Πώς να Δημιουργήσεις ένα Chatbot που να Λειτουργεί ως Landing Page

Πώς να Δημιουργήσεις ένα Chatbot που να Λειτουργεί ως Landing Page

Αλήθεια, ποιο SaaS χρησιμοποιείς για να φτιάξεις ένα landing page;

Ίσως χρησιμοποιείς το Unbounce, το Leadpages, το Instapage, ή αν είσαι λίγο old-school, το Click Funnels. Ίσως και κανένα από αυτά.

Όπως και να έχει, γνωρίζεις πως τα landing pages είναι πολύ σημαντικά για την Inbound μεθοδολογία μιας εταιρίας.

Είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του lead generation και πίστεψέ με, παίζει τεράστιο ρόλο.

Βέβαια, δεν είναι μονοδιάστατο, καθώς σε κάθε landing page παίζουν σημαντικό ρόλο στοιχεία όπως το design, το copy, τα CTAs, τα exit routes και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που αποτελούν το landing page σου.

Έχω δουλέψει με κάποια από τα SaaS που αναφέρω πιο πάνω, κυρίως για λογαριασμό πελατών του Slide In και χωρίς να είμαι βέβαια ο Russell Branson, έχω καταλήξει σε μια παραδοχή:

Για να έχεις τα επιθυμητά αποτελέσματα από το landing page σου, πρέπει πάντοτε να έχεις στη σκέψη σου τον επισκέπτη της σελίδας σου και πως αυτό για το οποίο θα του ζητήσεις κάποιο αντάλλαγμα θα τον ωφελήσει πραγματικά.

Είναι το γνωστό: What’s in it for me?

Έχοντας αυτό στο μυαλό μου, αντιλήφθηκα πως ένα landing page πρέπει να είναι αν μη τι άλλο διαδραστικό.

Και τι πιο διαδραστικό από ένα Chatbot;

Ξεκίνησα λοιπόν να χρησιμοποιώ ένα SaaS που επιτρέπει την δημιουργία ενός Chatbot ως landing page και με χαρά σου παρουσιάζω την διαδικασία για να δημιουργήσεις και εσύ το δικό σου.

Είμαι σίγουρος πως θα σε ωφελήσει και θα σε βοηθήσει να πάρεις ακόμη καλύτερα αποτελέσματα από το landing page σου.

Δημιούργησε τον λογαριασμό σου

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν.

Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να κάνεις, είναι να επισκεφτείς το Landbot.io και να δημιουργήσεις ένα νέο λογαριασμό.

Η φόρμα δημιουργίας λογαριασμού είναι εξαιρετικά απλή.

Αφού δημιουργήσεις τον λογαριασμό σου, μπορείς να ξεκινήσεις τον σχεδιασμό του Landbot σου.

Σχεδίασε το Landbot σου

Όπως βλέπεις, στον κενό χώρο μεταξύ των templates, υπάρχει ένα button το οποίο γράφει “Create a new Landbot”. Κάνε κλικ εκεί για να ξεκινήσεις τον σχεδιασμό του Landbot σου.

 

Landing page chatbot

 

Το βασικό μενού της εφαρμογής έχει 5 επιλογές. Αυτές είναι:

 

landing page chatbot menu

Ας τις δούμε μια προς μια.

Αρχικά λοιπόν έχουμε την επιλογή Builder, η οποία είναι και από τις βασικότερες, καθώς θα αποτελέσει το workplace μας.

Το περιβάλλον στο οποίο θα εργαστούμε και το οποίο θα χρησιμοποιήσουμε για να σχεδιάσουμε την ακολουθία μας και εκεί όπου μπορούμε να ανατρέξουμε για να πραγματοποιήσουμε αλλαγές στην ακολουθία μας, αφού τελειώσουμε με την διαδικασία του σχεδιασμού.

Οι επιλογές που έχεις στο Builder μενού είναι:

 

landing page chatbot builder

 

  • Send a message – Εδώ μπορείς να προσθέσεις ένα απλό μήνυμα κειμένου, εικόνας ή YouTube βίντεο και δεν χρειάζεσαι κάποια αλληλεπίδραση από την πλευρά του χρήστη.
  • Ask a question – Εδώ μπορείς να προσθέσεις μια ερώτηση, με βάση τα στοιχεία που θέλεις να συλλέξεις. Στοιχεία τα οποία μπορείς να χρησιμοποιήσεις αργότερα για την lead nurturing ή retargeting στρατηγική σου.
  • Power-ups – Πρόκειται για πιο advanced επιλογές, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι διαθέσιμες μόνο για τους Pro χρήστες. Υπάρχουν πραγματικά πολύ ενδιαφέρες επιλογές όμως εδώ, όπως για παράδειγμα το integration με το Zapier, που σου επιτρέπει να στείλεις τα δεδομένα που έχεις συλλέξει σε κάποιο CRM, κάποιο Email marketing provider όπως το MailChimp ή κάποιο άλλο software για περαιτέρω ανάλυση και segmentation.

Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες σχετικά με τις επιλογές και τις δυνατότητες που έχεις σε ότι αφορά τον σχεδιασμό του Chatbot σου, θα ήθελα όμως να θυμάσαι το εξής:

Κράτησε το απλό και διασκεδαστικό.

Γιατί;

Επειδή οι χρήστες περιμένουν μια εύκολη και διαφορετική εμπειρία. Δεν θέλουν σύνθετες ερωτήσεις και προβληματισμούς και σίγουρα δεν θέλουν ερωτήσεις οι οποίες ζητάνε πολλά από τα προσωπικά τους στοιχεία.

Ειδικά στην Ελλάδα δεν είμαστε ακόμη εξοικειωμένοι με το να δίνουμε με ευκολία προσωπικά μας στοιχεία online.

Αυτό είναι ένα από τα καλά μας ως χρήστες του διαδικτύου.

Άλλωστε, το να κάνεις απλά ερωτήσεις, μόνο για να συλλέξεις τα δεδομένα που σε ενδιαφέρουν είναι κάτι που θα μπορούσες να κάνεις και με ένα landing page. Σωστά;

 

landing page chatbot design

 

Στο μενού Design, έχεις τη δυνατότητα να παραμετροποιήσεις ορισμένα στοιχεία όπως το χρώμα, η γραμματοσειρά, να προσθέσεις κείμενα, καθώς και να προσθέσεις το λογότυπο της εταιρίας σου.

 

add your logo on chatbot

Είναι βασικό να έχεις τα πάντα σε τάξη και να είσαι προσεκτικός στον σχεδιασμό σου, όπως ακριβώς είσαι σε οποιοδήποτε άλλο digital asset του website σου.

Στην συνέχεια έχουμε το μενού Settings, όπου μπορεί να ρυθμίσεις κάποιες επιπλέον παραμέτρους, όπως για παράδειγμα τα ονόματα από τα button σου και τα πεδία των Personal Fields του Landbot σου.

 

chatbot personal fields

 

Για άλλη μια φορά επισημαίνω πως δεν χρειάζεται να φοβάσαι τον πειραματισμό και το να δοκιμάσεις πράγματα που δεν έχεις δοκιμάσει ή δεν έχεις δει πιο πριν.

Απλά πειραματίσου με την ακολουθία και το περιεχόμενό σου και όλα τα υπόλοιπα θα έρθουν.

Έπειτα έχουμε το μενού Share.

 

share your personal landing page chatbot

 

Όπως καταλαβαίνεις, αφού έχεις τελειώσει με τον σχεδιασμό του Landbot σου και αφού είσαι σίγουρος πως προσφέρει μια ευχάριστη εμπειρία για τον χρήστη, μπορείς να το κάνεις share στα social media ή να το κάνεις embed στο website σου.

Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζεις πως όταν – αφού δημοσιεύσεις το Landbot σου – κάνεις επιπλέον παραμετροποιήσεις, το Landbot σου θα ενημερώνεται αυτόματα, χωρίς να χρειάζεται να κάνεις κάτι επιπλέον.

Σε ότι αφορά το να προσθέσεις το Landbot στο website σου, αν δεν τα πας τόσο καλά με το τεχνικό κομμάτι (όπως εγώ…), απλά ζήτησε από τον webmaster σου να κάνει αυτός όλες τις απαραίτητες ενέργειες.

Και εγώ το ίδιο έκανα!

Τέλος, έχουμε το μενού Analyze.

Πρόκειται ίσως για το σημαντικότερο κομμάτι της διαδικασίας καθώς εδώ θα δεις πως αλληλεπιδρούν πραγματικά οι επισκέπτες με την ακολουθία που έχεις δημιουργήσει.

Όπως καταλαβαίνεις, τα δεδομένα που θα συλλέξεις είναι πολύ σημαντικά. Για να υπάρξουν όμως δεδομένα, πρέπει να υπάρξουν συζητήσεις.

Βέβαια, είναι άλλο πράγμα να σχεδιάσεις το Landbot σου και άλλο να δημιουργήσεις κίνηση προς αυτό.

Το αγαπημένο μου feature εδώ είναι το Flow Analytics, στο οποίο γίνεται οπτικοποίηση των drop-offs της ακολουθίας σου.

Ουσιαστικά δηλαδή, εδώ μπορείς να δεις σε ποια σημεία αποχωρούν οι επισκέπτες και να τα διορθώσεις.

 

landing page chatbot metrics

 

Παράλληλα όμως, έχεις τη δυνατότητα να αναλύσεις τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει το drop-off.

Μήπως επειδή ζητάς πολλές πληροφορίες, μήπως η ερώτηση σου δεν έχει καμία απολύτως συνάφεια με τους επισκέπτες ή μήπως κάτι στην ακολουθία σου δεν είναι κατανοητό από τους επισκέπτες;

Ότι και να συμβαίνει, μπορείς να το μάθεις από εδώ.

5 συμβουλές για να το κάνεις σωστά

1. Μην φοβάσαι να βγεις εκτός θέματος

Όπως είπαμε και πιο πριν, ο σχεδιασμός ενός Landbot βασίζεται στην ανάγκη δημιουργίας μιας διαφορετικής εμπειρίας για τους επισκέπτες του landing page σου.

Επομένως, πρέπει σε κάποια σημεία ο χρήστης να “ξεχνάει” πως ουσιαστικά μιλάει με ένα Chatbot.

Μπορείς να κάνεις ερωτήσεις όπως,

 

landing page chatbot questions

 

Βοηθώντας έτσι τους επισκέπτες να νιώσουν πιο άνετα, απαντώντας σε καθημερινές ερωτήσεις και όχι σε generic ερωτήσεις στις οποίες έχουν απαντήσει πολλές φορές online.

2. Μη ζητάς πάρα πολλές προσωπικές πληροφορίες

Αν και το έχω αναφέρει πιο πριν – και φυσικά αν και δεν γνωρίζουμε σε τι βαθμό θα επηρεαστούν αυτές οι πράξεις με τον ερχομό του GDPR – ποτέ δεν θα πρέπει να ζητάς πάρα πολλές πληροφορίες.

Ειδικά εάν το κοινό σου βρίσκεται στην Ελλάδα, θα πρέπει πάντοτε να ζητάς τόσα, ώστε να μην φοβίζεις τους επισκέπτες σου.

Στο εξωτερικό οι χρήστες είναι εντελώς εξοικειωμένοι με την ιδέα πως θα δώσουν προσωπικές πληροφορίες για την απόκτηση κάποιου lead magnet, στην Ελλάδα όμως δεν συμβαίνει το ίδιο και αν με ρωτάς, καλώς που δεν συμβαίνει.

Να ζητάς πάντα τα απαραίτητα και τόσα όσα να ισοσταθμίζεται η αξία αυτού που προσφέρεις ως αντάλλαγμα.

3. Κράτα τις σημαντικότερες ερωτήσεις σου για το τέλος της ακολουθίας

Θα αναρωτιέσαι γιατί, αλλά η αλήθεια είναι πως υπάρχει μια εξαιρετικά απλή εξήγηση εδώ.

Γιατί δεν είναι ευγενικό να ξεκινήσεις να βομβαρδίζεις κάποιον με ερωτήσεις, αμέσως μόλις επισκεφτεί το landing page σου.

Να σου το θέσω αλλιώς.

Εάν γνωρίσεις κάποιον σε μια κοινή παρέα ας πούμε, θα ξεκινήσεις την συζήτηση με προσωπικές ερωτήσεις;

Μάλλον όχι. Για αυτό δεν πρέπει να κάνεις το ίδιο και με το Landbot σου.

Επιπλέον, κάτι τέτοιο θα οδηγήσει τους επισκέπτες στο να φύγουν από τη σελίδα σου αμέσως (bounce off) και αυτό σίγουρα δεν είναι κάτι που θέλεις.

Επομένως, κράτα – ειδικά – τις σημαντικές ερωτήσεις σου προς το τέλος της ακολουθίας.

4. Να είσαι προσεκτικός με το personalization της ακολουθίας σου

Είναι βασικό το να μην το παρακάνεις.

Τι εννοώ;

Επισκέπτομαι Chatbots τα οποία σε κάποιο σημείο της ακολουθίας ζητούν το Όνομα σου και τα οποία σε όλη την υπόλοιπη διάρκεια της ακολουθίας χρησιμοποιούν συνεχώς το όνομα μου.

Αυτό όμως είναι λάθος.

Γιατί;

Σε όλους αρέσει φυσικά να ακούν ή να βλέπουν το όνομα τους, αλλά όχι κάθε φορά.

Σκέψου και πάλι ένα physical περιβάλλον, όπου κάνεις μια συζήτηση με έναν πραγματικό άνθρωπο.

Θα τον αποκαλούσες συνεχώς με το όνομα του;

Μάλλον όχι.

Τότε, γιατί να το κάνεις στο Landbot σου;

5. Πάντα να δίνεις εναλλακτικές στις ερωτήσεις σου

Σίγουρα θα υπάρξει κάποιο σημείο της ακολουθίας όπου οι χρήστες δεν θα αισθάνονται ασφαλείς να μοιραστούν την πληροφορία που εσύ ζητάς μέσω της ερώτησης σου.

Αυτό που σε καμία περίπτωση δεν θέλεις, είναι να αφήσουν οι χρήστες το Landbot σου, εξαιτίας μιας ερώτησης.

Τι πρέπει λοιπόν να κάνεις;

Να τους προτείνεις εναλλακτικές.

Δεν χρειάζεται να απαντήσουν σε όλες τις ερωτήσεις.

Και πάλι, σκέψου μια πραγματική συζήτηση μεταξύ δύο ανθρώπων.

Μπορεί κάποιος από τους δύο να μην θέλει να απαντήσει σε μια ερώτηση.

Δεν θα αισθανόταν άσχημα αυτός που έκανε την ερώτηση εάν ο πρώτος έφευγε από την συζήτηση εξαιτίας αυτής της μιας ερώτησης;

Τελευταίες σκέψεις

Συχνά συζητώ με ανθρώπους και εταιρίες που βλέπουν την ανάγκη δημιουργίας μιας διαφορετικής εμπειρίας για τους επισκέπτες και χρήστες τους, ανεξάρτητα με το αν είναι B2B ή B2C, SaaS, E-com, mobile app ή blog.

Θεωρώ πως σύντομα οι χρήστες θα επιλέγουν την εμπειρία που θέλουν να έχουν με τις εταιρίες online. Αυτή την στιγμή, στις περισσότερες περιπτώσεις, γίνεται το αντίθετο.

Οι εταιρίες θέτουν τους όρους της εμπειρίας και αλληλεπίδρασης των επισκεπτών μαζί τους.

Αυτό όμως θα αλλάξει.

Είσαι έτοιμος για την αλλαγή;

Αν ναι, τότε τίποτα δεν σε σταματάει από το να φτιάξεις το δικό σου Landbot.

Λίγο πριν το τέλος, και επειδή θέλω με τον τρόπο μου να σε ευχαριστήσω για το ότι διάβασες το συγκεκριμένο άρθρο, θα ήθελα να σε ενημερώσω πως πρόσφατα, μαζί με την ομάδα μου, δημιουργήσαμε ένα Content Creation Framework.

Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα όμορφο αρχείο Excel το οποίο θα σε βοηθήσει να σχεδιάζεις καλύτερα την διαδικασία δημιουργίας περιεχόμενου σου και να λαμβάνεις όλες τις σημαντικές αποφάσεις, πριν μπεις στην διαδικασία δημιουργίας.

Εάν σε ενδιαφέρει, μπορείς να μου στείλεις ένα μήνυμα εδώ και θα λάβεις το Excel worksheet σου. Πίστεψε με, αξίζει!

 

Ελπίζω το συγκεκριμένο άρθρο να σε βοήθησε να καταλάβεις πόσο σημαντικό είναι να δημιουργήσεις μια ακολουθία με φυσιολογική ροή την οποία μπορείς να χρησιμοποιήσεις ως landing page για το inbound σύστημα σου.

Σε ευχαριστώ πραγματικά που διέθεσες λίγο χρόνο για την ανάγνωση αυτού του άρθρου. Μην ξεχάσεις πως αν θέλεις να συνδεθείς μαζί μου, μπορείς πάντοτε να το κάνεις εδώ και εδώ.

Τέλος, εάν σου άρεσε αυτό το άρθρο, θα το εκτιμούσα εάν μπορούσες να κάνεις ένα share, ώστε να φτάσει σε περισσότερους χρήστες.

Γιώργος Χασιώτης
Ο Γεώργιος Χασιώτης γεννήθηκε στην Κοζάνη. Σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων και μετά από κάποια χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας, αποφάσισε να ασχοληθεί αποκλειστικά με το μάρκετινγκ. Του αρέσει να σχεδιάζει συστήματα Inbound Marketing από το μηδέν, να ανακαλύπτει νέους τρόπους και τεχνικές ενίσχυσης του Customer Retention και να επικοινωνεί αποτελεσματικά το μήνυμα μιας εταιρίας μέσω Conversational Experiences. Είναι Co-Founder του Slide In, ενός Client-Centric Digital Agency το οποίο ειδικεύεται σε συγκεκριμένες μεθόδους Digital Marketing, από τεχνικές PPC Advertising μέχρι τεχνικές Customer Avatar Identification και Marketing Automation. Το Slide In αναλαμβάνει κυρίως πελάτες εκτός Ελλάδας, έχοντας αναπτύξει το πελατολόγιο του σε πάνω από 11 διαφορετικές χώρες.