Ένα ερώτημα που βασανίζει τους Digital Marketers ανά τον κόσμο εδώ και χρόνια, είναι αν το seo μιας ιστοσελίδας επηρεάζεται άμεσα από τα social media. Μέχρι και σήμερα, δίνονται πολλές και διαφορετικές απαντήσεις για το τι πραγματικά ισχύει, αναλύοντας εις βάθος το κατά πόσο μια ιστοσελίδα μπορεί να καρπωθεί τα οφέλη της δυναμικής παρουσίας που έχει αναπτύξει στα social media.
Λαμβάνει υπόψη της η Google, τα σήματα που λαμβάνει από τα Social Media;
Ποια είναι πραγματικά, η αλήθεια γύρω από την συμπεριφορά της Google, απέναντι στα signals των social media, ως κριτήριο κατάταξης; Μπορεί η Google να λάβει υπόψη το αριθμό των followers και των αντιδράσεων τους στα social media, όπως το Facebook και το Twitter, για να αξιολογήσει την ποιότητα μιας ιστοσελίδας;
Η αλήθεια είχε αποκαλύφθηκε από τον Matt Cuts, επικεφαλής του τμήματος Web Spam της Google, σε ένα help video του Google Webmaster Tools το 2014 (Διάβασε παρακάτω για τα σημεία-κλειδιά του video).
Τον Matt Cuts ήρθε να επιβεβαιώσει στις 14 Αυγούστου 2015, ο αναλυτής των Webmaster Trends John Mueller, ο οποίος υποστήριξε ότι:
H Google δεν συμπεριλαμβάνει στα κριτήρια κατάταξης, την παρουσία μιας ιστοσελίδας στα social media.
Στο video που δημοσιεύτηκε, o John Mueller δήλωσε ότι η Google δεν λαμβάνει υπόψη τα σήματα των social media σαν κριτήριο κατάταξης. Στις 6 Ιουνίου 2016, το tweet του αναλυτή της Google, Gary Illyes, ήρθε να επιβεβαιώσει τα παραπάνω, βάζοντας μια τελεία σε ένα ζήτημα που για μερικούς, δεν έχει τελειώσει ακόμα. Το ερώτημα που γεννιέται ωστόσο, είναι:
Γιατί η Google δεν συμπεριλαμβάνει ως κριτήριο κατάταξης, τα social media;
Ας δούμε λίγο τα σημεία-κλειδιά όσων αναφέρει ο Matt Cuts:
1. Τα Facebook & Twitter posts, αντιμετωπίζονται σαν όλες τις άλλες σελίδες του διαδικτύου, όσον αφορά τα αποτελέσματα κατάταξης.
Για την Google, κάθε αυτόνομο tweet αποτελεί μια “σελίδα” από μόνο του. Στο facebook, ως “σελίδα”, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα status, ένα share, ένας σύνδεσμος και οτιδήποτε άλλο μπορεί να δει ένας χρήστης στο news feed. Ότι “στοιχείο” βλέπεις στα news feed των socia media, αντιμετωπίζεται ως “σελίδα” από την Google.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό, είναι ότι η Google δεν ανιχνεύει όλα τα posts/tweets που πραγματοποιούνται στα social media. Ειδικά αν αναλογιστείς, ότι πλέον ο αριθμός των tweets ανέρχεται στα 500 εκατομμύρια τη μέρα.
Η Google έχει συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι όλες οι σελίδες στο διαδίκτυο εξίσου πολύτιμες, ή ακόμα και καθόλου πολύτιμες για κάποιον χρήστη. Έτσι, αναπροσάρμοσε τον αλγόριθμο της, ώστε να είναι επιλεκτικός σε ότι ανιχνεύει, λαμβάνοντας υπόψη και τα ενδιαφέροντα του χρήστη.
2. Η Google έχει περιορισμούς στο ποσοστό του παγκόσμιου ιστού που μπορεί να ανιχνεύσει.
Ο Matt κατέστησε σαφές ότι η Google δεν μπορεί να ανιχνεύει όλες τις σελίδες του Facebook και του Twitter. Μοιράστηκε επίσης ένα γεγονός, στο οποίο η Google μπλόκαρε εξ ολοκλήρου ένα κοινωνικό δίκτυο για περισσότερο από 1 μήνα, χωρίς να διευκρινίσει ποιο δίκτυο ήταν αυτό (φημολογείται ότι ήταν το Twitter).
[bctt tweet=”Η Google έχει περιορισμούς στο ποσοστό του παγκόσμιου ιστού που μπορεί να ανιχνεύσει” username=””]
3. Η Google δεν περιλαμβάνει social media “signals”, όπως αριθμός των followers, στα κριτήρια των αποτελεσμάτων κατάταξης.
Όπως προαναφέραμε, η Google δεν μπορεί να ανιχνεύσει εξ ολοκλήρου το Facebook και το Twitter, αναπόφευκτα χάνει πολλά αναγκαία δεδομένα που χρειάζονται για να γίνει μια ακριβής αξιολόγηση των σελίδων στα κοινωνικά δίκτυα.
Επίσης, εάν συγκρίνουμε το ρυθμό που περιοδικά ανιχνεύει η Google τον παγκόσμιο ιστό, με τον ρυθμό που αλλάζουν τα πράγματα στα social media, θα καταλάβουμε ότι δεν είναι δυνατόν να εδραιωθεί μια σταθερή εικόνα για την κατάσταση κάθε σελίδας.
Για παράδειγμα, αν είχαμε ένα γράφημα το οποίο κατέγραφε τους followers ενός brand name την στιγμή που έκανε crawl η Google, και λίγες ώρες μετά την ανίχνευση, τότε πιθανότατα το σκηνικό να ήταν πολύ διαφορετικό.
Ένα λάθος status, μια λάθος ανακοίνωση, ένα κακό promotion θα μπορούσε να οδηγήσει σε unfollows, blocks και τεράστια αλλαγή στη συμπεριφορά των followers απέναντι στο brand name. Αυτή όμως είναι η φύση των social media, όχι όμως και της Google.
4. Ο παγκόσμιος ιστός είναι ατελής, και ήδη ερχόμαστε αντιμέτωποι με την πραγματική ταυτότητα των χρηστών του.
Η Google είναι πολύ αυστηρή σχετικά με δεδομένα των χρηστών. Αρκεί να αναλογιστούμε πόσες δικλείδες επαλήθευσης και ασφαλείας, προϋποθέτει για μια απλή εγγραφή στο Google My Business.
Ωστόσο, στον κόσμο των social media, η επαλήθευση δεδομένων απέχει πολύ από αυτό που ζητάει η Google. Παραδείγματα όπως:
- Fake προφίλ χρηστών
- Μη επαληθευμένα δεδομένα
- Αδυναμία σύνδεσης χρηστών ανάμεσα σε διάφορες social media πλατφόρμες.
αποτελούν αιτίες που οδηγούν τη Google να κρατάει αμυντική στάση. Πως είσαι σίγουρος ότι ο Ευάγγελος Ευαγγέλου που ακολουθείς στο Facebook, είναι ίδιος με αυτόν που βλέπεις στο Instagram;
5. Η υψηλή κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης ορισμένων ιστοσελίδων με δυναμική παρουσία στα social media, κρίνεται εντελώς συμπτωματική.
Ο Matt Cuts υποστηρίζει ότι, ιστοσελίδες που έχουν δυναμική παρουσία στα social media, με εκατοντάδες χιλιάδες followers, sharings και υψηλό user engagement, είναι φυσικό παρουσιάζουν ποσοστά υψηλής επισκεψιμότητας λόγου του εξαιρετικού περιεχομένου τους.
Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε άλλες ενέργειες που επηρεάζουν το SEO, όπως ο αυξημένος αριθμός backlinks υψηλής αξίας, με αποτέλεσμα να λαμβάνουν καλή κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης.
6. Social Media=Brand Name Building + Conversions και όχι βελτίωση κατάταξης.
Σύμφωνα με τον Matt Cuts, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους ένα brand πρέπει να δραστηριοποιείται σε όλες τις πλατφόρμες των social media, ακόμα και αν δεν επηρεάζουν, προς το παρόν, τα αποτελέσματα κατάταξης.
Μια δυναμική παρουσία στα social media, σε συνδυασμό με ένα καλό network building, μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση αναγνωρισιμότητας, βελτιωμένο customer service, loyalty και άλλα βασικά συστατικά που θα πρέπει να έχει ένα brand name. Μη ξεχνάς φυσικά και τα πολύτιμα conversions που μπορούν να παραχθούν μέσω διαφημίσεων.
7. Η κατανόηση της ταυτότητας των χρηστών και της σύνδεσής τους με τις ιστοσελίδες για τους σκοπούς της κατάταξης αποτελεί ένα μακροχρόνιο project.
Παρόμοιο με το σημείο-κλειδί 4, η δυνατότητα της Google να αναγνωρίσει και να επαληθεύσει τους χρήστες των social media δεν είναι μια απλή υπόθεση, ούτε πρόκειται να το καταφέρει από τη μια στιγμή στην άλλη.
Επίσης, κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ όλων των κοινωνικών δικτύων με τη Google, κάτι που προς το παρών δεν έχει τεθεί στο τραπέζι σαν πρόταση, αναλογιζόμενοι και τον ανταγωνισμό που επικρατεί ανάμεσα τους.
Συνοψίζοντας…
Η Google είναι πολύ προσεκτική σχετικά με τα αποτελέσματα αναζήτησης. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να βιαστεί και να συμπεριλάβει αναξιόπιστα και ελλιπή σήματα στα κριτήρια κατάταξης που χρησιμοποιεί ο αλγόριθμος της.
Αυτό σημαίνει ότι ο υπολογισμός των social media signals στα κριτήρια κατάταξης, θέλει τον χρόνο του. Αναμφίβολα, τα σήματα των κοινωνικών δικτύων είναι σημαντικά, και η ενεργή χρήση των καναλιών κοινωνικής δικτύωσης κρίνεται απαραίτητη για όλα τα brands.
Βλέποντας την όλο και αυξανόμενη επένδυση που πραγματοποιείται στα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης, με την πάροδο του χρόνου, θα αποτελέσει μονόδρομος η αναγνώριση των σημάτων από την πλευρά της Google, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι θα χάσει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς της διαφήμισης, που επάξια έως τώρα κατέχει.