Η ανάπτυξη του Dark Social – Tips & How to Measure it!

Η ανάπτυξη του Dark Social – Tips & how to… measure it!

Θυμάσαι τις τελευταίες φορές που έκανες share ή tweet ένα άρθρο; Θυμάσαι και εκείνες που έκανες share μέσω κάποιας εφαρμογής messenger (WhatsApp, Facebook Messenger, Viber κλπ.);

Μήπως το δεύτερο ήταν πιο πρόσφατο απ’ ότι το πρώτο; Αν η απάντηση είναι ναι, τότε η συνέχεια του άρθρου θα σε ενδιαφέρει πολύ. Αν η απάντησή σου είναι όχι, τότε μπορείς να κλείσεις την σελίδα (οκ, δεν το εννοούσα).

Στο ψηφιακό κόσμο που ζούμε, δεν είναι περίεργο αν δεν θέλουμε να μοιραζόμαστε τα πάντα με όλους. Άρα, λογικό είναι να τα μοιραζόμαστε μόνο με άτομα που εμείς επιλέγουμε.

Πίστεψε με, δεν είσαι ο μόνος. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα 4 μεγαλύτερα messaging apps έχουν ξεπεράσει τα 4 μεγαλύτερα social networks με βάση τους active monthly users.

Αυτό σημαίνει, ότι τα brands έχουν να αντιμετωπίσουν για άλλη μια φορά, ένα τεράστιο challenge στον ψηφιακό κόσμο.

Το φαινόμενο αυτό και αυτού το είδους το sharing, ονομάζεται “Dark Social” και αναπτύσσεται σε τόσο μεγάλο βαθμό, που έχει τραβήξει το ενδιαφέρον των Digital Marketers.

Ως Dark Social περιγράφεται η οποιαδήποτε δραστηριότητα σε private media, όπως είναι τα messaging apps, e-mail και SMS.

Η δραστηριότητα αυτή είναι δύσκολο να γίνεται αντιληπτή μέσα από προγράμματα analytics ή monitoring tools και για αυτό πήρε την συγκεκριμένη ονομασία.

Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται share πλέον το περιεχόμενο έχει αρχίζει να αλλάζει, κάνοντας πολλούς marketers να σκέφτονται και να ψάχνουν προσπαθώντας να βγάλουν νόημα για το traffic του Dark Social.

Η ανάπτυξη σε αριθμούς

Τα σημερινά brands προσπαθούν περισσότερο από ποτέ να κάνουν αποτελεσματικές και στοχευμένες καμπάνιες, αναπτύσσοντας μια σχέση με τους καταναλωτές.

Μέσα από μια πιο ιδιωτική συνομιλία (private conversation), το brand έχει την ευκαιρία να αναπτύξει μια πιο προσωπική σχέση με τον καταναλωτή, να μάθει για τα ενδιαφέροντα του και τι ακριβώς του ταιριάζει με σκοπό να του στέλνει targeted promotions.

Παρακάτω, θα δεις σε αριθμούς τους active users/month των Big Four messaging apps (μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2017, σύμφωνα με το Statista.com):

  • 3 δισεκατομμύρια active users/month στο Facebook Messenger
  • 3 δισεκατομμύρια active users/month στο WhatsApp
  • 963 εκατομμύρια active users/month στο WeChat
  • 260 εκατομμύρια active users/month στο Viber (όντως)

Κάτι αρκετά εντυπωσιακό, είναι ότι αυτές οι εφαρμογές έχουν ξεπεράσει συνολικά τα big four Social Networks σε μηνιαίο ενεργό αριθμό χρηστών και μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017 ο αριθμός ήταν 3.823 δις. vs 3.195 δις.

Για άλλη μια φορά, η KLM (airline company), μας εντυπωσίασε και μας τράβηξε την προσοχή αφού έχει 24/7 υποστήριξη μέσω messaging apps (είτε για να αλλάξεις θέσεις, είτε για να ρωτήσεις πληροφορίες για την πτήση σου κ.ο.κ).

Έτσι, δημιουργεί μια πιο προσωπική – φιλική σχέση με τους χρήστες, με ότι κι αν σημαίνει αυτό (π.χ. χρήση emojis – χωρίς υπερβολές φυσικά).

Πώς να μπορείς να μετρήσεις το traffic από τα Dark Social;

Για να το θέσουμε απλά. Η δραστηριότητα των Dark Social είναι σαν να εμφανίζεται ένας χρήστης από το πουθενά.

Δηλαδή, αν ένας πελάτης που διαβάζει ένα άρθρο σου αποφασίσει να κάνει copy/paste το link και να το στείλει κάπου με private message, είναι σαν να «καταστρέφει» τα analytics του website σας.

Εάν δεν είσαι σίγουρος ότι έχεις στα χέρια σου τα σωστά data, έχεις αυτομάτως λιγότερες πληροφορίες για μια επιχειρηματική σου απόφαση, λιγότερα στοιχεία για το πώς θα μοιράσεις το budget σου, και -το πιο σημαντικό- λιγότερη πληροφορία για να βγάλεις άκρη σχετικά με το πώς δρουν οι πελάτες σου.

ΑΛΛΑ! Υπάρχει μια μικρή σχισμή φωτός που θα μπορούσαμε να ρίξουμε μέσα στα Dark Social. Και αυτή είναι μέσα από το Direct traffic.

Μέσα λοιπόν από τα analytics και το direct traffic, κάνε exclude όλα τα απλά URLs, όπως το /homepage, /login, /contact, /blog, /about κ.ο.κ.

Προσπάθησε να κάνεις exclude όσα περισσότερα μπορείς και στο τέλος αυτό που θα σου έχει μείνει, θα είναι το κοινό από Dark Social.

Πώς να μειώσω το traffic από τα Dark Social;

Για να μειώσεις το traffic πρέπει να κάνεις κινήσεις και να σκέφτεσαι out of the box. Ξεκίνα από τα πιο απλά πράγματα. Βελτίωσε τα sharing buttons της ιστοσελίδα σου. Είτε να τα βάλεις σε σημείο που να φαίνονται καλύτερα, είτε να τα μεγαλώσεις, είτε και να τους αλλάξεις τον σχεδιασμό.

Προτίμησε, tools όπως το ShareThis ή το SumoMe, που περιλαμβάνουν messaging apps μέσα στα sharing options.

Εάν ο χρήστης κάνει share μέσα από αυτά τα tools σε οποιοδήποτε διαθέσιμο messaging app (αντί να κάνει το link copy/paste), τότε το πρόγραμμα με τα analytics που χρησιμοποιείς μπορεί να το καταγράψει σαν traffic source από κάποιο messaging app.

Καταλήγοντας…

Όπως μπορείς να καταλάβεις, ακόμα δεν υπάρχει καθαρό φως απέναντι σε αυτό το φαινόμενο. Είναι κάτι που προβληματίζει και θα προβληματίσει, ωστόσο με ορισμένες απλές – μη σίγουρες μεθόδους μπορεί και να βρεις λύση.

Εσύ πως αντιμετωπίζεις τα Dark Social;  Έχεις υπόψη σου κάποιο εργαλείο που μπορεί να μας βοηθήσει;

Μπορείς να με βρεις σε LinkedIn και Instagram.

Σου άρεσε το άρθρο; Διάβασε και το προηγούμενο άρθρο του Γιώργου εδώ.

Γιώργος Καρακίτσος
Ο Γιώργος είναι ένας πολύπλευρος Marketer με μεγάλη αδυναμία στο Digital Marketing & Μεταπτυχιακές σπουδές πάνω σε αυτό. Βρίσκεται στην παρέα του Grow-Digital.gr με σκοπό την ανάπτυξη δυναμικού content και νέων ιδεών.