Η διαδικασία για την κατασκευή e-shop είναι άκρως απαιτητική, ιδίως όταν πρόκειται για μια μικρή επιχείρηση, η οποία μπορεί να υστερεί σε χρόνο, budget και προσωπικό. Ένας επαγγελματίας όμως μπορεί να σε βοηθήσει στο design και στην υλοποίηση, καθώς και στην συντήρηση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Παρακάτω είναι 10 must ερωτήσεις που σίγουρα θα έχεις σκεφτεί πριν κάνεις αυτό το νέο ξεκίνημα.
1. Πως θα ξεκινήσω την κατασκευή του ηλεκτρονικού μου καταστήματος;
Εάν δεν αντέχεις οικονομικά να προσλάβεις κάποιον να χτίσει το ηλεκτρονικό σου κατάστημα, μην ανησυχείς. Υπάρχουν πολλές έτοιμες πλατφόρμες με προ-εγκατεστημένο υλικό που θα σε βοηθήσουν στην υλοποίηση.
“Θα αποφύγετε τον πονοκέφαλο του προγραμματισμού κώδικα, την ζαλάδα του hosting και στη συντήρηση ενός προσωπικού server” Αναφέρει ο Julian Barkat, E-Commerce και Online Marketing Director του Eggs to Apples, ενός marketing agency στη Φιλαδέλφεια Η.Π.Α
Τέτοιες πλατφόρμες είναι π.χ οι Bigcommerce, Shopify, Goodsie, Jumpseller, Volusion οι οποίες θα σε βοηθήσουν στο design και το style του δικού σου ηλεκτρονικού καταστήματος. Επίσης, μέσω της πλατφόρμας θα μπορείς να κάνεις upload τα δικά σου προϊόντα και καταλόγους, να στήσεις καλάθια αγορών (shopping carts), να έχεις σύστημα πληρωμών και να διαχειρίζεσαι παραγγελίες. Και κάτι ακόμα πιο ουσιώδες, να συνδέσεις το e-shop με την ήδη υπάρχουσα ιστοσελίδα, εφόσον υπάρχει.
Τέτοιες υπηρεσίες απαιτούν βέβαια λίγο από τον χρόνο σου, ειδικά στο set-up τους. Για παράδειγμα, με το Shopify, θα πρέπει να διαλέξεις μια μακέτα από μια μεγάλη ποικιλία και να επεξεργαστείς διάφορα στοιχεία όπως γραμματοσειρές, χρώματα, μέγεθος εικόνων προϊόντων κτλ.
Οι τιμές διαφέρουν, ξεκινούν από 10 ευρώ και φτάνουν έως 600 τον μήνα, κάτι που εξαρτάται από τον αριθμό των προϊόντων, τον τύπο και τις υπηρεσίες που προσφέρονται.
2. Ποια είναι η βέλτιστη προσαρμογή που μπορώ να κάνω στο style του καταστήματός μου;
Στις περισσότερες των περιπτώσεων, εάν η επιχείριση σου διαθέτει ήδη ένα website, το οποίο επιθυμείς να συνδεθεί με το νέο σου ηλεκτρονικό κατάστημα, θα πρέπει να ακολουθούν το ίδιο σχεδιαστικό ύφος, περιλαμβάνοντας το ίδιο λογότυπο και χρωματισμό. Εάν δεν έχεις website, ή δεν επιθυμείς σύνδεση, επέλεξε χρωματισμό μακέτας που να ταιριάζει με το λογότυπο σου.
Τα περισσότερα themes σου δίνουν την δυνατότητα να παραμετροποιήσεις το γενικό design, χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη γνώση προγραμματισμού. Το μόνο που θα απομένει μετά τον σχεδιασμό του theme, είναι να κάνεις upload τα προϊόντα σου και να ξεκινήσεις να πουλάς.
3. Ποιους τρόπους πληρωμών να επιλέξω;
Ο κυρίαρχος σε αυτόν το τομέα είναι το PayPal, και αυτό, διότι είναι το πιο γνωστό και ασφαλές σύστημα online πληρωμών (ίσως και το πιο πλήρες).
Ωστόσο, ενώ δεν υπάρχει κάποια μηνιαία συνδρομή στο PayPal, οι κρατήσεις που γίνονται ανά συναλλαγή, μπορούν να οδηγήσουν τελικά σε ένα μεγάλο ποσό. Προς το παρών, το PayPal χρεώνει 2,9% στο συνολικό ποσό συναλλαγής + ένα fixed ποσό (30 cent σε δολάριο) ανά συναλλαγή.
Μια ακόμη λύση για online συναλλαγές είναι το , εξίσου γνωστό και ασφαλές, δεν φτάνει σε καμία περίπτωση όμως τις δυνατότητες του PayPal σε αρκετούς τομείς. Η υπηρεσία χρεώνει ένα ποσό της τάξης των 99$ εφ’ όρου ζωής + 20$ μηνιαίως + 10 Cents ανά συναλλαγή.
4. Πως θα χειριστώ την εξυπηρέτηση πελατών;
Για την σωστή και αποδοτική διαχείριση των πελατών, πιθανόν να χρειαστείς έναν πάροχο ο οποίος εκτός από την κατασκευή του e-shop, θα σου δίνει πρόσβαση σε μια πλατφόρμα CRM (Customer Relationship Management ή Διαχείριση Πελατειακών Σχέσεων). Η πλειοψηφία των μεγάλων παρόχων, προσφέρουν αυτή την επιλογή με ένα extra ποσό που κυμαίνεται από 25-75$ τον μήνα.
Τα εργαλεία CRM καταγράφουν, αναλύουν και αποθηκεύουν στοιχεία, τα οποία χρησιμοποιεί ένας έμπορος για να “συνδέεται” με τους πελάτες του. Τέτοια στοιχεία είναι το ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο, πρόσφατες αγορές, παράπονα και εκκρεμείς παραγγελίες.
5. Πως θα υπολογίσω τα μεταφορικά κόστη;
Άφησε το κομπιουτεράκι κάτω. Προς διευκόλυνση δική σου αλλά και του πελάτη, τα περισσότερα online καλάθια αγορών (shopping carts) έχουν ενσωματωμένη δυνατότητα να υπολογίζουν τα μεταφορικά κόστη, αναλόγως με το τι θα επιλέξεις εσύ (πχ εντός Αττικής 5 ευρώ μεταφορικά, εκτός 10 ευρώ κτλ), και τα προσθέτουν στο τελικό σύνολο.
Βέβαια, αναλογίσου αν έχεις τη δυνατότητα να προσφέρεις δωρεάν μεταφορικά, δεδομένου πάντα και το τι κάνουν οι ανταγωνιστές σου. Εάν θέλεις να βρεθείς ένα βήμα μπροστά τους, μπορείς πάντα να αφαιρέσεις τα μεταφορικά κόστη.
6. Πως θα δημιουργήσω συναρπαστικές εικόνες και περιγραφές των προϊόντων μου;
Είναι προφανές ότι οι αγοραστές, δεν έχουν την δυνατότητα να αγγίξουν, να “μυρίσουν” και να δοκιμάσουν ένα προϊόν, άρα κρίνεται απαραίτητο, να διαθέτεις μια καθαρή και ενδεικτική εικόνα του προϊόντος, μαζί με μια αναλυτική μεν, σύντομη δε περιγραφή.
“Δεν χρειάζεται να προσλάβεις επαγγελματία φωτογράφο εάν δεν έχεις την οικονομική δυνατότητα, το μόνο που χρειάζεται είναι μια 16″ megapixel DSLR Camera, καλό φωτισμό και ένα μονόχρωμο κουτί” Αναφέρουν έμπειροι ecommerce managers.
Η περιγραφή πρέπει να είναι σύντομη, πλούσια όμως σε κείμενο (ενδεικτική) και να αναφέρει ενδιαφέρον λεπτομέρειες για το προϊόν. Θα ήταν χρήσιμο εάν υπήρχε αναφορά στις διαστάσεις και άλλες ενδεικτικές τιμές. Μη ξεχάσεις την τιμή!
7. Να επιτρέπω τις κριτικές των επισκεπτών;
Δίνοντας την δυνατότητα στους χρήστες, να σχολιάζουν στα προϊόντα σας και να αφήνουν κριτικές, θα αυξήσει το brand engagement στο κατάστημα σας. Θετικές κριτικές και social media shares μπορούν να οδηγήσουν σε περισσότερες πωλήσεις, υπάρχει όμως και ο κίνδυνος των αρνητικών κριτικών. Οι περισσότερες υπηρεσίες e-commerce διαθέτουν δυνατότητα ελέγχουν σχολίων και κριτικών, που επιτρέπει τον έλεγχο στις κριτικές που θα εμφανίζονται.
8. Πως θα ξεκινήσω να προσελκύω πελάτες;
Μόλις το ηλεκτρονικό κατάστημα σου είναι έτοιμο, διέδωσε στον κόσμο (online και μη) ότι “ανοίξατε” και είσαι έτοιμος να εξυπηρετήσεις το αγοραστικό κοινό. Βάλε τη διεύθυνση του online store σου στην ιστοσελίδα της επιχείρησης σου (εφόσον διαθέτεις), ενδεχομένως να εφαρμόσεις μια PPC στρατηγική, ενημέρωσε τους λογαριασμούς σου στα social media, καταχώρισε το online store σου online οδηγούς κτλ. Η φαντασία σου σε αυτό είναι το μόνο εμπόδιο.
Δώσε μεγάλη σημασία στο SEO (Search Engine Optimization) καθώς αποτελεί σημαντικό παράγοντα για υψηλές θέσεις στις αναζητήσεις των μηχανών αναζήτησης (Google, Bing, Yahoo).
9. Πως θα διαχειριστώ τις επιστροφές προϊόντων;
Όλα τα καταστήματα έρχονται αντιμέτωπα με τις επιστροφές προϊόντων. Έλεγξε τον πάροχό σου εάν διαθέτει ενσωματωμένα εργαλεία, που θα σου επιτρέψουν την αντικατάσταση ή την επιστροφή χρημάτων. Μη ξεχάσεις να κρατάς ενήμερο τον πελάτη σχετικά με την αίτηση επιστροφής που έκανε (εξέλιξη κτλ).
10. Πως θα ελέγξω την επιτυχία του καταστήματός μου;
Τα έσοδα δεν δείχνουν πάντα την επιτυχία. Παρακολούθησε την επισκεψιμότητα του ηλεκτρονικού καταστήματος σου, με το εργαλείο Google Analytics και άλλα reporting tools που θα σου δώσουν σημαντικές πληροφορίες για τους επισκέπτες σου. Επίσης, θα δεις ποιες σελίδες ανακατευθύνουν χρήστες στο κατάστημα σου. Με αυτό τον τρόπο θα μπορείς να διαπιστώσεις το κατά πόσο αποδίδουν επενδύσεις και διαφημιστικές καμπάνιες.
Ακόμη, θα έχεις αναλυτικές πληροφορίες για το ποια προϊόντα ψάχνουν περισσότερο οι πελάτες σου, και σε ποια σελίδα/κατηγορία περνάνε τον περισσότερο χρόνο κατά την επίσκεψη τους.