση της εργασίας για έναν πελάτη. Εκτός από την επαγγελματική σου κάρτα και οποιοδήποτε άλλο γραφικό υλικό αφήνεις (όπως πληροφορίες εγγύησης), εξέτασε το ενδεχόμενο να προσθέσεις μια κάρτα αξιολόγησης στην Google. Αυτή η κάρτα θα μπορούσε να παρέχει ένα σύνδεσμο και σύντομες οδηγίες για την υποβολή μιας online κριτικής. Υπενθύμισε στους πελάτες τους ότι η κοινοποίηση της εμπειρίας τους θα βοηθήσει και άλλους ανθρώπους.
5. Μην αφήνεις αναπάντητες κριτικές
Ανεξάρτητα από το αν λαμβάνεις μια καλή ή κακή κριτική, είναι σημαντικό να απαντάς στις κριτικές που λαμβάνεις. Μια ανάλυση του Business Harvard Review για τις κριτικές των ξενοδοχείων στην Google, διαπίστωσε ότι οι επιχειρήσεις που απάντησαν σε σχόλια πελατών έλαβαν 12% περισσότερες κριτικές, ενώ αύξησαν επίσης τη βαθμολογία τους κατά 0.12 αστέρια.
Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή όταν απαντάς σε αρνητικές κριτικές. Θα πρέπει να τις αντιμετωπίσεις ως ευκαιρία για να μάθεις και να αναπτύξεις την επιχείρησή σου. Προσφέρσου να βοηθήσεις τον πελάτη και να διορθώσεις πράγματα που μπορεί να ενοχλήσουν μελλοντικούς πελάτες, παρά να έρθεις σε αντιπαράθεση μαζί τους. Μια άλλη ανάλυση του Moz, έδειξε ότι πολλοί πελάτες αντιμετωπίζουν τις κριτικές τους ως κάτι μεταβλητό, και είναι πρόθυμοι να αλλάξουν τις αρνητικές τους κριτικές εάν η επιχείρηση προσπαθήσει να διορθώσει την κατάσταση.
6. Στόχος η τέλεια εξυπηρέτηση
Το internet τείνει να ενισχύει ακραίες εμπειρίες. Ως αποτέλεσμα, οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που πρόκειται να αφήσουν μια κριτική για την επιχείρησή σου, είναι αυτοί που έχουν εκνευριστεί από το προϊόν ή την υπηρεσία που παρέχεις, ή είναι εκείνοι που νιώθουν το αίσθημα της απογοήτευσης.
Συνεχώς, το “δίχως τέλος” κυνηγητό της αριστείας είναι αυτό που θα πρέπει να χαρακτηρίζει την επιχείρηση, προβάλλοντάς το ωστόσο και προς τα έξω. Θα πρέπει να εκπλήσεις τους πελάτες σου και να τους προσφέρεις αισθήματα τα οποία θα τους παρακινήσουν να αφήσουν λαμπερές κριτικές στην Google, ενώ ταυτόχρονα θα αυξηθούν οι πιθανότητες να επιστρέψουν σε εσένα στο μέλλον και να γίνουν πιστοί πελάτες. Το είδος αυτό της πίστης, είναι αυτό που χρειάζεται κάθε τοπική επιχείρηση για να ευδοκιμήσει.
Οι μέρες που οι άνθρωποι ξεφύλλιζαν τον τηλεφωνικό κατάλογο για να βρουν μια επιχείρηση ανήκουν στο παρελθόν. Ακόμη και άνθρωποι άνω των 60 ετών, έχουν μάθει με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο να διαχειρίζονται το διαδίκτυο και να βρίσκουν αυτό που ζητούν. Καθώς αυξάνεις τον αριθμό των κριτικών που λαμβάνει η επιχείρησή σου στην Google, θα ενισχύσεις αυτό που ονομάζεται ψηφιακή φήμη, με αναμενόμενο αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων και της πελατείας.