Η σημασία των λέξεων-κλειδιών στο κόσμο του διαδικτύου και του digital marketing είναι λίγο-πολύ γνωστή σε όλους. Επίσης, οι λέξεις-κλειδιά – σαν έννοια – είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το επιτυχημένο SEO. Κάπου εκεί ανάμεσα, υπήρχαν τα Content Keywords, ένα βασικό tool του Google Search Console.
Έκπληξη προκάλεσε η πρόσφατη ανακοίνωση του John Mueller (Wemaster Trends Analyst της Google) στο Webmaster Central Blog. Εκεί, ο Mueller παραδέχτηκε ότι τα Content Keywords αποτελούν πλέον παρελθόν.
Η είδηση αυτή προκάλεσε πολλά ερωτήματα, και ιδιαίτερα στους λάτρεις του content marketing. Ο λόγος είναι ότι, οι content marketers άρχισαν να αναρωτιούνται σχετικά με το πώς μπορεί η απόφαση αυτή να επηρεάσει τη στρατηγική τους, και ποια θα είναι η αντιμετώπιση της Google απέναντι στο value που είχαν μέχρι τώρα οι λέξεις-κλειδιά, για την κατάταξη των ιστοσελίδων.
Προκειμένου να προσαρμόσει ένας content marketer τις λέξεις-κλειδιά της ιστοσελίδας του, και να σχεδιάσει τις επόμενες κινήσεις του στο SEO, όλα εναρμονισμένα με τη νέα αυτή αλλαγή, είναι σημαντικό να κατανοήσει τους παράγοντες που οδήγησαν σε αυτή την απόφαση. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσει το γιατί η εφαρμογή αυτών των αλλαγών, θα τον βοηθήσει να ενισχύσει την ιστοσελίδα του και να κάνει το περιεχόμενο του πιο σχετικό και ελκυστικό, αυξάνοντας παράλληλα την αλληλεπίδραση με τα personas που έχει δημιουργήσει.
Πως Χρησιμοποιούσαν οι Marketers τα Google’s Content Keywords;
Ουσιαστικά, τα Content Keywords έδειχναν μια λίστα με τις βασικές λέξεις-κλειδιά και φράσεις, που εντόπιζε η Google, όταν έκανε crawl μια ιστοσελίδα. Οι πληροφορίες αυτές επέτρεπαν στους marketers να μετρήσουν τη συνολική θεματική εικόνα της ιστοσελίδας τους, και να εξακριβώσουν αν αυτές οι λέξεις-κλειδιά αποτελούσαν ερωτήματα τα οποία αναζητούσαν ή ενδιαφερόντουσαν τα personas τους.
Με λίγα λόγια, ένα ιδανικό report από τα Content Keywords, θα παρείχε μια αρκετά ακριβής εικόνα για το τι αντιπροσωπεύει η εκάστοτε ιστοσελίδα ή το brand.
Το report αυτό θα έδειχνε επίσης εάν η ιστοσελίδα είναι λεπτομερής, περιγραφική και φιλική προς τις μηχανές αναζήτησης. Αν τα αποτελέσματα, δεν αντιπροσώπευαν το αντικείμενο και το ύφος της ιστοσελίδας, τότε αυτό θα ένα ήταν σημάδι έλλειψης περιεχομένου, πλούσιου σε λέξεις-κλειδιά, με αποτέλεσμα τις χαμηλές επιδόσεις της εκάστοτε ιστοσελίδας στα search results.
Ένα ακόμη ο βασικό σημείο-κλειδί των Content Keywords, ήταν ο εντοπισμός κακόβουλης δραστηριότητας εντός της ιστοσελίδας. Αν για παράδειγμα το εργαλείο εμφάνιζε ασάφεια στις λέξεις-κλειδιά, τότε πιθανότατα η ιστοσελίδα να είχε πέσει θύμα hacking.
Γιατί η Google Σταματάει τη Λειτουργία των Content Keywords;
Αν το εργαλείο αυτό προσέφερε τόση πολύτιμη πληροφορία, γιατί η Google πήρε την απόφαση να το αποσύρει;
Εν ολίγοις, η απόφαση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι το digital marketing και οι στρατηγικές που ακολουθούνται εξελίσσονται όλο και περισσότερο. Έτσι, τα Content Keywords θεωρούνταν πλέον ξεπερασμένα, τόσο από την άποψη της λειτουργικότητας όσο και στον ρόλο τους σε μια σύγχρονη digital στρατηγική marketing.
Σύγχυση του Χρήστη
Ο John Mueller είχε δηλώσει ότι τα Content Keywords οδηγούν σε σύγχυση σχετικά με το τι πραγματικά σημαίνουν αυτές οι λέξεις-κλειδιά και πως αυτές επηρεάζουν την κατάταξη των ιστοσελίδων στα search results.
Σε ένα Google+ Hangout ο Mueller είχε δηλώσει ότι “Θα ήθελα να απενεργοποιήσω τα Content Keywords γιατί μπερδεύουν τον χρήστη,” και συγκεκριμένα ανέφερε ότι κύρια πηγή του προβλήματος ήταν η εντύπωση που είχε δημιουργηθεί στον χρήστη ότι “Όσο πιο συχνά εμφανίζονται συγκεκριμένες λέξεις κλειδιά μέσα στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας, τόσο πιο πιθανό είναι να έχει καλύτερα αποτελέσματα κατάταξης,” κάτι που σίγουρα δεν ίσχυε.
Εν συντομία, τα Content Keywords δημιουργούσαν την εντύπωση στον χρήστη ότι, γεμίζοντας μια ιστοσελίδα με λέξεις-κλειδιά, θα αποτελούσε την καλύτερη τεχνική.
Εναλλακτικές Αναφορές Μέσω Search Console
Ένας άλλος κύριος λόγος της παύσης λειτουργίας των Content Keywords είναι ότι η Google έχει λανσάρει πιο προηγμένα εργαλεία κατά τη διάρκεια των χρόνων, που παρέχουν μια πιο εμπεριστατωμένη και λεπτομερή εικόνα της απόδοσης μιας ιστοσελίδας, από ότι τα Content Keywords. Έτσι, οι content marketersw λαμβάνουν μια καλύτερη εικόνα για τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν και οδηγίες για τις βελτιώσεις που πρέπει να κάνουν στην ιστοσελίδα τους.
Search Analytics
Τα Search Analytics για παράδειγμα, παρέχουν στους marketers ένα αναλυτικό report για το ranking μιας ιστοσελίδας στα αποτελέσματα της Google, περιλαμβάνοντας επίσης στοιχεία σχετικά με το πώς οι χρήστες βρίσκουν, βλέπουν και κλικάρουν σε ένα αποτέλεσμα.
Το report αυτό δίνει την δυνατότητα στους χρήστες να προσαρμόσουν τα αποτελέσματα τους, για να καθορίσουν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τις επιδόσεις της ιστοσελίδας τους, συμπεριλαμβανομένων των παρακάτω:
- Metrics: Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν να δουν συγκεκριμένα metrics από το πως η ιστοσελίδα τους αποδίδει στην Google, συμπεριλαμβανομένων των:
- Clicks: Ο αριθμός των φορών που ένας χρήστης κάνει κλικ στην ιστοσελίδα μέσω της σελίδας αποτελεσμάτων της Google.
- Impressions: Η συχνότητα εμφάνισης της ιστοσελίδας. Μια εμφάνιση υπολογίζεται κάθε φορά που η ιστοσελίδα προβάλλεται σε μια σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης.
- Click Through Rate: Το CTR είναι ο αριθμός των clicks που λαμβάνει μια ιστοσελίδα, διαιρεμένος με τον αριθμό των Impressions της: Clicks ÷ Impressions= CTR. Για παράδειγμα, αν λάβεις 5 clicks και 1000 impressions, τότε το CTR θα είναι 0,5%. Το CTR είναι ένας καλός δείκτης για το πόσο ελκυστικός είναι ο τίτλος της σελίδας και το meta description προς τους χρήστες.
- Average Position: Η μέση κατάταξη των URLs της ιστοσελίδας όσον αφορά το ερώτημα ή τα ερωτήματα. Για παράδειγμα, αν το URL της ιστοσελίδας εμφανίστηκε στη θέση 3 για ένα ερώτημα και στη θέση 7 για κάποιο άλλο ερώτημα, η μέση θέση θα είναι 5 ((3+7)/2).
- Group Data: Οι χρήστες μπορούν να βλέπουν τα δεδομένα τους κατηγοριοποιημένα σε μια επιμέρους κατανομή, καθώς και παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση της ιστοσελίδας τους όπως:
- Search Query: Εμφανίζει μια λίστα με τις λέξεις-κλειδιά που πληκτρολόγησαν οι επισκέπτες πριν μπουν σε μια ιστοσελίδα. Αποτελεί σημαντική ένδειξη που βοηθάει στην προσαρμογή των λέξεων κλειδιών.
- Device: Δείχνει τις συσκευές με τις οποίες οι χρήστες συνδέθηκαν στην ιστοσελίδα.
- Page: Δείχνει ποια σελίδα δέχτηκε τα περισσότερα clicks μέσω των μηχανών αναζήτησης.
Fetch and Render
Το feature αυτό είναι παρόμοιο με τα Content Keywords, καθώς “προστάζει” την Google να κάνει crawl ένα site. Ωστόσο, αντίθετα με τα Content Keywords, πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, παρέχοντας ένα report που δείχνει το πώς βλέπει το Googlebot την ιστοσελίδα που crawl-άρει, συμπεριλαμβανομένων εικόνων, scripts κτλ.
Το Fetch and Render επιτρέπει επίσης στους marketers να εντοπίζουν γρήγορα τυχόν προβλήματα που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ιστοσελίδας τους.
Τι Σημαίνει η Αλλαγή αυτή για τους Content Marketers και το SEO;
Αν και η Google απέσυρε την λειτουργία των Content Keywords, δεν σημαίνει απόλυτα ότι οι λέξεις-κλειδιά δεν αποτελούν σημαντικό παράγοντα του content marketing.
Οι λέξεις-κλειδιά παραμένουν ένα σημαντικό στοιχείο μιας επιτυχημένης digital στρατηγικής, έρχονται όμως τρίτες πίσω από το λειτουργικό SEO και το βέλτιστο UX που πρέπει έχει μια ιστοσελίδα.
Η απόφαση της Google να αποσύρει τα Content Keywords και να κατευθύνει τους χρήστες σε πιο στοχευμένα και λεπτομερή εργαλεία, είναι ένα σημάδι ότι το content marketing και το SEO εξελίσσονται, δίνοντας περισσότερη έμφαση στο user experience και όχι τόσο στα search metrics.
Η επόμενη μέρα για τους content marketers, τους βρίσκει επικεντρωμένους στη δημιουργία ελκυστικού περιεχομένου που θα προκαλεί ενδιαφέρον στους χρήστες, και θα τους παρακινεί να αλληλεπιδράσουν με αυτό. Από την εξίσωση αυτή δεν θα μπορούσε να λείπει το optimization του περιεχομένου, ανάλογα με το feedback που θα λαμβάνουν οι content marketers από το κοινό τους.
Η στρατηγική αυτή θα τους βοηθήσει να είναι on the same side με το κοινό τους, ακόμα και αν το περιεχόμενο που παράγουν δεν είναι τόσο δημοφιλές. Quality over Quantity!