Digital News Report 2016: Τι αποκαλύπτει η έρευνα του Reuters για την Ελλάδα

Στις 14 Ιουνίου ανακοινώθηκε η επίσημη παγκόσμια έκθεση του Ινστιτούτου Reuters, Digital News Report 2016, η οποία αποτελεί την μεγαλύτερη συγκριτική διεθνή έρευνα όσον αφορά τις news media τάσεις.

Κορυφαία στελέχη του χώρου όπως ο Nic Newman, ο Richard Fletcher, ο David A. L. Levy και ο Rasmus Kleis Nielsen, παρακολούθησαν τις τάσεις των media σε 26 χώρες, καθώς η διεθνής δημοσιογραφική κοινότητα κινείται προς ένα ψηφιακό και Multi-Platform περιβάλλον.

Η έκθεση ερευνά τις τάσεις σε χώρες όπως: Μεγάλη Βρετανία, Η.Π.Α, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Νορβηγία, Σουηδία, Φινλανδία, Δανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Σουηδία, Αυστρία, Τσεχία, Πολωνία, Ελλάδα, Τουρκία, Νότια Κορέα, Ιαπωνία, Αυστραλία, Καναδάς και Βραζιλία.

Το ποσοστό ενεργών χρηστών του Internet στην Ελλάδα

Δειγματοληπτικός χάρτης της Digital News Report
Δειγματοληπτικοί αριθμοί σε χώρες ανά τον κόσμο. Πηγή : http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/

 

Η Ελλάδα κατέχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά ενεργών χρηστών του Internet στην Ευρώπη.

Όσον αφορά την Ελλάδα, ο τελικός αριθμός δειγμάτων ανέρχεται στα 2.036, όπου το 63 τοις εκατό (του συνολικού πληθυσμού) που καταγράφηκε, να αποτελεί ενεργό χρήστη του διαδικτύου βάση δημογραφικών στοιχείων, ένα από τα μικρότερα ποσοστά στην Ευρώπη.

Τα μέσα ενημέρωσης, η κρίση και η έλλειψη εμπιστοσύνης

Η αγορά των μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από χαμηλή εμπιστοσύνη, και εκμηδενισμό της χρήσης των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης (συμπεριλαμβανομένης μιας ήδη αδύναμης αγορά εφημερίδων).

Έκπληξη αποτελεί ωστόσο, η ραγδαία αύξηση της χρήσης των social media και των διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης, όπως παρουσιάζεται στην έρευνα.

Τα ελληνικό σύστημα των μέσων ενημέρωσης έχει πληγεί σκληρά από την οικονομική κρίση. Για παράδειγμα, ο οικονομικός κύκλος εργασιών των τηλεοπτικών παραγωγών το 2015 ήταν ο μισός από αυτόν του 2010.

Η βιομηχανία έντυπης ενημέρωσης, η οποία δεν ήταν ποτέ τόσο ισχυρή στην Ελλάδα όσο στη Βόρεια Ευρώπη, αντιμετώπισε επίσης ισχυρές πιέσεις, με αποτέλεσμα ο μέσος όρος κυκλοφορίας των Κυριακάτικων εφημερίδων να μειώνεται από το 2009 και μετά.

Τι προτιμούν οι Έλληνες ως μέσο ενημέρωσης

Ενώ το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιούν την τηλεόραση σαν κύρια πηγή πληροφόρησης είναι το μικρότερο ανάμεσα στις 26 χώρες (21%), το 66% συνεχίζει να την χρησιμοποιεί ως μέσο πληροφόρησης.

 

Ποσοστά προτίμησης των Ελλήνων για τα Μέσα Ενημέρωσης
Ποσοστά προτίμησης των Ελλήνων για τα Μέσα Ενημέρωσης. Πηγή (Μετάφραση): http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/

Έλλειψη εμπιστοσύνης προς τα media

Η εμπιστοσύνη στη δημοσιογραφία και τα μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, είναι η χαμηλότερη που παρατηρείται ανάμεσα στις 26 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα. Οι Έλληνες αισθάνονται ότι αρκετοί δημοσιογράφοι και οργανισμοί ενημέρωσης συνδέονται στενά με την πολιτική και την διαφθορά που επικρατεί στην χώρα.

Επίσης, θεωρούν ότι τα media έχουν μερίδιο ευθύνης για την οικονομική κρίση, λόγω των υψηλών χρεών προς το δημόσιο και τις τράπεζες, καθώς και για την πολιτικά κατευθυνόμενη ενημέρωση σε περιόδους σκανδάλων ή κρίσεων.

Ποια συσκευή και μέσο ενημέρωσης προτιμούν οι Έλληνες

Ποσοστά εβδομαδιαίας χρήσης μέσων ενημέρωσης ανά συσκευή και μέσο. Πηγή: http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/
Ποσοστά εβδομαδιαίας χρήσης μέσων ενημέρωσης ανά συσκευή και ανά μέσο. Πηγή: http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/

Σημεία κλειδιά της έκθεσης στο σύνολο της

Social Media: Το 51% του δείγματος δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν τα social media ως πηγή ειδήσεων κάθε εβδομάδα. Περίπου ένας στους δέκα (12%) υποστηρίζουν ότι είναι η κύρια πηγή τους. Το Facebook είναι μακράν το πιο δημοφιλές δίκτυο ειδήσεων.

Ad blocking: Τα προβλήματα για πολλούς εκδότες έχουν επιδεινωθεί με την άνοδο της μεθόδου ad-blocking, η οποία λειτουργεί μεταξύ 10% (Ιαπωνία) και 38% (Πολωνία), αλλά πετυχαίνοντας υψηλότερα ποσοστά σε ηλικίες κάτω το 35.

Μόνο περίπου το 8% των χρηστών smartphone, χρησιμοποιούν επί του παρόντος ad-blocking εφαρμογή, αλλά πάνω από το ένα τρίτο των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν μια ad-blocking εφαρμογή στα κινητά τους μέσα στο 2017.

Νέα επί πληρωμή: Οι περισσότεροι καταναλωτές εξακολουθούν να είναι απρόθυμοι να πληρώσουν για να διαβάσουν ειδήσεις online, ιδιαίτερα στην άκρως ανταγωνιστική Μεγάλη Βρετανία (9% κατά μέσο όρο).

Ο μέσος όρος των πληρωμών τείνει να είναι υψηλότερος στο Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία, και στις σκανδιναβικές χώρες – όπου οι τρέχουσες συνδρομές αποτελούν μια φυσιολογική υπηρεσία.

Εμπιστοσύνη στα media: Το υψηλότερο ποσοστό εμπιστοσύνης στα news media, συναντάται στη Φινλανδία (65%) και το χαμηλότερο στην Ελλάδα (20%). Σχεδόν παντού, οι εκδότες και οι δημοσιογράφοι εμπνέουν λιγότερη εμπιστοσύνη από ότι οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί.

Παρατηρούνται έντονες ανησυχίες ότι οι εξατομικευμένες ειδήσεις και η αυξανόμενη αλγοριθμική επιλογή των ειδήσεων, θα οδηγήσει σε ελλιπής πληροφορίες .

Διαβάστε την πλήρη έκθεση για όλες τις χώρες εδώ.

ΠΗΓΗReuters
Grow Digital Team
We Are Digital! Είμαστε το μεγαλύτερο Digital Marketing & eCommerce news blog στην Ελλάδα και φέρνουμε στην οθόνη σου οτιδήποτε φρέσκο παίζει σε SEO, Performance & Digital Marketing, AI, Analytics και άλλα.